FastFiber

Er verschijnen vreemde blocks

Gestart door ArnoL, wo 19 05 2021, 21:19:52

Vorige topic - Volgende topic

ArnoL

Hallo allemaal. Ik ben bezig met het opzetten van een "basistekening" van waaruit ik een nieuwe tekening start. In deze basistekening maak ik standaard blocks aan die ik vaak gebruik. Het probleem is nu dat er "spontaan" blocks in mijn lijst verschijnen (zoals bv een "dot") die ik niet gemaakt heb, maar die ik ook niet met purge kan verwijderen?
Mijn vraag: Hoe ontstaan deze blocks en is er een manier om ze toch te verwijderen uit de lijst?

Alvast bedankt voor het meedenken.

groeten
ArnoL

gery

Kan je de tekening hier posten? Want zonder het met eigen ogen te zien, is het moeilijk te oordelen.
AutoCAD 2020 - Windows 10

julien

Een basistekening is een template, dus te bewaren als .dwt.

Een heel goed idee om dat aan te maken.

die spontane blocks zijn waarschijnlijk zaken die je krijgt door dingen te copy-pasten. Ook blocks die starten met $ zal je waarschijnlijk zien.

Die kan je normaal gezien verwijderen met een PURGE.

Reimer

Volgens mij kunnen dat soort blocks gebruikt worden in dim- of mleaderstyles.

Groeten
Reimer.

EddyBeerke

Citaat van: ArnoL op wo 19 05 2021, 21:19:52
...Het probleem is nu dat er "spontaan" blocks in mijn lijst verschijnen (zoals bv een "dot") die ik niet gemaakt heb, maar die ik ook niet met purge kan verwijderen?
...

Zijn het deze blocks?: "_Dot", "_DotBlank" en "_Oblique"
Die zitten in elke tekening en zijn de symbolen die bv bij de maatvoering gebruikt worden.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

ArnoL

Citaat van: EddyBeerke op do 20 05 2021, 08:34:40
...Het probleem is nu dat er "spontaan" blocks in mijn lijst verschijnen (zoals bv een "dot") die ik niet gemaakt heb, maar die ik ook niet met purge kan verwijderen?
...

Die zitten in elke tekening en zijn de symbolen die bv bij de maatvoering gebruikt worden.
Citaat van: EddyBeerke op do 20 05 2021, 08:34:40
...

Als eerste: Iedereen hartelijk dank voor het meedenken. Het zijn inderdaad deze blocks. Als ze in elke tekening zitten dan verklaart dat het. Maar wat ik zo irritant vind is dat ze nu dus in mijn lijst staan. Ik kan best leven met het feit dat ze spontaan verschijnen, maar is er een manier om ze in de "insert-lijst" onzichtbaar te maken?

bart

Nee die is er niet.

er zijn beter manieren om een blocken bib aan te leggen en te gebruiken dan opslaan in je template.

als al je blocken in je tamplate zitten en je vergeet 1 keer om ze te verwijderen
als iemand om je dwg vraag doe je hem je hele bib kado

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Ik werk liever met wblocks en tool palettes.
AutoCAD 2020 - Windows 10

julien

Citaat van: bart op vr 21 05 2021, 13:41:37
als al je blocken in je tamplate zitten en je vergeet 1 keer om ze te verwijderen
als iemand om je dwg vraag doe je hem je hele bib kado
Dit is 1 goede reden om dat niet te doen.
Een andere is dat al je bestanden onnodig groot worden.

Ik heb al mijn blocks in 1 bestand staan en deze zijn beschikbaar via een tool palette.