yoin

Manu

Ik vroeg me af of je AutoCAD kan aanpassen zodat je een 3Dmodel in "dimetric projection" kunt bekijken.
Standaard zijn enkel de isometrische zichten beschikbaar.

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Joop

Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Manu

Joop,

Ik heb de links even vlug bekeken maar het lijkt me allemaal nogal omslachtig...
Die 'dimetric projection' is gewoon een variant op de isometrische projectie..
Ik had gehoopt dat er manier bestond om aan te geven dat je de X-as ziet onder een hoek van 42°, de Y onder -7° en de Z-as gewoon onder 90°wilt zien.
(isometrisch = X & Y onder 45° en Z onder 90°..)
Het nadeel van de standaard isometrische projectie ..?.. teken een kubus en bekijk hem onder SW Isometric en je begrijpt wat ik bedoel..
Ik blijf toch nog even zoeken...

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Joop

Ik weet het verschil tussen de di-metrische en iso-metrische projectie.
Het is niet alleen de hoek waaronder je tekent maar ook de verschaling langs de x-as en de z-as waarbij je de y-as op 1 houdt.
Via de volgende link kun je een animatie zien van het bepalen van deze schaal verhoudingen.
Wat je dan opvalt is dat deze a-symetrisch is.
Maar als je dit ziet kun je misschien een programmaatje maken dat de tekening "vervormd" tot di-metrisch.
Een gelovig volger van

Joop

Correctie op het vorige:
Een di-metrische projectie heeft op de z-as en de x-as dezelfde schaal.

Een tri-metrische projectie heeft  drie verschillende schalen, voor elke as een.
Deze techniek wordt voornamelijk in spelletjes gebruikt, maar voor een technische presentatie is deze ook in sommige gevallen handig.
Een gelovig volger van

FastFiber