FastFiber

dynamic titelblad

Gestart door jo-king, vr 19 05 2006, 11:59:19

Vorige topic - Volgende topic

jo-king

Hey,

een leuke vraag:

Ik wil een titelblad-block maken, dat ik als dynamic-block kan importeren:

* stretchen in veelvouden van 210mm x 297mm (dus telkens een veelvoud van A4, perfect om te plooien)
* deze block zit vol met attributes, (bouwheer, adres, werf, dossiernr...)
* een field met waarde van de gestretchte lengte & hoogte -> dus eigenlijk "gebruikt papierformaat"; dit mag niet een field zijn van page-setup, maar moet afhankelijk zijn van deze dynamic-kader-block. (hoe doe'k dat?)

lijkt me zeer praktisch, maar niet zo simpel om correct aan te maken :)
tips? (zeker ivm die field)

download een simpele versie van mijn titelblad + handleiding:

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

jo-king

aan diegene die de "vraag" lezen, bedankt voor de intresse, maar het is me ondertussen wel gelukt. :D
yeeha
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

aiky

Citaat van: jo-king op vr 19 05 2006, 14:41:53
aan diegene die de "vraag" lezen, bedankt voor de intresse, maar het is me ondertussen wel gelukt. :D
yeeha

Kan je ook zeggen hoe je bent te werk gegaan.

grtz AIKY

jo-king

Citaat van: aiky op vr 19 05 2006, 17:55:09

Kan je ook zeggen hoe je bent te werk gegaan.

grtz AIKY

natuurlijk :)

* teken een rectangle van 420x594 (2xA4 breed & hoog) (niet in polylines, maar gewone lines)
* eventueel een offset voor een dubbel kaderlijntje... ik nam 5mm naar binnen toe.
* maak hiervan een block, met insertiepunt in de linksonderhoek.
in de blockeditor, ga je er nu "kracht" aangeven :
* teken een A4 in deze rectangle, in de rechtsonderhoek. dit is je titelblad; de rest dat je zie, is je kader, die je straks gaat kunnen stretchen
* in dit titelblad maak ik attributes aan van "bouwheer", "adres", "projectnummer" enz...
* ik heb een FIELD aangemaakt, met fieldname: "object" object-type (de onderste lijn van je kader)-"length"value; zodat ik steeds weet welke lengte van papier ik gebruikt heb

* maak een parameter in de lengte,  en eentje in de hoogte
* maak een stretch-action:
selecteer de horizontale parameter & selecteer de volledige rechterhelft van je tekening (incl je titelblad, text, attributes....)
aan de parameter gaf ik in properties-menu de "incement-value" van 210 (A4 breedtes)
* maak een tweede stretch-action:
selecteer de verticale parameter & selecteer de bovenste helft van je tekening
aan de parameter gaf ik in properties-menu de "list-value" van de mogelijke papierformaten in de hoogte: 594 / 841 / 914

als het goed is, kan je nu saven & zal je al heel wat kunnen doen met je nieuwe block.
have fun testing ;)

onze layout staat op 2500mm lengte, maar de plotter snijdt af na de laatste lijn, (wat dus de lengte is van onze titelblock-kader)
(wel rottig bij aanmaak van dwf's)

ik gaf verder nog een extra "visibility-set" aan, voor optie architectuur/stabiliteit/opmeting-keuze  in ons titelblad...

voor wie geïntresseerd is, ik kan je een simpele versie mailen als je wil.
just let me know ;)

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

julien

Je die ook altijd uploaden op het forum.  :mrgreen:

De upgrade naar versie 2007 is besteld, vanaf dan kan ik nog enkele tutorials maken. Als het goed is voor jou werk ik deze dan ook volledig en grafisch uit.

jo-king

Citaat van: julien op ma 22 05 2006, 15:53:37
Je die ook altijd uploaden op het forum.  :mrgreen:

De upgrade naar versie 2007 is besteld, vanaf dan kan ik nog enkele tutorials maken. Als het goed is voor jou werk ik deze dan ook volledig en grafisch uit.

wegens auteursrechten van het bedrijf waar ik werk, mag ik het origineel titelblad niet posten.
ik zal deze avond een "bastaard"-versie aanmaken op m'n thuis-pc en dat dan posten.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller

julien

Dat zou schitterend zijn!
Je moet er niet te veel tijd insteken hoor, als het principe duidelijk is en werkt zou het al prachtig zijn.
Iedereen moet er uiteindelijk toch zijn eigen versie van maken.

julien

En zie, wat vind ik in mijn mailbox?  :mrgreen:

julien

Ik heb deze week acad 2007 ontvangen en heb eindelijk wat tijd om me eens te verdiepen in die dynamische kaders.
Is er ook een mogelijkheid om een x-waarde vast te hangen aan een y-waarde?
Zodat je dus enkel nog maar de DIN formaten kan kiezen.

julien

Ondertussen kan ik er al wat mee werken. In bijlage een kader door mezelf gemaakt.  :mrgreen:

julien

En de volledige les is herschreven:
http://www.cadsite.be/cursus/les_4/les04.php

Nogmaals bedankt Jo-King!!
Ik heb er veel van geleerd.  :wink:

jo-king

Citaat van: julien op zo 25 06 2006, 23:22:06
En de volledige les is herschreven:
http://www.cadsite.be/cursus/les_4/les04.php

Nogmaals bedankt Jo-King!!
Ik heb er veel van geleerd.  :wink:

with pleasure ;)