yoin

Nikolai

Hallo,

ik heb het probleem dat ik in sommige tekeningen niet meer naar hoekpunten van een viewport kan snappen.
Heeft iemand dit probleem ook ooit gehad en opgelost?

Gr.
Niek

bart

viewport gelockt ?
laag waarop de viewport staat gelockt ?
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Markske

Citaat van: Nikolai op wo 12 07 2006, 10:47:52
Hallo,

ik heb het probleem dat ik in sommige tekeningen niet meer naar hoekpunten van een viewport kan snappen.
Heeft iemand dit probleem ook ooit gehad en opgelost?

Gr.
Niek
Dat specifieke probleem heb ik niet, maar wel iets gelijkaardigs...
als ik het commando ZOOM gebruik, en ik wil inzomen op bv een rechthoek (kader), dan lukt het me niet om te "snappen" met de vooraf ingestelde snaps (OSNAP), maar wel met een nadien gekozen snap (zoals bv _endp of). Als je begrijpt wat ik bedoel  :wink:

Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat komt...

Groetjes,
Markske

Reimer

Staat de viewport soms op laag defpoints en gelijktijdig laag 0 uit? Bij deze combinatie is de viewport wel zichtbaar maar niet te selecteren (of te benaderen met een snap-functie).

Reimer

Nikolai

Bedankt voor de antwoorden :wink:, maar helaas zat er geen oplossing bij.
Het vreemde is dat wanneer ik de tekening bij een collega open, dit probleem niet speelt.
Maar goed, ik zoek verder.......

Niek

Wimhardeman

En als je de Osnap settings opnieuw instelt?
Het gebeurt mij ook wel eens (regelmatig) dat er ineens andere instellingen staan bij Osnap:?: :?: :?:
Terwijl ik toch echt de enige tekenaar ben.

Nu ik het weet is het geen probleem, maar de eerste keer duurde het even voor ik er achter was.

pieter

Wat de oorzaak is weet ik ook niet maar ik heb ook een keer zoiets meegemaakt.
Je kunt er denk ik vanaf komen als je bij je collega zn profile exporteert en bij jou importeert.
Je hebt alleen wel exact dezelfde instellingen als hem dan, ik weet niet of je dat wilt, dus hou daar rekening mee !
( ik werk trouwens nog met 2002, ik weet niet of het in de nieuwere versies nog hetzelfde werkt met die profiles )

Reimer

Ik heb gemerkt dat bij sommige lisproutines die ik gebruik de snapinstellingen worden gewijzigd (en niet meer worden teruggezet). Misschien moet je eens in de gaten houden of dit bij jullie ook het geval is.

Groeten,
Reimer

(PS. Wim: leuk om op dit Belgische forum nog een høker tegen te komen.)

julien

Citaat van: Reimer op wo 19 07 2006, 10:58:19
(PS. Wim: leuk om op dit Belgische forum nog een høker tegen te komen.)
Ik maak geen onderscheid hoor.  :wink:
Dit is trouwens meer een nederlandstalig forum dan een belgisch forum.  8)

pieter

Dat met die lisproutines krijg je vaak als je het commando halverwege afbreekt, als er dan variabelen worden veranderd aan het begin van de lisp worden ze niet meer teruggezet.
Ik heb meestal gewoon de tijd niet om het probleem op te zoeken, en dus gebruik ik de methode die ik al noemde, we gebruiken hier toch allemaal dezelfde instellingen  :wink:
En Markske, wat jij wil met je zoom en osnap wil ik nou juist altijd uit, de enige manier die ik weet om het uit te krijgen is weer met die profiles  :mrgreen:
Maar hoe je het AAN krijgt weet ik dus ook niet  :? misschien is er wat te vinden in dat geëxporteerde profiles bestand, die is met een tekst-editor te lezen.

Kenny H

Citaat van: Markske op do 13 07 2006, 07:53:15Dat specifieke probleem heb ik niet, maar wel iets gelijkaardigs...
als ik het commando ZOOM gebruik, en ik wil inzomen op bv een rechthoek (kader), dan lukt het me niet om te "snappen" met de vooraf ingestelde snaps (OSNAP), maar wel met een nadien gekozen snap (zoals bv _endp of). Als je begrijpt wat ik bedoel  :wink:

Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat komt...

Misschien hebben ze dat ingebouwd omdat dit voor de meeste tekenaars irritant zou zijn.
Als ze willen zoomen (window) en je met uw muis over uw tekening gaan en dan geeft hij bij elk element uw, aanliggende (end, mid, center, perpendic, node,...), snapfunctie.
Voor de ene tekenaar is dit irritant, voor de andere een noodzaak.
Stel je heb een rechthoek die de grootte heeft van uw tekenveld, dus tot aan uw toolbars, als je deze zou zoomen met window en je selecteer linksonder en rechtboven via snaps,
dan is die rechthoek nog net zichtbaar. Als je nu zoomt zonder die snaps dan heb je steeds nog wat ruimte rond die rechthoek.
Ge zoomt gewoon rond uw rechthoek via snaps, bij het andere zoomt ge binnen uw rechthoek.
Volgens mij zou dit de rede zijn.

Bij zoom scale staan uw snaps wel aan!  :? Tis nu eenmaal zo.

8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Citaat van: pieter op do 20 07 2006, 09:29:40
Dat met die lisproutines krijg je vaak als je het commando halverwege afbreekt, als er dan variabelen worden veranderd aan het begin van de lisp worden ze niet meer teruggezet.

Daarom dat we ook errors programmeren, als er iets mis loopt dat alles weer hersteld word, gelijk tervoren.
Dit door een programmafout of door vroegtijdig onderbreken van een programma.

(defun TekstErr   (msg)
  (if (/= msg "Functie gecancelled")
    (princ (strcat "\nError: " msg))
  )
  (setq msg nil)
  (ResVarTekst)
  (princ)
)

(defun ResVarTekst ()
  (command "osmode" osmode)
  (setq *error* olderr)
)

(defun c:klbovenzicht (/)
  (setvar "cmdecho" 0)
  (setq   olderr   *error*
   *error*   TekstErr
  )
(setq osmode (getvar "osmode"))
....................
Uw programma....
....................
  (ResVarTekst)
  (princ)
)

Als uw programma normaal eindigd dan gaat ResVarTekst alles terug normaal zetten gelijk je gestart bent.
Meeste voorkomende variabele zijn Osmode, Filedia enz.
Als je uw programma vroeger stopt door cancel of een fout dan wordt de laatste regel niet bereikt en moet uw TekstErr overnemen.
Deze gaat dan ook naar die ResVarTekst om alles weer juist te zetten.

Mvg

Kenny
8) Volvo 4 Life 8)

Reimer

Met het volgende lisp-commandotje kun je twee punten aangeven (desgewenst met snapfuncties aan) waarna op dit gebied ingezoomd wordt.
commando: zend (mag natuurlijk ook iets ander worden)

(defun C:zend ()
    (setq p1 (getpoint "        Geef punt 1:   "))
    (setq p2 (getpoint "        Geef punt 2:   "))
    (command "zoom" p1 p2)
  (princ)
)

P.S. ik heb maar geen error-afhandeling toegevoegd.

Reimer

bas106gti

Ik heb pcies hetzelfde probleem als boevn, alleen doet de snap functie het ook niet als ik in model space zit.
Ik vindt het wel een handige functie voor als je keyplan pcies in je viewport wilt hebben.

gr.

Joop

Citaat van: Reimer op do 20 07 2006, 15:03:15
Met het volgende lisp-commandotje kun je twee punten aangeven (desgewenst met snapfuncties aan) waarna op dit gebied ingezoomd wordt.
commando: zend (mag natuurlijk ook iets ander worden)

(defun C:zend ()
    (setq p1 (getpoint "        Geef punt 1:   "))
    (setq p2 (getpoint "        Geef punt 2:   "))
    (command "zoom" p1 p2)
  (princ)
)

P.S. ik heb maar geen error-afhandeling toegevoegd.

Reimer

Volgens mij is dit het commando Z(oom) W(indow).
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

FastFiber