FastFiber

STUKLIJST MAKEN UIT EEN TEKENING

Gestart door gunter van ranst, za 02 09 2006, 22:44:03

Vorige topic - Volgende topic

gunter van ranst

IK MOET VOOR MIJN BAAS EEN STUKLIJST MAKEN UIT EEN TEKENING.
IK WEET WEL DAT JE VIA EXEL EEN STUKLIJST KUNT OPMAKEN.
MAAR IK BEN HET KWIJT.KAN ER MIJ IEMAND EEN HIND GEVEN?

WebRacer

?

gunter van ranst

Ik wil eigenlijk zeggen kan men block's omzetten naar excel

WebRacer

?

Tijgertje007

Ik ben dus ook op zoek naar een programma die een wand bestaande uit allemaal blocks die kunnen worden vertaald naar excel, waarbij van belang zijn de lengte breedte oppervlak etc.
Is er iemand die mij daarbij kan helpen of weet hoe ik zoiets kan creeeren als het er nog niet is.

GFA

peter smith

gunter,

Het is mogelijk met kale autocad, zelfs met LT versie. Echter moet je systematisch werken met de blocken en/of objecten die je uit de tekening wilt halen. Anders gaat de selectie niet nauwkeurig.
Ik had toen een stuklijst van de wandpanelen (met verschillende vaste hoogtes en verschillende lengtes) uitgetrokken, omdat mijn vorige werkgever geen redelijke software tot zijn beschikking heeft.

Bij de tab "insert" (dus, 2e tab) kun je rechts van het ribbonmenu een icontje vinden, die heet "Datalink". Deze functie moet je gebruiken. Je wordt al in het begin verzocht een bestandsnaam opgegeven. Het pad kun je niet meer wijzigen, als je eenmaal opgegeven heb. Anders verlies je de link met de tekening en de update-verwerking.

Let op! als je de tekening gewijzigd hebt, moet je het bestand weer verversen. Hij ververst NIET automatisch. Autocad onthoudt steeds de laatste instelling welke je ingevoerd hebt.

Veel succes.

FastFiber