FastFiber

autocad 3d probleem

Gestart door elro, ma 23 04 2007, 10:35:50

Vorige topic - Volgende topic

elro

Hallo,
ik zit met een probleem in autocad 3d (2002).

Ik zou een soort van golfplaat moeten uittekenen in 3d.  Deze golfplaat is gemaakt van een Z-vormig profiel en volgt in de richting loodrecht op de Z een bepaalde golfbeweging.  Ik heb al geprobeert met revolve (over de verschillende golfstukken), maar ik krijg bij een gedeelte van de golf steeds volgende melding van autocad : "The object should be on one side of the axis. Unable to revolve the selected object."
(zie bijlage voor mijn poging)

Deze Z zou ik dan ook voor een andere tekening moeten gebruiken. De Z ligt hierbij in de LEFT-side, in de FRONT-side volgt deze Z een golfbeweging en in de TOP-side volgt deze Z ook eenzelfde golfbeweging

Kan iemand mij helpen met dit probleem. Ik zou er vrij dringend uit moeten geraken.
alvast bedankt.

Els

Reimer

Wanneer je de functie EXTRUDE gebruikt kun je ook kiezen voor een Path. Misschien kun je hier iets mee doen?
Vanaf acad 2007 is er ook sweep. Dat werkt makkelijker.

Reimer

Manu

Els,

In AutoCad lijkt me het niet mogelijk... ik probeerde het even uit in een ander progamma en maakte van het resultaat een jpg.. (dwg was té groot)
zie daarvoor de bijlage...
Je project lijkt me in de praktijk onmogelijk uitvoerbaar, daar de Z-vormige golfplaat de radius van je 'path' niet aankan..

Groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

elro

Beste Reimer en Manu,

hartelijk dank voor jullie reactie.

Reimer, het commando "extrude" via Path had ik ook al geprobeerd. Doch Autocad geeft dan een foutmelding "Modeling Operation Error: The min radius of curvature is less than profile length. Unable to extrude the selected object."
Het commando sweep ken ik niet (Autocad 2002) dus ik weet ook niet wat dit commando kan.

Manu wrote:
   In AutoCad lijkt me het niet mogelijk... ik probeerde het even uit in een ander progamma en maakte van het resultaat een jpg.. (dwg was té groot)
   zie daarvoor de bijlage...
   Je project lijkt me in de praktijk onmogelijk uitvoerbaar, daar de Z-vormige golfplaat de radius van je 'path' niet aankan..

Welk ander programma heb je daarvoor gebruikt ?
Het moet in de praktijk toch te tekenen zijn, want ik heb van de golfplaten een exemplaar hier staan. Mijn opdrachtgever heeft deze platen in zijn bezit.
Ik heb eveneens een papieren versie van de productietekening (met een 3d-tekening erbij). Doch ik weet niet of het een autocadtekening is.
Ik heb in bijlage een foto toegevoegd van de twee platen.

Manu

Els,

Ik probeerde het uit in Sketchup ... maar ik vermoed dat dit eerder iets is om in Inventor of dergelijke uit te tekenen...
Kun je de extentie van het 3D-bestand dat je ervan hebt even vermelden?

Groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

elro

Manu,

ik weet de extensie niet. Ik heb enkel een papieren afdruk van de tekening.

julien

In Solid Edge moet dat zeker lukken, maar ik zou niet goed weten hoe eraan te beginnen.  :oops:

Manu

Els,

Misschien kun je werken met solids en de Subtract funtie ..

Manu
Sketchup 4-5-6

GOOSE

Citaat van: elro op ma 23 04 2007, 10:35:50
Hallo,
ik zit met een probleem in autocad 3d (2002).

Ik zou een soort van golfplaat moeten uittekenen in 3d.  Deze golfplaat is gemaakt van een Z-vormig profiel en volgt in de richting loodrecht op de Z een bepaalde golfbeweging.  Ik heb al geprobeert met revolve (over de verschillende golfstukken), maar ik krijg bij een gedeelte van de golf steeds volgende melding van autocad : "The object should be on one side of the axis. Unable to revolve the selected object."
(zie bijlage voor mijn poging)

Deze Z zou ik dan ook voor een andere tekening moeten gebruiken. De Z ligt hierbij in de LEFT-side, in de FRONT-side volgt deze Z een golfbeweging en in de TOP-side volgt deze Z ook eenzelfde golfbeweging

Er zijn drie opties

optie 1: met een polylijn de plaat tekenen  en vervolgens met properties de thickness veranderen in de lengte die je nodig hebt.
nadeel is wel dat je er bijvoorbeeld moeilijk ramen in kan maken.

Optie 2: met een polylijn tekenen bv. 2 mm offsetten openingen dicht tekenen met Pedit comando lijnenn aan elkaar bakken en dan extruden.

Optie 3: de plaat in aanzicht tekenen de schaduw vlakken simuleren met verschillende solids en grijs tinten, vervolgens een JPG er van maken en in je materialen menu (van renderen) toe voegen. dit geeft bij een rendering op afstand het zelfde effect als dat je heel die plaat gaat tekenen

Suc6