yoin

Snuffel

Weet er iemand of er een manier is om een foto in te brengen in Autocad zonder dat je moet verwijzen naar een path?
Is er een manier om een image te binden zoals je met Xrefs kunt doen?  Ik vind het lastig dat ik ingevoerde foto's steeds moet bewaren op een plaats die toegankelijk voor alle gebruikers hier. En dat je die ook steeds moet meesturen als je een plan doormailt.
Ik heb al eens geprobeerd via OLE object maar dan wordt de dwg wel heel zwaar.
Ik weet niet of het bestaat maar het zou gewoon superhandig zijn...

Alvast bedankt
Groetjes
Snuffel

Active_Immun

Hey,

Weet niet direct een oplossing of een mogelijkheid, doch waarom is het een probleem als je de foto's op een lokale plaats in het netwerk zet? Als die foto daar staat kan iedereen eraan en is er minder opslagruimte nodig op het netwerk/eigen PC en voorkom je een wildgroei aan steeds dezelfde data? Als je de foto zou willen/kunnen inbrengen als een Xref, dan dien je die ook steeds mee te sturen met je tekening. Tenzij je klant reeds die Xref heeft staan, doch dan moet hij die er ook eerst nog aan linken alvorens men deze te zien krijgt.

Een mogelijkheid die werkt bij JPG en GIF is het slepen van deze vanuit de verkenner naar AutoCAD. Let wel, hier werkt men met 2006 ADT, weet niet welke versie jullie hebben.

GreetZzz,
mE!
8)
CAD is my LSD

bart

Het kan zoals je zelf al aangeeft met een ole object (nadeel geef je zelf al aan)

Je kan de foto's het beste bij de tekening bewaren (de gebruiker heeft hier immers toegang)
zet het path relatief dit werkt veel prettiger

gebruik etransmit om tekeningen in te pakken voor het versturen
dan zit automatisch alles er bij, ook foto's
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Active_Immun

Foto's bij de tekening, volledig mee eens als deze enkel tot dat project horen. Bij doorloop over meerdere 'andere' projecten, liever op een netwerkplaats.

E-transmit, leuke tool, spijtig dat ie niet volledig werkt met Lotus Notes.

GreetZzz,
mE!
8)
CAD is my LSD

Snuffel

Bedankt voor de antwoorden...

Ik werk in een nogal groot bedrijf en als iedereen het via de regels zou doen dan zou er geen probleem zijn: foto's bij de tekening en relatief path... Maar het gebeurd wel vaak dat iemand foto's inbrengt als die op hun C staan of nog ergens anders.
Het zou gewoon een frustratie minder zijn als er helemaal geen path nodig is.  Maar ja dan voeren ze die foto's toch terug op hun eigen manier in... Het loopt hier soms echt wel vierkant, als mensen in Autocad beginnen werken zonder dat ze er eigenlijk iets van kennen!
E-transmit heb ik eigenlijk nog niet gebruikt.  Bij een volgende gelegenheid test ik dat toch even uit.
En wat JPG en GIF via verkenner betreft bij mij (Autocad 2006) is dat een raster image.

Als iemand nog een idee heeft, ik blijf hoopvol afwachten!!

Snuffel

FastFiber