FastFiber

Polygoon viewport maakt zoom en pan haast onmogelijk

Gestart door leonardo, wo 04 04 2018, 19:02:53

Vorige topic - Volgende topic

leonardo

Bij gebruik van een polygoon viewport (lay-outs) binnen een redelijk complexe tekening met X-refs , Blocks etc wordt zoomen en pannen binnen model-space haast onmogelijk.
Met een 'rectangular' viewport geen enkel probleem.
Er blijkt dus een duidelijk verschil tussen 'rectangular' en 'Polygon' ... waar zit dat probleem en valt dit te verhelpen?

Mijn probleem: ik wens in mijn titelhoek geen tekeningonderdelen uiteraard ... én mijn titelhoek heeft nog twee rechthoekige viewports. De titelhoek kan je via 'wipe-out' vrijwaren van de hoofdtekening maar met de twee andere viewports IN de titelhoek loopt het dan mis. Bring to front of send to back werkt niet met viewports.

Met dank voor alle tips.

ica

In autocad geldt; laatst bewerkte object (line, hatch, blocks, e.d.) komt automatisch "to front" volgens drawingorder principe. Dus, als je de gewenste object, bijvoorbeeld een meter naar links schuift en vervolgens weer een meter terug schuift. Dan komt het automatisch om hoog..
tip: wipe-out en viewpoort combinatie raad ik je af..geeft alleen maar problemen.

succes
ICA

Reimer

Ik heb wel eens een oplossing gezien door twee viewports tegen elkaar aan te plakken:
1. Maak de gewenste rechthoekige viewport over het hele blad
2. Maak een extra kopie van de viewport
3. Verklein één viewport van rechts naar links
4. Verklein de andere viewport van linksonder tot een viewport rechtsboven
Beide viewports samen geven nu hetzelfde beeld als een polygonale viewport. Nadeel is wel dat je nu niet meer zomaar kunt gaan schuiven in de viewports.

------------------------
|         1.                 |
|                             |
|         2.                 |
------------------------

------------------------
|                       | 4. |
|          3.          |-----
|                       |     
-------------------

Groeten,
Reimer