yoin

kim

Ik werk op een architectenbureau dat wil omschakelen naar autocad. Ik zou graag een goede layerstructuur opzetten. Het is natuurlijk wel gemakkelijker dat ik het wiel niet opnieuw moet uitvinden. Alvast bedankt
kim@architectenatelier.be

Markske

Active_Immun

Hey,

Ben hier ook al geruime tijd mee bezig en heb me ondertussen gebasseerd op de ISO-13567 part 1/3, 2/3 & 3/3 standaard. Zeker nudat er reeds projecten in omloop worden gebracht die digitaal naar de gemeente worden gestuurd is het handig dat iedereen eenzelfde layerstructuur hanteerd. De BB|Sfb-codering (waarop die van C3A is gebaseerd) is inderdaad een goede poging net zoals die van NL. Doch om 'het' een beetje groter te zien, en ik hier werk in een internationaal bedrijf, hebben deze voorbij de landsgrenzen wat problemen. Laat staan dat de taal al een begin is. Daarmee is de ISO voor ons de beste oplossing geweest. Een ander voordeel IMHO is dat deze ISO snel is te converteren naar de AIA-structuur (USA) en BS1192 & AEC (UK).
Het enige nadeel van deze ISO, is dat deze nog niet helemaal op punt staat. Volgens de laatste berichten hieromtrent zou dit alles moeten klaar zijn rond 2007-2008.
Je kan hier anders eens een kijkje nemen.

GreetZzz,

mE!
CAD is my LSD

CvdB interieur

Ik denk niet dat het echt nuttig is om een comforme layerstructuur te hebben. Niet iedereen heeft dezelfde layers nodig of hoeft layers aan en uit te zetten

Het enige waar ik graten in zie is een comform kleurgebruik dat gepaard gaat met dezelfde peninstellingen (zoals rotering: wit = 0,25 geel= 0,35 enz...) zodat je gelijk waar een tekening in juiste dikte kan plotten, ook al beschik je niet over de meegeleverde peninstellingen.

als je dan toch richtlijnen wil kan je in een architectenbureau best de structuur van het VMSW gebruiken (vroeger VHM) waarop de meetstaten en bestekken gebaseerd worden. Dan krijg je ongeveer onderstaande structuur die je verder kan onderverdelen (verdere onderverdeling van de hoofdstukken te vinden op http://www.vmsw.be/VMSW/algemeen.jsp?page=2046#B2005

0- afbraak (hier kan je ook stippellijnen, aslijnen enz... onderverdelen
1- onderbouw
2- bovenbouw
3- dakwerken
4- Gevelsluiting
5- Binnenafwerking
6- Technieken fluida
7- Technieken elektro
8 - schilderwerken
9 - Omgevingswerken