Les 1

Gestart door outlaw, do 02 11 2006, 14:59:20

Vorige topic - Volgende topic

outlaw

Beste

Ik zou graag mijn  eigen bouwplan tekenen en daarom heb ik reeds een boek van autocad doorgenomen.
Ik ben echter op zoek naar informatie over hoe alles moet getekend worden. Lijntype, arcering, lijndikte, enz..
Ik weet dat er een BB SFB layout bestaat maar op welke laag plaats ik bvb mijn kelder?

In les1 hebben gaat over het tekenen van een garage. De binnenmuur is hier 140mm dik (Vb Ploegsteert) de buitenmuur 90 mm (vb Olivier Kempsich klompje) en een spouw van 70mm (isolatie Rockwool 50mm en 20 mm vrije ruimte)
Stel ik wil 100mm Isolatie, hoe dik moet de spouw dan zijn? (100mm Isolatie + 20mm vrije ruimte)?
De garagedeur is blijkbaar 60mm dik, waarom juist 60mm?

Kenny H

Die 20mm is volgen mij een minimale maat tussen uw buitenmuur en uw isolatie.
Dit om zeker te voorkomen dat uw buitenwand contact kan maken met uw binnenwand en zo een koude brug zou creëeren.
Deze spelling dient ook ter verluchting van uw spouw en ook om het water af te leiden langs de spouwzijde van de buiten muur zodat uw isolatie niet nat kan worden.  :wink:

Als isolatie zou nemen van 100mm hou er dan wel rekening mee dat uw uitbekleding van ramen en deuren iets duurder zal worden omdat de dieptemaat (dus van afgewerkte binnenmuur tot binnenzijde raam of deur) vergroot. Dus als jij uw speling nog groter zou nemen...
Houten ramen en deuren zitten met een dikte van rond de 58mm.
Als er dan nog rolluiken worden geplaatst, dan zit die binnenzijde van uw raam/deur gelijk met de buitenkant van de binnenmuur.
Dus heb je enkel de uitbekleding van uw snelbouwsteen + plamuur. (Normaal 150mm)
Niet dat dit een groot verschil zou geven hoor, ik zeg u dit gewoon.  :wink:

Mvg

Kenny

8) Volvo 4 Life 8)

Active_Immun

Beste,

Voor die BB/SFB codering, heb je hiervoor al een zoekopdracht op't forum gedaan? Zal je ongetwijfeld je antwoord vinden wat layers betreft.
vb: de kelder kan je op verschillende layers tekenen. Best eerst eens nagaan of je een architectuur plan wil maken of een studieplan, bij architectuur zal je layer met een 'A' beginnen...

Wat betreft de bouwkundige opbouw van wanden en dergelijke, afhankelijk van de versie van AutoCAD die je gebruikt kan je deze opbouw specifieren in wandopbouwen.

Bouwkundig kan je wanden op verschillende manieren opbouwen. Volle wanden, wanden met spouw en noem maar op. Eventueel eerst een kosteplaatje maken of bekijken met welke materialen je wil werken. Eens dit gekend is kan je aan de hand van die gegevens (en hun maatvoering) zelf héél correcte plannen opmeken. Als je dan ook nog je keus hebt gemaakt in funcyie van afwerking en het winddicht maken van de structuur, kan je deze gegevens ook verwerken in je tekeningen. Zoals je zelf aangaf dat een garagedeur 60mm dik is (wat ook afhankelijk is van de grootte/materiaal van deze) heeft deze ook een stijl van een bepaalde dikte. Denk hierbij aan een 80mm.
Heel veel fabrikanten hebben op hun website de nodige info staan om verder te kunnen werken met/aan een concept. Doch een definitieve uitwerking komt steeds achteraf. De tijd en moeite die je in het begin van een project steekt gaat zich naar het einde toe zeker renderen als je weet waarmee je wil werken en wat de desbetreffende materialen hun eigenschappen en maten zijn.

GreetZzz,
mE!
8)
CAD is my LSD