FastFiber

Arceringen bouwtekeningen

Gestart door BobCad, za 12 11 2005, 20:32:37

Vorige topic - Volgende topic

BobCad

Ik ben op zoek naar arceringspatronen voor bouwkundige tekeningen, zoals deze in België gelden. (vb: zwartepietenkraag als arcering voor isolatie,.....)

Kan iemand me hieraan helpen?

Groeten,

Bob

Kenny H

Dag Bob,

Kijk eens bij volgende linken.
Daar staan een aantal arceerpatronen.
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=750.0

KLIK HIER ook eens.
Hier leer je hoe je arceerpatronen aanmaakt.
Eronder staan ook een aantal patronen.

Hopelijk vind je iets nuttig. :wink:
Indien je zelf een patroon wil maken, zullen we u wel helpen als je problemen moest hebben :!:

MVG

Kenny
8) Volvo 4 Life 8)

BobCad

Kenny,

Bedankt voor de hulp! Ik heb nog wel 1 probleempje; als ik een arcering aanbreng, zie ik dat het patroon gerelateerd is aan het nulpunt van het wereld coö assenstelsel.

Begint de block in coö  [0,0], dan is de arcering juist. Begint het patroon op een willekeurige coördinaat, dan is het patroon "verschoven".

Is hieraan iets te doen?
[Probl_Arc.gif][C:\Delme]

BobCad

Kenny,

Kan je het patroon ook herschalen naar een isolatie van 100. Zodoende is het later makkelijker om eender welke dikte te arceren, je hoeft te schalen tov 100 ipv tov 60.

Groeten,

Bob

Reimer

Een arcering begint altijd op 0,0-punt van je huidigde UCS. Wanneer je arcering niet goed op je object komt kun je gewoon een nieuw UCS aanmaken met het gewenste 0,0-punt.
In acad 2006 kun je kiezen tussen:
- het 0-punt van het World UCS,
- het 0-punt van het Current UCS
- zelf een 0-punt selecteren.

Groeten,
Reimer

Kenny H

Dag Bob,

Ik zal zaterdag die arcering veranderen naar een hoogte van 100 ipv 60mm.
Ik had op een hoogte van 60 gewerkt omdat iemand deze zo gebruikt en gevraagd had.

Uw nulpunt kun/moet je idd verplaatsen om een mooie arcering te bekomen.
Wat Reimer melde.
8) Volvo 4 Life 8)

will

Als je de schaal op 1.69 zet is de arcering van warmteisolatie goed voor 100 mm

Trouwens Kenny heeft weeral prachtig werk  geleverd, nogmaals bedankt  :ole:

Kenny H

Merci Will,

Ik ben van plan het patroon iets te wijzigen waardoor het ronder zal lijken.
Het zal niet simpel worden met al die schuine lijnen.
Mss nog moeilijker dan die dakpannen van een tijdje geleden.
Maar dat geeft niet.

Van op een hoogte van 100 kunnen ze ook wel vlotter verschalen.

Ik laat jullie iets weten dit weekend.

Als ik nog in staat ben iets goed te doen in weekend, want tis vrijdag mijn verjaardag (21).
8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Bob,

Ik ben dat dus helemaal vergeten te maken hé.  :oops:
Mijn excuus daarom.
Ik zal er dit weekend werk van maken :!:

MVG

Kenny
8) Volvo 4 Life 8)

HofCAD

Citaat van: Reimer op ma 14 11 2005, 14:27:15
Een arcering begint altijd op 0,0-punt van je huidigde UCS. Wanneer je arcering niet goed op je object komt kun je gewoon een nieuw UCS aanmaken met het gewenste 0,0-punt.
In acad 2006 kun je kiezen tussen:
- het 0-punt van het World UCS,
- het 0-punt van het Current UCS
- zelf een 0-punt selecteren.

Groeten,
Reimer

------------- ~\\|//~ ------------
------------- (o)-(o) -------------
-------ooO----(_)---Ooo--------

Beste Reimer,

Bij vroegere AutoCAD versies kon men  het 'definitie beginpunt van de arcering' toch ook al instellen,
namelijk met de AutoCAD variabele Snapbase???

Groetjes HofCAD CSI
ACADcadabra

Reimer

Dat wist ik nog niet. Ik heb deze variabele nooit eerder gebruikt. Leuk om te weten.

Reimer

acadvdof

Citaat van: BobCad op za 12 11 2005, 20:32:37
Ik ben op zoek naar arceringspatronen voor bouwkundige tekeningen, zoals deze in België gelden. (vb: zwartepietenkraag als arcering voor isolatie,.....)

Kan iemand me hieraan helpen?

Groeten,

Bob

beste BobCad ik heb hier ook een tijdje naar gezocht tot ik expresstools leerde kennen, met het commando "superhatch" kan je zeer gemakelijk jou probleem oplossen. Je kan met een block arceren, je tekend hiervoor één volledig krul van de zwartepietkraag zoals jij dat noemt, beginnen met een halve krul onder, een volledige krul boven en stoppen met een halve krul onder. Teken deze 10 mm hoog zo kan je deze gemakkelijk verschalen naar de dikte van het materiaal dat je wil arceren. Voor je dit bewaart verplaats deze tekening naar punt 0,0
Let op de expresstools moet je installeren ze worden niet automatisch geïnstalleerd met autocad.
Nog enkele tips teken dit block op laag 0 zodat bij het arceren de arcering automatisch op de actieve laag komt. Met dit commando kan je niet alleen de hoogte van de arcering aanpassen maar ook de richting (veritcaal, horizontaal en schuin)

Veel succes groetjes vdof
.

FastFiber