FastFiber

Hidden linens anders weergeven als zichtbare lijnen

Gestart door Dnereb, zo 04 12 2005, 13:44:43

Vorige topic - Volgende topic

Dnereb

Op mijn werk wil men montage van een aantal dingen gaan uit besteden aan....uitzendkrachten.
daarom moeten er handleidingen gemaakt worden niveau "ikea wandmeubel".

Er is 1 ding waar ik niet uitkom.
ik heb 3d modellen van allerlei onderdelen maar ik wil dat dat de zichtbare lijnen continu zijn en de hidden lines in een hidden linestyle worden geplot.
Weet iemand een manier om dat te realiseren?

Bij voorbaat dank

Manu

Dnereb,

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar vraag via je Helpfunctie info op over de commando's SOLVIEW en SOLDRAW... volgens mij kan je daar iets mee doen.. succes!

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Dnereb

Dnereb

Afijn dat was het niet maar ik heb het wel gevonden via je suggestie.
met het commando hlsettings kan je de weergave van hidden lines instellen.

HofCAD

Citaat van: Dnereb op zo 04 12 2005, 13:44:43
Op mijn werk wil men montage van een aantal dingen gaan uit besteden aan....uitzendkrachten.
daarom moeten er handleidingen gemaakt worden niveau "ikea wandmeubel".

Er is 1 ding waar ik niet uitkom.
ik heb 3d modellen van allerlei onderdelen maar ik wil dat dat de zichtbare lijnen continu zijn en de hidden lines in een hidden linestyle worden geplot.
Weet iemand een manier om dat te realiseren?

Bij voorbaat dank

------------- ~\\|//~ ------------
------------- (o)-(o) -------------
-------ooO----(_)---Ooo--------

Beste Dnereb,

Men kan inderdaad met de combinatie van SOLVIEW en SOLDRAW een 3D SOLID model(volumemodel) omzetten
naar o.a. lijnen en bogen.

Dit kan men ook doen met het commando SOLPROF, waarbij men in mspace twee blocks kan verkrijgen voor resp.
de zichtbare en de niet zichtbare lijnen.
Nadat men:  SOLPROF 'selecteer' <Enter>  Y Y Y heeft gedaan, krijgt men de twee blocks die op twee aparte lagen staan
met de laagnamen PV-#### en PH-#### (hierbij is #### de handle van het zwevend kijkvenster).
Bij de laag PH-#### voor de niet zichtbare lijnen kan men nu o.a. kleur en lijntype veranderen.

Een andere methode is het werken met de AutoCAD variabelen OBSCUREDCOLOR  en OBSCUREDLTYPE waarbij
men resp. de kleur en het lijntype van niet zichtbare lijnen kan instellen.

OBSCUREDCOLOR
Type: Integer
Saved in: Drawing
Initial value: 257

Specifies the color of obscured lines. Value 0 designates byBlock, value 256 designates byLayer, and value 257 designates byEntity. Values 1-255 designate an AutoCAD color index (ACI).
An obscured line is a hidden line made visible by changing its color and linetype and is visible only when the HIDE or SHADEMODE commands are used.
The OBSCUREDCOLOR setting is visible only if the OBSCUREDLTYPE is turned ON by setting it to a value other than 0.
The OBSCUREDCOLOR setting can also be set in the Hidden Line Settings dialog box, Obscured Lines area, Color pull-down menu.

OBSCUREDLTYPE
Type: Integer
Saved in: Drawing
Initial value: 0
Specifies the linetype of obscured lines. Obscured linetypes are independent of zoom level, unlike regular AutoCAD linetypes. Value 0 will turn off display of obscured lines and is the default. The linetype values are defined as follows:

0 Off
1 Solid
2 Dashed
3 Dotted
4 Short Dash
5 Medium Dash
6 Long Dash
7 Double Short Dash
8 Double Medium Dash
9 Double Long Dash
10 Medium Long Dash
11 Sparse Dot

An obscured line is a hidden line made visible by changing its color and linetype and is visible only when the HIDE or SHADEMODE commands are used.
The OBSCUREDLTYPE setting can also be set in the Hidden Line Settings dialog box, Obscured Lines area, Linetype pull-down menu.

Het resultaat  op het scherm en op de plot is meestal niet geweldig.
Men kan dit verbeteren door bij het plotten de kleur van de OBSCUREDCOLOR een vast lijntype te geven.
(Zie bij de 'Plot Style Table Editor' bij Linetype.)

Groetjes HofCAD CSI

PS
In uw vorige reactie schreef U:

Afijn dat was het niet maar ik heb het wel gevonden via je suggestie.
met het commando hlsettings kan je de weergave van hidden lines instellen.

Gezien uw vraag lijkt mij dat niet juist, probeer het maar eens uit.

Met SOLVIEW en SOLDRAW zou men namelijk van een 3DSOLID ook onderstaand plaatje
kunnen maken.

http://www.savefile.com/files/9681402

ACADcadabra

Dnereb

Met de HLsettings dialoog box stel je de obscured linetype en obscuredlinecolor in.
het komt dus neer op de alternatieve oplossing die je gaf.

en bedankt voor de uitgebreide uitleg over SOLVIEW en SOLDRAW en SOLPROF.
ik zal er mee spelen.

Thx