FastFiber

Hoe kan ik zien bij een gekregen tekening in welke schaal ze is getekend?

Gestart door fho, wo 13 09 2006, 11:11:38

Vorige topic - Volgende topic

fho

Ik heb al verschillende tekeningen gekregen en ik weet niet hoe ik kan zien in welke schaal die is getekend in de modelspace?
Je hebt die schaal nodig om je bamatingsschaal, enz in te stellen. Je moet deze dikwijls op een andere schaal zetten om te plotten naar andere papiermaten, zoals A4,A5,ofzo.
Meestal teken ik alles in de model op schaal 1/1, maar blijkbaar doet niet iedereen dat.
Bedankt op voorhand.
Dit is wel een geweldige site!

hulpje

Helaas is er geen standaard schaal waarin iedereen tekent.
Wij tekenen zelf 1=1000. (Oftewel 1m wordt getekend als 1000mm)
De meeste bouwkundige tekenaars tekenen gelukkig op deze schaal.

Er zijn meerdere manieren om achter de schaal te komen, maar ik denk dat je het beste kan meten en omrekenen. (Meten is weten!)

Succes,

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

bart

Citaat van: hulpje op wo 13 09 2006, 11:30:07

Er zijn meerdere manieren om achter de schaal te komen, maar ik denk dat je het beste kan meten en omrekenen. (Meten is weten!)

Succes,

Richard

Je legt het wel erg krom uit op deze manier :roll:
1 meter = gelijk aan 1000mm je tekend dus gewoon 1:1 in je model.

indien je met een verschaalde tekening te maken heb is de simpelste manier om de schaal te bepalen
om de werkelijke lengte de delen door de gemaatvoerde lengte.

meestal zijn verschaalde tekeningen niet met autocad gemaakt maar omgezet vanuit een ander teken programma
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

fho

Citaat van: bart op wo 13 09 2006, 13:20:06
Citaat van: hulpje op wo 13 09 2006, 11:30:07

Succes,

Richard

indien je met een verschaalde tekening te maken heb is de simpelste manier om de schaal te bepalen
om de werkelijke lengte de delen door de gemaatvoerde lengte.

meestal zijn verschaalde tekeningen niet met autocad gemaakt maar omgezet vanuit een ander teken programma
Dit heb ik inderdaad voor. Het bestand is in een ander programma getekend. Dus ik moet de aangegeven bemating delen door de werkelijke lengte van de lijn op de tekening?
Zal het eens proberen.
Bedankt
Filip

TheFish

ehh even vraag tussen door
een handige fuctie van de tekenprogramma's is dat je 1:1 kan tekenen dus het beste wat je kunt doen is de gene die hem heeft getekend is even wijs te maken dat dit kan

jo-king

Citaat van: TheFish op do 14 09 2006, 15:06:23
een handige fuctie van de tekenprogramma's is dat je 1:1 kan tekenen dus het beste wat je kunt doen is de gene die hem heeft getekend is even wijs te maken dat dit kan

en toch hangt het af van afspraken; wat wat is 1:1 ? in autocad is 1 UNIT onbepaalt, tot de tekenaar beslist dat bv 1 unit = 1 milimeter.
maar op andere bureau's beslissen ze 1 unit = 1 centimeter; of 1 unit = 1 meter.
overal kan je zeggen dat ze 1:1 tekenen!

in USA bv beslissen ze 1 unit = 1 inch of 1 foot. whatever....
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

bart

Citaat van: jo-king op do 14 09 2006, 16:07:55

en toch hangt het af van afspraken; wat wat is 1:1 ? in autocad is 1 UNIT onbepaalt, tot de tekenaar beslist dat bv 1 unit = 1 milimeter.
maar op andere bureau's beslissen ze 1 unit = 1 centimeter; of 1 unit = 1 meter.

units hebben niets met schaal te maken een schaal is voor mij toch meer de afdruk op het papier
en dan maakt het niet uit welke  eenheid je gebruikt de schaal is altijd gelijk
als 100 mm op papier 1mm is dan is 100 australische duimen op papier ook 1 australische duim  ofwel de schaal is 1:100
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

jo-king

Citaat van: bart op do 14 09 2006, 17:18:56
Citaat van: jo-king op do 14 09 2006, 16:07:55

units hebben niets met schaal te maken een schaal is voor mij toch meer de afdruk op het papier
en dan maakt het niet uit welke  eenheid je gebruikt de schaal is altijd gelijk
als 100 mm op papier 1mm is dan is 100 australische duimen op papier ook 1 australische duim  ofwel de schaal is 1:100

100% gelijk,
maar zoals de topic-starter vroeg:
Citeerik weet niet hoe ik kan zien in welke schaal die is getekend in de modelspace?

zoals jij het zegt Bart, is het op PAPIER; dus paperspace.
in modelspace teken je volgens afspraak (1 UNIT= ?), dat invloed heeft op je page-setup/viewports; zodat je een correcte SCHAAL bekomt bij het plotten.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

hulpje

Citeer
Citeer

Ik vind dit niet krom.
Vroeger tekenende wij hier op kantoor 1m = 1m.
Intern was dit geen probleem, maar met externe tekeningen waren we altijd veel tijd kwijt met verschalen.

Ik had beter kunnen zeggen, 1 unit = 1000 mm.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

fho

Heren,
Ik denk dat ik het nu wel kan uitzoeken, Je moet bij de gekregen tekening gaan kijken bij format> en de verschillende instellingen als bemating, textstyle, enz. net als je zelf een tekening begint te maken.
Met deze informatie kan je dan wel achterhalen wat de getekende schaal is, of niet zo?
Kan je dan ook ergens zien wat de drawinglimits zijn? Kan je hieraan ook niet de gebruikte schaal uit afleiden? Het belangrijkste is inderdaad dat de tekening met de correcte schaal op papier komt!
Alvast bedankt voor de vele respons
Groetjes Filip