yoin

yooh willie

Op één groot blad heb ik een aantal tekeningetjes staan die ik elk afzonderlijk moet printen (AutoCad 2002) De optie die ik nu hanteer is “Plot” en dan de optie “Window”. Naar mijn mening zou dit ook anders moeten kunnen. Kwestie van kader aanklikken (voorgeselecteerde Window??) en er wordt geprint wat binnen het kader valt. Is hiervoor een commando of valt er iets te maken als commando?

julien

Normaal gezien werk je best op model space om alles te tekenen, en je kaders teken je telkens in een appart paper space.
Dan kan je per paper space een plot setup bepalen.

yooh willie

Citaat van: julien op vr 06 10 2006, 15:31:16
Normaal gezien werk je best op model space om alles te tekenen, en je kaders teken je telkens in een appart paper space.
Dan kan je per paper space een plot setup bepalen.

Bedankt voor je reaktie, alleen het "probleem" is nu dat ik de juiste schaal niet krijg omdat je kunt scrollen binnen de tekening.

julien

Wat bedoel je daarmee?  :?:

j-o-s

probeer eens:

klik de view aan (deze is nu gestippeld).
rechter muisknop >>>display locked >>>> ja aan vinken.
nu kan je niet meer scrollen tekening is vast gezet.

ga nu naar het properties menu
kijk bij misc
hier staat standard scale of custum scale past deze aan en je tekening staat op schaal.

gr j-o-s

yooh willie

Citaat van: j-o-s op za 07 10 2006, 17:27:16
probeer eens:

kijk bij misc
hier staat standard scale of custum scale past deze aan en je tekening staat op schaal.

gr j-o-s

Yes, het werkt. Bedankt voor de oplossing.

yooh willie

Citaat van: yooh willie op ma 09 10 2006, 08:26:39
Citaat van: j-o-s op za 07 10 2006, 17:27:16
probeer eens:

kijk bij misc

gr j-o-s

Yes, het werkt. Bedankt voor de oplossing.

Er zit toch een "maartje" aan. Het instellen van zo'n pagina kost nogal wat tijd. Is het op de een of andere manier niet mogelijk om in Modelspace een gebied aan te geven waardoor dit gebied geprint wordt zonder eerst een Window pick aan te geven?

j-o-s

maak een lisp !

gr j-o-s

yooh willie

Citaat van: j-o-s op ma 09 10 2006, 09:53:30
maak een lisp !

gr j-o-s

Mooi, ik ben wel AutoCad gebruiker maar geen programmeur, sorry. Dus mijn vraag is dan: Hoe maak ik een lisp. Kun je me daar bij helpen?

Willie

bart

als je zo nodig vanuit het model wil blijven printen dan kan je ook middels views werken
(de tekenaars die met r12 hebben gewerk kennen dit trucje vast)

je maakt dus met het commando view views aan van elke plot die je wilt maken
vervolgens selecteer je de optie view in je plotmenu
en selecteerd hier de view die je af wilt drukken
(deze methode leent zich goed voor een script)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

j-o-s

nee ik kan je niet helpen met een lisp
mijn ervaring is minimaal in het schrijven van een lisp

gr j-o-s

WebRacer

misschien help ook deze oude autocadr12 truc:

maak 'rectangles' aan rond de elementen, en zorg dat deze in de laag 'defpoints' zit.
De laag defpoints print ie namelijk nooit, via plot > window klik je de 2 eindpunten aan en plot je maar...
?

yooh willie

Op zich lukt dit printen ook wel, maar ik probeer dit te vereenvoudigen. In mijn opinie zou ik een kader aan moeten klikken (rectangle) die ervoor zorgen kan dat dit mijn gebied is wat ik geprint wil hebben, dus het "te printen gebied" met één druk op de knop aangeven. Om kort te gaan zou ik maar 4 keer hoeven klikken om een tekening geprint te krijegn tw: Plot, Window, kader en OK.

Ik hoop dat iemand hiervoor een oplossing kan bedenken.

Willie.

bart

Citaat van: yooh willie op wo 11 10 2006, 16:02:11
Op zich lukt dit printen ook wel, maar ik probeer dit te vereenvoudigen. In mijn opinie zou ik een kader aan moeten klikken (rectangle) die ervoor zorgen kan dat dit mijn gebied is wat ik geprint wil hebben, dus het "te printen gebied" met één druk op de knop aangeven. Om kort te gaan zou ik maar 4 keer hoeven klikken om een tekening geprint te krijegn tw: Plot, Window, kader en OK.

Willie.

maak een view aan van ieder plot zoals ik hier boven al schreef
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Joop

Citaat van: yooh willie op wo 11 10 2006, 16:02:11

Willie.
Dit kun je het beste doen door een my-plot routine te maken waarbij je eerst de rechthoek selecteerd en dan pas de plot routine ingaat.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

FastFiber