FastFiber

Lagen aan en uit. Hoe kan ik dat automatisch regelen

Gestart door Hansa, di 15 11 2005, 16:00:20

Vorige topic - Volgende topic

Hansa

Ik heb een tekening van plm 30 lagen. Met een combinatie van al deze lagen kan ik uit deze tekening 6 verschillende tekeningen plotten, maar dan moet ik altijd handmatig de betreffende lagen aanzetten. Nu wil ik graag een programmaaatje maken waarbij ik door het aanklikken van b.v. blad 1; of blad 2; of blad 3; enz.  die lagen aangezet krijg die bij het betreffende blad  horen.

bart

kan standaard vanaf versie 2000 met behulp van je layouts en vieuwports
deze manier wil ik je aanraden zeker als je nu beginned tekenaar bent.

als alternatief
voor maar30 lagen is het ook met een simpele menu macro in modelspace goed te doen
macro in de vorm van

-layer;s;naam laag current;
-layer;off;*;; (de current layer blijft hier aan)
-layer;on;laag naam1;on;laagnaam 2;on;laag naam3;..........................;;

alternatief 2 maak layer filters aan

lisp e.d is natuurlijk ook mogelijk

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Sven

Ik heb een gelijkaardige vraag.
Ik heb een knoppenbalk gemaakt voor lagen aan en uit te zetten, maar het lukt me niet om 1 laag te selecteren en deze laatste uit te leggen:

^C^C-layer off ;       

hiernaa komt de selectie van een entiteit in de tekening, daarna moet een enter volgen, maar ik vind maar niet hoe het moet. Kan iemand me zeggen hoe ik dit oplos?
:?

julien

Citaat van: Sven op di 15 11 2005, 16:25:01
Ik heb een knoppenbalk gemaakt voor lagen aan en uit te zetten, maar het lukt me niet om 1 laag te selecteren en deze laatste uit te leggen:

^C^C-layer off ;       

hiernaa komt de selectie van een entiteit in de tekening, daarna moet een enter volgen, maar ik vind maar niet hoe het moet. Kan iemand me zeggen hoe ik dit oplos?
Dit is een standaard knopje in de 'layer toolbar' van de express tools. (layoff)

Gene

Citaat van: julien op di 15 11 2005, 16:38:05
Citaat van: Sven op di 15 11 2005, 16:25:01

^C^C-layer off ;       

Dit is een standaard knopje in de 'layer toolbar' van de express tools. (layoff)

Kan je voor iedere afdruk die je nodig hebt geen layout maken?

Manu

Dat kan perfect met de 'layermanager' die bij de Expresstools zit. Met deze tool kun je de verschillende layerinstellingen opslaan als een soort layerpalet en die een eigen naam geven. Zo kan je dan middels 'restore' je 'layerpalet' terug oproepen. Het grote voordeel is dat de tool werkt vanuit je model... zo hoef je dus geen ingewikkelde layerpaletten aan te maken in iedere layout..

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Reimer

Beste Hansa,

wanneer ik in een tekening meerdere layouts heb, en per layout verschillende lagen aan en uit wil hebben, dan maak ik meestal een layer state aan. Hiermee kun je een bepaalde lageninstelling opslaan.
Ook kun je bijvoorbeeld al je lagen aanzetten en per viewport je lagen bevriezen (freeze in current viewport). Op deze manier kun je per viewport/layout een andere weergaven maken.

Reimer

Sven

Oooops, ok bedankt.   :?
Express tools zijn hier op het werk niet geinstalleerd. Dat zal ik dan toch eerst maar eens installeren.

yoin