FastFiber

Kleuren aanpassen op scherm

Gestart door Henry, do 01 07 2004, 07:32:44

Vorige topic - Volgende topic

Henry

Ik heb misschien een rare vraag.
Ik ben vroeger begonnen met Acad 12
Daarin kon ik de kleuren zoals ze op het scherm te zien zijn aanpassen. Maakte niets uit voor de plot.
Ik werk nu al jaren met diverse windows-versies van Acad (14 en 2002) echter kan ik hier de kleuren op het scherm niet meer aanpassen.   :cry:
Het probleem is namelijk dat ik een beetje kleurenblind ben, en het verschil niet zie tussen de basiskleuren geel en groen. (op de plot wel).
Is er een commando waarmee ik deze kleuren aan kan passen, zoals meer blauw in groen, zodat het een beetje donkerder wordt t.o.v. geel.

Henry

julien

Bedoel je de kleuren van de knoppen?
Dan vrees ik dat dit onbegonnen werk is. Je kan eventueel alle knoppen handmatig aanpassen in bv photoshop en telkens vervangen door je aangepaste knop.
Bedoel je de achterrond kleur?
Dat kan je veranderen door te rechtermuisklikken op je commando line en te kiezen voor options. Hier kies je het tabblad Display.
Nu krijg je een knopje met colors. Hier kan je redelijk wat aanpassen.
En verder, de kleuren van je layers pas je aan door naar je 'Layer Properties Manager' te gaan en op de aan te passen kleur te klikken.

bart

Je kan voor zover ik weet de kleur van de kleuren niet aanpassen op het scherm

(in de layout is e.a. wel mogelijk maar dit heeft ook invloed op de afdruk
de aanpassing doe je namelijk in het ctb bestand)
de optie display plot styles in het eerste tabblad van pagesetup moet dan aan staan (witte achtergrond)

twee mogelijke andere oplossingen

selecteer een andere kleur voor de desbetreffende lagen.
stel de gamma van je monitor anders in
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Joop

Heb je al eens contact opgenomen met Windows?

De accessibility options van Windows voorzien alleen in aanpassing van contrast, en ik denk niet dat dat is wat je zoekt.

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Henry

Helaas heeft het veranderen van de gamma overal invloed op.
Het vroegere commando was iets van DLDCOLOR. Daarmee kon je alleen voor Acad de RBG kleuren aanpassen. Helaas. Autodesk heeft dit commando laten vervallen met de migratie naar een Windows-versie.

Ik zoek verder. En zal het hier posten als ik de oplossing heb.
Bedankt zover.

Henry

bart

ik ben een beetje aan het rondneuzen geweest.
maar het valt mij tegen wat er op dit gebied beschikbaar is vanuit de windows omgeving (in principe geld het bij alle programma's en niet alleen voor autocad).

het feit dat die optie uit autocad is verwijderd heeft waarschijnlijk te maken met de WYPIWYG wens van de meeste gebruikers
in windows zijn namelijk we veell opties aanwezig om de uitvoer zoveel mogelijk op het schem te laten lijken.

ik denk dat de best oplossing binnen autocad is om de kleur waar je problemen me hebt te vervangen door een andere kleur middels een lisp of anderzins
(mocht je er behoefte aan een voorbeeld hebben laat het dan even weten)
Is de tekening klaar of er gaat een ander er aan werken vervang je de aangepaste lagen gewoon nogmaals door de orginelen kleur.

ik zou ook zeker een email naar microsoft nederland sturen mischien rolt er iets uit wat niet zo 123 op internat te vinden is.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart