FastFiber

kubieke meter "snel" berekenen in 1keer

Gestart door memyselfandi, ma 06 11 2006, 08:42:29

Vorige topic - Volgende topic

memyselfandi

hallo

wie kan me uitleggen hoe ik bv van een grondplan de oppervlakte of kubieke meter kan berekenen van de muren. ik zal graag alle te berekenen muren 'in 1 keer' sleceteren om de bereking te maken niet telkens (zoals ik het nu toepas) elk hoekje aanklikken om de oppervlakte te berekenen

bedankt

Peter T.

Wel er zijn verschillende oplossingen hiervoor.

Je kan van de muuroppervlakte een region maken waardoor je met list heel simpel de oppervlakte krijgt,

Je kan de muren veranderen in polylines. De buitenste polyline - de binnenste polyline is de opp. van de muren.

en... (deze weet ik niet zeker maar het zou kunnen lukken)

Als je je muren hatcht zou je met list mss de gehatchte opp. kunnen krijgen?

Peter T.

Ik heb de hatch getest. Met het comando list krijg je inderdaad de area (oppervlakte). Dit zal dus verreweg het snelst en handigste zijn.

Citaat van: Peter T. op ma 06 11 2006, 09:05:06
Wel er zijn verschillende oplossingen hiervoor.

Je kan van de muuroppervlakte een region maken waardoor je met list heel simpel de oppervlakte krijgt,

Je kan de muren veranderen in polylines. De buitenste polyline - de binnenste polyline is de opp. van de muren.

en... (deze weet ik niet zeker maar het zou kunnen lukken)

Als je je muren hatcht zou je met list mss de gehatchte opp. kunnen krijgen?

hulpje

Probeer het eens met de volgende macro

_texteval 1;_area O;\text;\250;0;(strcat "opp:" (rtos (/ (getvar "AREA") 100000)) "m2");

Na activeren van deze macro, moet je een gesloten polylijn aanklikken, vervolgens wordt de oppervlakte berekend en dat tekstueel op het beeldscherm weer gegeven.

Succes!

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

memyselfandi

Citaat van: Peter T. op ma 06 11 2006, 09:10:00
Ik heb de hatch getest. Met het comando list krijg je inderdaad de area (oppervlakte). Dit zal dus verreweg het snelst en handigste zijn.

Ik heb dit net geprobeer want de hatch methode leek me wel handig en snel maar nadat ik een object gehachtst heb en ik maak het commando list actief op deze hatch krijg ik enkel volgende gegevens

hatch layer:...
space: model space
handle= ...
hacht pattern
hach scale
hach angle
associative

MAAR NERGENS vind ik AREA terug doe ik iets verkeerd of is deze optie niet beschikbaar op autocad LT 2005

Peter T.

oeps foutje,

heb nog eens nagegaan en je hebt gelijk. heb wsl een achterliggende poly gedrukt

srry

memyselfandi

hallo ben terug :-)

heb even enkele dingen uitgetest en idd region is misschien wel de beste oplossing weet iemand of region al toepasbaar is tijdens het tekenen van de lijnen? ik bedoel bv: ik teken een vierkant met het commando LINE en nadat ik klaar ben met het vierkant tekenen is het automatisch 1gesloten geheel. dit zal heel wat werk uitsparen ipv alle afzonderlijke muurtjes te gaan selecteren met region.?!? bedankt

hulpje

I.p.v. LINE, moet je PLINE gebruiken.
Met dit commando teken je meteen aan een gesloten lijnen.

memyselfandi

Citaat van: hulpje op di 07 11 2006, 11:17:40
I.p.v. LINE, moet je PLINE gebruiken.
Met dit commando teken je meteen aan een gesloten lijnen.

BEDANKT inderdaad nu gaat het stukken sneller MERCI   :D

hulpje

TTB

Hulpje,

ik heb je macro geprobeerd, helaas werkt het echter niet!

Groeten,
Peter

hulpje

Beste Peter (TTB),

heb je wel een button aangemaakt en daarin deze regel gezet?

Zie volgende prinscreens.

P.s. deze zijn wel gemaakt in AutoCAD 2007, maar in lagere versies werkt het ook gewoon.

Peter T.

Zie je wel dat het met Hatch wel gaat!

Als je je hatch selecteert en dan in properties gaat zien dan zie je in het onderste kadertje "Misc" de area van je geselecteerde hatch. (Btw niet het list commando zoals ik eerst dacht dus :)

met vriendelijke groetjes,

TTB

Hulpje,
ik werk met AutoCAD 2006 in combinatie met een Calcomp-tablet en dus reeds zeer vele buttons met o.a. macro's aangemaakt. Hoe spijtig ook, de door jou geschreven macro werkt bij mij niet. Heb nog geen tijd gehad om hier eens "in te duiken" en te zien waar het probleem zit. Als ik eruit ben zal ik het je zeker laten weten.

Groeten en succes.
Peter

memyselfandi

met jullie hulp gaat het al stukken sneller
ik schakel de layers uit laat enkel de muren layer actief en selecteer dan region

maar deze layer bestaat nog steeds uit apparte muurtjes die "geregiont"( :shock: ) zijn
dus ik gebruik telkens area en klik het muurtje aan op de area te krijgen
maar is het ook mogelijk om area een enkele keer actief te maken en dan, na het selecteren van de muren, de area te krijgen
in 1 lijst van elke muur apart?

nu moet ik telkens opnieuw area induwen PER MUUR en dan kopier ik de area naar exel (telkens opnieuw)
dus das wat opslachtig he, moest dit allemaal in een keer in 1lijst verschijnen zal het stukken sneller gaan :-)
(deze gegevens heb ik nodig op de totale m², en later m³ te bereken van een gebouw. daarom exporteer ik de area gegevens naar exel)

bedankt

yoin