yoin

DanAi

Weet iemand een manier om blocks in een tekening "intelligent" te maken.
Hier bedoel ik het volgende mee.
Ik maak in een tekening verschillende blocks aan en schrijf ze weg op mijn harde schijf met "W-block"
Tijdens de loop van het project moet ik vaak deze blocks aanpassen.
Hoe kan ik dat doen zonder deze blocks elke keer weer opnieuw in de tekening te "inserten" ??
Dus dat ik de tekening van de blok zelf aanpas en dat deze automatisch in de "hoofdtekening" overgenomen word.
(en als mogelijk ook andersom)

julien

Met welke versie werk je?
Ik maak nog gebruik van versie 2004 en hiermee zie ik enkel een oplossing met xref's, maar ik denk dat versie 2006 hier beter mee om kan.

DanAi

Citaat van: julien op ma 16 01 2006, 14:16:17
Met welke versie werk je?
Ik maak nog gebruik van versie 2004 en hiermee zie ik enkel een oplossing met xref's, maar ik denk dat versie 2006 hier beter mee om kan.

Ik werk nog met 2002.
X-refs heb ik al eens geprobeerd.
Alleen het probleem met x-refs is dat je alle blocks moet meesturen als je de tekening digitaal gaat verzenden naar je klanten toe.
Kan een "zware" e-mail worden als er vele gedetailleerde blocks in zitten. Oplossing hiervoor is natuurlijk om de x-refs te "binden".
Maar als je een grote tijdsdruk hebt vergeet je dat wel eens en heeft de klant dus een tekening waar een en ander ontbreekt. Niet zo handig lijkt mij.
Bestaat er niet zoiets als een 1 op 1 link tussen tekening en blocks (zoals x-refs) maar dat de blocks gelijk in de tekening genesteld zit ? (als je begrijpt wat ik bedoel)

bart

Citaat van: DanAi op di 17 01 2006, 13:08:49

Ik werk nog met 2002.
X-refs heb ik al eens geprobeerd.
Alleen het probleem met x-refs is dat je alle blocks moet meesturen als je de tekening digitaal gaat verzenden naar je klanten toe.
Kan een "zware" e-mail worden als er vele gedetailleerde blocks in zitten. Oplossing hiervoor is natuurlijk om de x-refs te "binden".
Maar als je een grote tijdsdruk hebt vergeet je dat wel eens en heeft de klant dus een tekening waar een en ander ontbreekt. Niet zo handig lijkt mij.
Bestaat er niet zoiets als een 1 op 1 link tussen tekening en blocks (zoals x-refs) maar dat de blocks gelijk in de tekening genesteld zit ? (als je begrijpt wat ik bedoel)

gebruik etransmit om de tekening te verzenden
dan heb je met 1 druk op de knop een zip bestand waar alles wat bij de tekening hoort er in
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

DanAi

Dit is inderdaad een goede oplossing, ware het niet dat ik niet wil dat de klant deze afzonderlijke blocks ontvangt omdat hier
meer informatie op staat dan op de "hoofdtekening" te zien is.
De blocks zijn namelijk productie tekeningen die ze in de fabriek gaan gebruiken voor de productie.
Hier staat informatie op waar de klant niets mee van doen heeft.

julien

Dan denk ik dat je best eens overweegt om geen dwg maar dwf door te sturen.

DanAi

Ik zit ook nog met het probleem dat we de klant DWG-files moeten versturen zodat zij hun informatie met autocad op onze tekeningen kunnen verwerken.
Dus het ene probleem hangt samen met het ander.
Hierdoor blijft mijn probleem, dat met die blocks, dus bestaan.
Is x-ref dan de enige mogelijkheid??
Bestaat er misschien een programma of iets dergelijks hiervoor?

bart

je beschrijfing van je probleem is tegenstrijdig

aan de ene kant wil je je klant een dwg sturen met alle info
aan de ander kan mag bepaalde info niet worden verzonden.

je zult eerst beter moeten vast stellen wat de bedoeling voor en goed antwoordt
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

DanAi

Mijn probleem is het volgende.
Ik wil in mijn "hoofdtekening" elementen koppelen in de vorm van blocks/x-refs.
Nu is het zo dat deze blocks/x-refs op zich, de eigenlijke productietekeningen zijn die de fabriek gebruikt om te produceren.
Hier staat veel meer informatie op dan de klant zelf nodig heeft. Er staat zelfs informatie op die de klant niet mag zien. (bedrijfs policy)
Ik wil, dmv de informatie voor de klant op bepaalde layers te zetten, deze in de "hoofdtekening" laten zien en de rest van van de layers (van de blocks/x-refs) uit te zetten. Om te voorkomen dat ik dubbel werk moet doen, ivm wijzigingen, wil ik de blocks/x-refs zodanig aan mijn "hoofdtekening" koppelen, dat ik maar 1 keer in de "hoofdtekening" hoef te wijzigen/aanpassen en dat het dan automatisch doorgevoerd wordt in de blocks/x-refs zelf.
Het probleem met x-refs is dat bij verzenden van dwg's de, in dit geval productietekeningen, meegestuurd moeten worden.Krijgt de klant alsnog de info die hij niet nodig heeft. Ik zoek dus een manier om dit dmv blocks te doen maar het is mij nog niet gelukt.

Het is nl de bedoeling dat de klant zijn gegevens/aanpassingen/wijzigingen op onze "hoofdtekening" verwerkt welke wij weer overnemen.Vandaar dat ik dwg's moet versturen.

Ik hoop dat ik hiermee het probleem wat duidelijker heb kunnen maken.

bart

als je dwg's wilt sturen kan je het e.a. oplossen op twee manieren

splits de productietekeningen in twee delen
het openbare deel en een x'ref met de gevoelige info
als je deze tekening verstuur met alleen de rechtstreeks gekoppende xref's dan gaat de info niet mee.

maak een tweede set productie tekeningen aan die de info niet bevat
en stuur deze mee naar de klant.

De eerste manier geeft foutmeldingen bij de klant maar autocad werk gewoon
vragen over de meldingen kan je afvangen door een goed begleidend schrijven

de tweede manier is naar de klant toe netter maar vraagt om oplettende tekenaars.

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

DanAi

Ik denk inderdaad de meest veilige manier van werken is.
Aan zo'n constructie had ik ook al gedacht maar wilde even kijken of het niet eenvoudiger kon.
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.
:lol: :D

Groet, DanAi

FastFiber