FastFiber

Autocad koppelen met Access database

Gestart door JDB, zo 28 08 2005, 22:52:33

Vorige topic - Volgende topic

JDB

Hallo allen,

Graag hed ik geweten hoe je blokken met atributen kan koppelen met een access database.
Ik werk met versie 2004 en denk dat ik dit kan realiseren via dbconnect.

Kan iemand mij verder helpen met een voorbeeld.

Groeten,
Jacques

Dnereb

Welke versie van Acces gebruik je?.
Verwacht je dat de database in de toekomst wordt opgeschaald naar microsoft SQL server of zal dat nooit gebeuren.
afhankelijk daarvan kan je DAO of ADO gebruiken.
wil je de te exporteren blocks herkennen aan een attribuut?
heb je daarnaast een database met gegevens over deze blocken?

Als je dat weet kan ik een voorbeeld in elkaar bakken voor je.

JDB

Hallo,

Bedankt voor uw antwoord.

Ik werk met Autocad 2004.
Heb intussen al het een en ander uitgeprobeerd en via VBA lijkt mij dit best te lukken.
Eventueel zouden we later wel SQLserver gebruiken maar dit zal nu even te veel tijd in beslag nemen.
Het gaat voornamelijk om P&D tekeningen met blokken die attributen bevatten. Deze moeten allen in een database komen die bidirektioneel geupdate worden.

Zou wel eventueel een voorbeeld wensen om sneller van start te kunnen gaan.

Mvg,
Jacques

Dnereb

Als je wilt gaan opschalen gebruik dan ADO (Active(x) Data Objects)
en geen DAO, omdat DAO Access specifiek is.

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt, dit is een routine omgenesteblokken  te zoeken

connectie met lokale database maken:Dim conn As ADODB.Connection
Set conn = New ADODB.Connection

With conn
   .Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.3.51"
   .ConnectionString = "data source=C:\databases\sample.mdb"
   .Open
End With
connectie met een database op een server:Dim conn As ADODB.Connection
Set conn = New ADODB.Connection

With conn
   .Provider = "SQLOLEDB"
   .ConnectionString = _
       "data source=Batman;user id=sa;initial catalog=Northwind"
   .Open
End With

verder is het het handigst in acces om een template database te maken waar alle tabbellen,query's en raporten al in staan. daar in je blocktel macro een kopie van te maken en daar je block informatie in te zetten. dit scheelt je al het gedoe om tabbellen, velden ed te creeren.

als je ergens niet uitkomt dan hoor ik het wel.

info@driesign.nl

JDB

Hallo,

Bedankt voor het voorbeeld.
Ben nu al een eind opgeschoten met de database die ik vanzelfsprekend in Access gemaakt heb.
Wat wel even wennen is, is de vbcode voor het ophalen van entity gegevens van de blokken in Autocad.
Heb al het een en ander gevonden op het net en het lukt me al om alle blokkennamen uit de tekening te halen en dan ook hoeveel van elk gebruikt zijn. Nu moet ik van sommige blokken de gegevens die ingevuld zijn uitlezen en in een database stoppen.

Nog een vraagje:
Is SQL veel beter dan Access en wat zijn de verschillen?
Kan ik de database in Access gemaakt omvormen naar SQL?

Heb via het bedrijf waar ik werk een licentie gekregen van SQL server 2000 standaard.
Daarom denk ik deze metteen te gebruiken in plaats van Access.

Mvg,
Jacques

WebRacer

?

Dnereb

Citaat van: JDBHallo,

Nog een vraagje:
Is SQL veel beter dan Access en wat zijn de verschillen?
Ja MICROSOFT SQL SERVER  is veel sneller en beter geoptimaliseerd. daarnaast kan daar met veel en dan ook echt veel grotere databases worden gewerkt.
Citaat van: JDBKan ik de database in Access gemaakt omvormen naar SQL?
Zolang Je ADODB gebruikt voor je connectie's maakt het niet uit of je verbindt met een access of SQL database.
alleen de verbindings string is anders.
daarnaast zijn er wat MS SQL specifieke mogelijkheden maar daar kan je beter geen gebruik van maken als je eventueel wilt terug stappen naar Access of naar een ander database wilt overgaan.
Het is dan wel verstandig om of een Access frontend MS SQL backend te maken of je VBA in een Acad dvb te schrijven die bij opstarten geladen wordt of zo want MS SQL kent voorzover ik weet geen VBA.
Je zou je VBA ook kunnen omzetten naar een VB 6.0 applicatie
Citaat van: JDBHeb via het bedrijf waar ik werk een licentie gekregen van SQL server 2000 standaard.
Daarom denk ik deze metteen te gebruiken in plaats van Access.

Mvg,
Jacques
Mazzelaar!

Hou er wel rekening mee dat MS SQL geen Database bestanden maakt zoals Access. Ze staan dus niet in een directory als bestand dat je kan kopieren of met een save as kan kopieren de database moet je dan via VBA in de SQL server opbouwen of via de eigen interface van MS SQL.
ik meen dat je access Databases ook kunt importeren maar dat weet ik niet zeker.

En Access moet je eigenlijk zien als een mooie schil om een SQL Database mat veel mogelijkheden en weinig performance.

info@driesign.nl