yoin

Ralf

Ik gebruik zelf op dit moment microstation en hier hebben we een functie om een tekening te openen op exact dezelfde positie als de tekening waar je je in bevindt. In autocad wordt bij het openen gewoon het laatst view opgeslagen en dat zie je dan als je de tekening opent. Ik werk op een constructie bureau en elke verdieping van een gebouw is een aparte tekening. De bedoeling is om over te stappen naar autocad. Als ik nu een groot project heb eb ik moet op verschillende verdiepingen een afmeting van een kolom wijzigen dan werkt veel sneller dan dat ik elke tekening moet openen en de goede positie moet gaan zoeken. Dus is dit in autocad ook mogelijk? Tevens vraag ik mij af of het mogelijk is om maten in meters op te geven in autocad. Scheelt toch tijd of ik 2000 of gewoon 2 in tik als ik een lijn teken.

bart

Citaat van: Ralf op do 28 09 2006, 11:24:47
Ik gebruik zelf op dit moment microstation en hier hebben we een functie om een tekening te openen op exact dezelfde positie als de tekening waar je je in bevindt. In autocad wordt bij het openen gewoon het laatst view opgeslagen en dat zie je dan als je de tekening opent. Ik werk op een constructie bureau en elke verdieping van een gebouw is een aparte tekening. De bedoeling is om over te stappen naar autocad. Als ik nu een groot project heb eb ik moet op verschillende verdiepingen een afmeting van een kolom wijzigen dan werkt veel sneller dan dat ik elke tekening moet openen en de goede positie moet gaan zoeken. Dus is dit in autocad ook mogelijk? Tevens vraag ik mij af of het mogelijk is om maten in meters op te geven in autocad. Scheelt toch tijd of ik 2000 of gewoon 2 in tik als ik een lijn teken.

in autocad kan je gewoon alle verdiepingen in 1 tekening tekenen.
en middels je layouts mooi op een vel papier zetten

invoer in meters is meer werk 2145 wordt in meters 2.145
dat is dus 1 toets meer (hoe vaak heb je mooie ronde maten ?)

maar indien je wilt kan je in meters invoeren door te stellen dat een unit een meter is
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Manu

Ralf, ik begrijp je niet helemaal .. als elke verdieping op een verschillende tekening staat moet je die toch sowieso allemaal openen om ergens een wijziging aan te brengen..?.. zowel in Microstation als in AutoCad..?  :?

Wat de oplossing van Bart betreft is het probleem bij grote projecten meestal de omvang van die enkele tekening waarin alle verdiepingen zijn getekend.
Het gebruik van Xref's is ook niet ideaal : je kampt er met erg veel verschillende layers, verkeerde text-hoogtes en -styles, een overschot aan layerfilters.. e.d.
Daar je van de (meestal architecturale) Xref's eender wanneer een nieuwe versie kan verwachten heeft het dus geen zin om die telkens te gaan 'kuisen'..
Ook moet je dan zorgen dat wanneer je je tekening mailt naar de klant je steeds de correcte X-refs meestuurd ..met alle problemen vandien..

Dus moet ik (met spijt in het hart) toegeven dat een standaard AutoCad2007 toch niet het ideale pakket is om dergelijke projecten uit te gaan werken.. :(

groeten,

Manu

AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

FAAN

Citaat van: Manu op do 28 09 2006, 14:35:05

Dus moet ik (met spijt in het hart) toegeven dat een standaard AutoCad2007 toch niet het ideale pakket is om dergelijke projecten uit te gaan werken.. :(

Autodesk heeft ook andere pakketten (die draaien onder Autocad) die idealer zijn voor dergelijke projecten uit te werken, bv. ADT, maar dat werkt ook met xref's, of Revit.
Ik werk zelf niet met Revit, maar heb wel al positieve dingen over gehoord. Zo heb je bv al je verdiepen in 1 file en kun je gewoon switchen tussen je verdiepen in dezelfde tekening, en kun je bv kolommen van de verschillende verdiepen aan elkaar linken, zodat als je de afmeting van 1 kolom wijzigt dit automatisch wijzigt in alle gelinkte kolommen.
Anders website van Autodesk eens raadplegen, daar zal je al wat wijzer uit worden.

Indo_Jim

Citaat van: Ralf op do 28 09 2006, 11:24:47
Ik gebruik zelf op dit moment microstation en hier hebben we een functie om een tekening te openen op exact dezelfde positie als de tekening waar je je in bevindt. In autocad wordt bij het openen gewoon het laatst view opgeslagen en dat zie je dan als je de tekening opent. Ik werk op een constructie bureau en elke verdieping van een gebouw is een aparte tekening. De bedoeling is om over te stappen naar autocad. Als ik nu een groot project heb eb ik moet op verschillende verdiepingen een afmeting van een kolom wijzigen dan werkt veel sneller dan dat ik elke tekening moet openen en de goede positie moet gaan zoeken. Dus is dit in autocad ook mogelijk?

Een (functie-)knop heeft AutoCAD niet, omdat elk tekening anders kan zijn opgezet.
Dan kan je gebruik maken van DSVIEWER.

Wat je ook kan doen, indien de verdiepingen allemaal op de zelfde manier zijn opgezet.
Stramienen zijn op de zelfde afstand getekend van de oorsprong 0,0.
Je kunt dus alle tekeningen vanuit je 0,0 punt over elkaar leggen?!?!?

Tijdens je zoom opdracht in je eerste tekening te zomen op coörd d.m.v. Zoom Window.
(functie-)knop kan je natuurlijk wel maken*

*
Script maken en saven als bv. zoomvorige.scr en inlezen d.m.v. commando script.

Voorbeeld script.:

Zoom
Window
100,100
200,200

Deze getallen kan je dus elke keer aanpassen en saven

Jimmy
Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.