FastFiber

convergerende buis

Gestart door Thomas, wo 01 03 2006, 17:18:09

Vorige topic - Volgende topic

Thomas

Is het mogelijk en zo ja hoe om een buis te tekenen (3D) met een wand-dikte van 3mm
die aan het ene eind 100mm in diameter is en aan de andere kane 162mm in diameter is?
Ook hoor ik graag hoe ik een buis met 2X een 90 graden bocht kan maken.

Alvast bedankt!!
Thomas

**EDIT**

vergeten ik werk met V16

julien

Dat kan alletwee en beiden op bijna dezelfde methode.
Ik ben nu thuis dus (zonder SE) en heb verlof tot maandag  :mrgreen: dus moet het wat uit mijn hoofd zeggen.

Je tekent op een vlak een sketch, een cirkel met diameter 100.
Maak een parallel vlak aan op de afstand gelijk aan de lengte van de buis en teken op dit vlak (concentrisch) een cirkel van diameter 162.
Nu kies je voor een 'lofted protrusion'.
Hierna kan je de buis een wanddikte geven van 3mm dankzij 'thin wall'.

Voor die andere buis teken je weer eerst een sketch, de cirkel ter grootte van de diameter van de buis.
Dan teken je een sketch haaks op dit vlak, vertrekkende van het center van de cirkel. Deze sketch zal het pad vormen van de buis.
Dit kan je dan bekomen met een 'Swept protrusion'.

Laat maar iets weten als mijn uitleg niet voldoende is.  :wink:

Thomas

ik ga het meteen uitproberen had al zoiets geprobeerd maar lukte niet
zal het je laten weten of het gelukt is alvast bedankt!!

**EDIT**20:07u**

ok de convergerende buis is gelukt!!
nu die andere nog

**EDIT**

dit wil ik dus in 3D hebben;

De bocht wil maar niet lukken, ondertussen heb ik al wel het gedeelte rechts van de bocht onderaan in de tekening.
(is de verbrandingskamer en de in/uit laat)

AHA-D

De centerlijn van de gebogen buis is 1 schets. Belangrijk hierbij is dat alle bogen tangent zijn en uiteraard ook dat de buis-cirkel "door de bocht kan". D.w.z. radius van de centerlijn van de bocht is groter dan de radius van de buis.

De schets voor de buis kun je op voorhand maken of "on the fly" op een vlak 'normal to curve' (aan het uiteinde van de centerlijn van de buis.

Heb ook al voorgehad dat - bij het aansluiten van 1 buissegment op een ander - een getekende cirkel niet werkte maar een 'profile' op basis van het uiteinde van de vorige buis wel. Dus geen cirkel tekenen, maar 'include' van de contour van het buisuiteinde waarop je aansluit.

Alex

j-o-s

ik heb deze in 3d gemaakt
Had ff niets te doen Weet niet of dit de bedoeling was

deze is bijgevoegt als pdf

gr j-o-s

Thomas

jos zou je misschien kunnen vertellen stap voor stap hoe je het aangepakt hebt??
bericht haal ik dat het zo gedaan moet zijn........ ik ben er al zeker een hele dag
mee bezig geweest maar het lukt niet. Vooral die bochten zijn een struikelblok voor mij.
ben nog niet zolang met dit programma (of andere vergelijkbare software) bezig.

gr

Thomas

FastFiber