yoin

techtek

Hallo,

Is het mogelijk op zelfstandige basis te gaan tekenen?  Heeft iemand hier reeds ervaring mee, wie zouden of kunnen de meest voordehandliggende klanten zijn (architekten, aannemers,...)?  Is er bv. achter een bepaalde trend vraag, bv. presentatie in 3D?  Wie doet dit reeds of heeft dit gedaan en/of hoe heb je dit ervaren?   Ter info: ben zelf geen bouwkundig tekenaar, heb wel 8 jaar klimaattechnisch getekend, voor en na teken ik wel eens voor een aannemer.  Ik speel al een tijdje met de gedachte om dit fulltime als zelfstandige te gaan doen en ben daarom op zoek naar mensen die dit reeds doen of gedaan hebben?

Alvast bedankt!

Nicolas

julien

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zie het niet zitten.
Als je dit gaat doen moet alles correct gebeuren. Je moet dus een PC hebben die goed mee kan en vooral, volledig wettelijk in orde!
Dus alle software dient legaal te zijn aangekocht.
Vooraleer je deze kost terug verdient moet je al serieus wat werken...

De nieuwste trend lijkt me 3D presentatie, maar of er echt geld mee te verdienen valt? Ik krijg ook regelmatig de vraag om eens een tekening te maken of een klein meubeltje, maar als ik er geld voor durf te vragen is het plots niet meer nodig.  :roll:

jo-king

Nicolas,

dit is perfect mogelijk, maar je moet een goei klantenbestand opbouwen.
Wegens het gebrek aan standaard-tekenwijzes, heeft elk kantoor zijn eigen standaard & moet je je dus telkens aanpassen aan de wensen van je klanten.
ook niet iedereen werkt met autocad (je krijgt soms voorontwerp-plannen in een ander bestandsformaat bv)

Het "eenvoudigst" is om als freelancer met bv een half jaar-contract op locatie te werken. Hierdoor moet je geen eigen infrastructuur aanschaffen.

Hou ook telkens de juridsche kant in het oog!. stel, jij vergeet een lijntje te tekenen, dat essentieel blijkt te zijn voor het project & de aannemer neemt dit niet mee op in zijn offerte.. is het jouw fout, of van de architect? zowieso zoeken ze een zondebok.
waar stopt jouw verantwoordelijkheid?

3D is natuurlijk "eenvoudiger" op juridische kant, omdat dit enkel presentatie is & niet perfect correct moet zijn.
maar hou er rekening mee, dat architecten vaak van gedacht veranderen, en veel wijzigingen zullen blijven doorgeven, zelfs tot na de deadline ;)

zowieso, veel succes :)

Jo.

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

AHA-D

Weet waaraan je begint ...

De voordelen : je doet wat je graag doet en wanneer je wil, je bent meester van je daginvulling (toch grotendeels).

Nadelen :

Een éénmanszaak is verdomd moeilijk omdat je er voor alles alleen voor staat en je al bij al zeer weinig flexibel bent. Ik noem maar : een beetje minder werk en je bent niet meer rendabel, wat meer werk en je komt in problemen met termijnen of je eigen uithoudingsvermogen. In een zaak met meerdere personen kun je de werkomvang veel beter spreiden.

Het gemakkelijkst is een aantal "dikke", vaste klanten, zodat je niet te vaak de boer op moet voor opdrachten. Nadeel daarbij is dat je bij wijzigen van toestand (ze hebben een goedkoper alternatief of nemen zelf extra personeel) je meteen een flinke hap werk kwijt bent. Vanwege het eerder vermelde capaciteitsprobleem heb je niet direkt een alternatieve klant in de schuif klaarliggen. Heb je veel kleine klanten dan ben je in verhouding veel tijd kwijt met zaken die niet direkt opbrengen.

Financieel kom je in een heel andere situatie terecht. Plotseling staat er een massa geld op je rekening, het meeste daarvan moet je vroeg of laat afgeven. Je moet ook voorbereid zijn op pieken en dalen : rekeningen krijg je continu en direkt te betalen, op fakturen zit veel rek, het zijn je klanten, je wilt je geld maar je moet diplomatisch blijven. Een goed werkjaar wordt - als je niet goed oppast en ver vooruit kijkt - in de volgende jaren afgestraft met belastingen en verhoogde sociale zekerheid.

Alex
"been there, done that"