FastFiber

Hoe kan je iconen voor werkbalken maken van een bestaand of getekend symbool?

Gestart door fho, vr 25 05 2007, 17:51:19

Vorige topic - Volgende topic

fho

Beste mensen,
Ik ben bezig om werkbalken bij te maken in autocad 2005. Bv, een werkbalk schakelaars voor het tekenen van elektrische schema's.
Nu heb ik al de symbolen getekend en er blocks van gemaakt. Het maken van de werkbalk is geen probleem, maar ik moet telkens het icoon voor de knop in de werkbalk zelf editeren en dit neemt eigenlijk te veel tijd in beslag. Nu kan je bij het editeren van de knop (of van het icoon) wel een bmp importeren, maar die zijn maar enkele kb groot. Nu kan je via het commando "bmpout" ook van elk stukje tekening of symbool een bmp maken, maar deze zijn dan steeds veel te groot om intevoegen als icoon (+- 2 Mb groot).
Is het nu niet mogelijk om mijn symbolen op een of andere manier toch om te zetten naar een kleine bmp zodat ik het icoon niet telkens moet tekenen voor die knoppen? Voor de elektrische schema's zijn er nog meer werkbalken nodig, bv. een werkbalk voor domotica; voor verlichting; voor stopkontakten; enz. Het zou dan leuk zijn als ik die iconen van de knoppen niet steeds zelf zou moeten maken.
Kan iemand mij daar mee helpen, het zou me enorm veel werk besparen.
Dank bij voorbaat,

Filip

julien

Zou je niet beter gebruik maken van de tool palets? Of zit dat er nog niet in in versie 2005?
Anders kan je een batch maken in photoshop die je bmp's omzet naar 16x16 pixels.

fho

Citaat van: julien op vr 25 05 2007, 21:26:03
Zou je niet beter gebruik maken van de tool palets? Of zit dat er nog niet in in versie 2005?
Anders kan je een batch maken in photoshop die je bmp's omzet naar 16x16 pixels.
De tool palets heb ik al onder de knie, maar ik zou autocad volledig willen aanpassen voor elektrische schema's met werkbalken en het toevoegen van menu's zodat ik die op school kan gebruiken om de leerlingen elektrische schema's te leren tekenen en daaruit ook automatisch eendraadschema's laten tekenen en stuklijsten van de gebruikte materialen laten maken.
Ik zal dus nog veel werk hebben, daarom elke tijdswinst is er één.
Is er geen andere manier via autocad dan met photoshop?
Bij het maken van de blocks is er toch ook altijd een image bij, die zie je ook in de tool palets, waar zijn die dan op geslagen of kunnen die niet gebruikt worden voor een knop icoon?
In het designcenter kan men die trouwens ook zien onder blocks, je kan ze daar alleen niet kopiëren, denk ik of wel?
Filip

jo-king

Citaat van: fho op za 26 05 2007, 13:21:07
Bij het maken van de blocks is er toch ook altijd een image bij, die zie je ook in de tool palets, waar zijn die dan op geslagen of kunnen die niet gebruikt worden voor een knop icoon?
In het designcenter kan men die trouwens ook zien onder blocks, je kan ze daar alleen niet kopiëren, denk ik of wel?
Filip
als je ze in je toolpalettes hebt staan, maakt acad PNG bestanden (soort van JPEG/Tiff)
deze staan in de ..\Palettes\Images map (kijk in je options menu waar acad je toolpalettes stockeert (standaard C:\Documents and Settings\USERNAME\Application Data\Autodesk\.. )

succes
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

yoin