FastFiber

afstanden optellen

Gestart door silverster, di 15 05 2007, 07:53:58

Vorige topic - Volgende topic

silverster

Hallo,

nog even een vraag is het mogelijk om in autocad 2006 afstanden bij elkaar op te tellen.
dus wanneer je een dwarsprofiel die begint bij 0.00 en dan optellend. dus het volgende punt op 2.5 en dan weer het volgende punt op bv. 4.75. en deze afstanden zijn dan gerelateerd aan dat 0.00 punt

julien

Gebruik je hiervoor dan geen baseline dimension?

silverster

nee ik bedoel wat anders

kijk anders even naar het bijgeleverde bestand, en dan naar de middelste balk waarin staat: afstanden in meters.
ik heb dat er nu handmatig ingezet, maar ik weet niet ofdat zoiets ook standaard in autocad zit, ofdat hier misschien al iets voor gevonden is?

Reinier

Citaat van: silverster op di 15 05 2007, 08:50:26
nee ik bedoel wat anders

kijk anders even naar het bijgeleverde bestand, en dan naar de middelste balk waarin staat: afstanden in meters.
ik heb dat er nu handmatig ingezet, maar ik weet niet ofdat zoiets ook standaard in autocad zit, ofdat hier misschien al iets voor gevonden is?

Wat bedoel je precies, voor een kleine tekening kun je het net zo goed handmatig doen met baseline dimension..
De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

silverster

met een baseline dimension krijg je er pijltjes bij en dat wil ik dus niet dus, en ik weet dat je daar het een en ander van kan instellen, maar dan kom ik nog niet tot wat ik eigenlijk wil. ik wil dat je begint met de maat 0.00 en dan bijvoorbeeld 2.5 meter verder dat daar dan door middel van bijvoorbeeld een lijn aan te tikken dat er dan 2.50 komt te staan maar dan horizontaal.

Huib

Het is al tijdje oud, dus misschien mosterd na de maaltijd.
Ik zou een bematingstyle aanmaken met suppress dim line 1, dim line 2, ext line 1 en ext line 2.
De eerste maat zet je als "ordinate", vervolgens kun je met continue de rest plaatsen. (UCS op 0 zetten, uiteraard)
(er vanuit gaande dat je de lijntjes handmatig zet)

silverster

Ik ben bezig geweest om te kijen ofdat het lukt, maar waarmee moet ik dan de eerste maat zetten en hoe doe ik dat met ordinate dan?
ik heb er werderom weer een bestandje bijgevoegd, misschien begrijp je dan wat ik precies bedoelt

julien

Ik sta al iets verder nu. (zie bijlage)
Nu kan je nog een tekststijl maken in een andere kleur/layer dan je lijnen en op die manier voorkomen dat de maatlijn mee afgedrukt wordt.

Huib

Je maakt een dimensiestyle aan die alleen de text laat zien. Vervolgens zet je UCS op de "0" van de plaatje en je zet een ordinate maatvoering.
(zie bijlage)

Of je gebruikt de routine van meneer Poeliejoe    :mrgreen:
http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,1844.0.html

[edit]
Bijlage in versie 2004

silverster

Huib,

bedankt voor de info, en mijn vraag was voor het optellen van die afstanden was inderdaad een gevolg omdat die routine niet helemaal lekker werkte.
maar dankzij jou werkt die routine nu wel goed van meneer poeliejoe.

dus nogmaal bedankt

silverster

Ik kan helaas het bestand niet openen want ik werk met acad 2006.

tevens had ik nog een andere vraag: stel je heb een dwarsdoorsnede van een gemaal met daaraan hoogtematen gekoppeld.
door omstandigheden moet dit gemaal 10 cm zakken, omdat anders de afvoer van het gemaal in de problemen kan komen met de ligging van andere kabels en leidingen.

dit betekent dus dat de hoogtematen t.o.v. NAP ook veranderd moeten worden, nu kan dit wel met de hand, maar is het ook mogelijk om dit met een vaste waarde te doen? dus in dit voorbeeld met 0.1m?

Huib

Je hebt het nu over een tekening gemaakt met de Poeliejoe routine, of over een eigen tekening?

silverster

nee het gaat nu over een eigen tekening, dus wanneer die maten gewoon met tekst handmatig erbij zijn gezet.
en deze teksten moet allemaal veranderd worden met een vaste maat

Huib

Ik weet niet hoe jullie peilmaten zetten. Maar als dat teksten zijn of blocks, hebben die (in autocad technische zin) geen relatie met je NAP lijn.
Die zul je dus opnieuw moeten plaatsen, danwel handmatig moeten aanpassen.

De enige manier om die relatie wel te leggen is een ordinate bemating.
Of, maar dat is complexe materie, met visual lisp reactoren.
Maar daar heb je nu niks aan, die peilmaten staan er.
Bovendien weet ik niet in welke mate jij je eigen "bedrijfsstandaard" kunt toepassen.

silverster

dat is nu juist het probleem wij hebben helemaal geen bedrijfs standaard, ik ben wel bezig om dat een beetje op poten te zetten.
maar de teksten hoeven niet echt een relatie met de NAP te hebben. bij mijn vorige werkgever was het namelijk wel mogelijk om deze maten snel om te zetten naar hoger of lager, maar dit zal inderdaad middels een lisp routine gebeuren.