FastFiber

Maatverschillen bij wisselen van UCS

Gestart door joopknoop, wo 10 08 2005, 12:22:35

Vorige topic - Volgende topic

joopknoop

Hallo,

Ik heb een probleem met het wisselen van UCS's binnen een tekening. Wanneer ik van World naar een zelf aangemaakte UCS ga, treden er maatverschillen op tussen bijvoorbeeld geoffsette lijnen.... De verschillen zijn heel erg miniem maar toch vraag ik mij af hoe dit kan??

Als ik bijvoorbeeld een lijn 1000mm offset in World en ik switch naar de zelfgemaakte UCS, wanneer ik nu de lijn opmeet met een precision van 8, dan krijg ik bijvoorbeeld 1000,00000006mm te zien.

Weet iemand dit probleem te voorkomen??? Ik werk met Autocad 2002.

bart

staan in jouw eigen ucs de assen wel allemaal wel exact loodrecht op elkaar ?
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

joopknoop

Ja, ik heb alles al uitgeprobeerd.. In world staat alles loodrecht en supernauwkeurig, maar switch ik dan naar mijn eigen UCS en ga daarin tekenen dan, selfs als ik lijnen gewoon offset, ontstaan er maatverschillen.
Zelfs de lijnen die ik in world getekend heb zijn daar niet meer nauwkeurig...

WebRacer

daar heb ik nu eens nog nooit op gelet, is natuurlijk een zo miniem verschil dat er denkelijk gewoon iemand op let... benieuwd of er reacties gaan op komen...

mss 1 vraag, met welke nauwkeurigheid (units) teken jij normaal, en teken je in mm?
?

joopknoop

ik teken normaal gesproken met 2 units (2 cijfers achter de komma), maar omdat ik nu een stramien aant opzetten ben, teken ik iets nauwkeuriger!! Ik teken trouwens in mm.

Kenny H

Ik heb dat probleem nog nooit meegemaakt. Ik werk trouwens ook met verschillende ucs(en).
Het verschil is erg miniem dus denk ik dat uw zelfaangemaakt  ucs niet perfect gelijk loopt met de word ucs.
Hoe heb jij uw ucs aangemaakt?
Via 3point mss?

:idea: Mogelijkheid:
Dan kan het zijn dat je bv een Perpendicular ipv een endpoint hebt genomen. Doordat deze erg dicht bij elkaar zouden liggen is het verschil dus ook héél miniem.

Als dus uw ucs evenwijdig loopt met de word ucs zijn uw maten gelijk :!:
8) Volvo 4 Life 8)

Dnereb

Ik heb er geen ervaring mee maar zo te zien is het een afrond probleem.
waarschijnlijk wordt het omrekenen van World coördinaten naar User coördinaten gedaan in Doubles (Type Variable om getallen in op te slaan)
hierbij ontstaan juist dit soort typische afrondings verschillen.

joopknoop

Ik weet niet hoe dat nieuwe UCS is aangemaakt, omdat het een tekening is welke ik van een ander bedrijf gehad heb.

Kenny H

Heb je die aangemaakte ucs echt nodig?
Waarom heb je een andere ucs (dus buiten word ucs) nodig?
Is het een 3d tekening of 2d?

Als je echt een andere ucs wilt creëren dan typ je ucs, new, 3points. Dan geef je het nulpunt, richting x as, richting y as op. :wink:
8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Dit schoot me net te binnen:
Als jij die ucs gebruikt. Is er dan een waarde ingevuld voor de z als het gaat om een verschil van 0.00000006 tov een ander ucs?
Ik ga er wel van uit dat ge uw maten neemt volgens xy vlak.
Dan weet ge metteen of de ucssen gelijk lopen of niet.
8) Volvo 4 Life 8)

joopknoop

Het gaat hierbij om een 2D tekening, een stramienstelsel.

Wij werken hier met het zogenoemde RD-systeem waarbij het world coordinaat ten opzichte van Parijs genomen is, zodat wanneer je elk willekeurig punt in Nederland neemt, het altijd positief is! Mijn world coordinaat zit dus in Parijs en mijn stramienstelsel moet ergens in Nederland terecht komen! Het is erg handig wanneer je gewoon alles recht kan zien en tekenen. Vandaar nog een extra UCS.

Trouwens dank voor jullie snelle reacties, ik denk inderdaad dat het met afronden te maken heeft t.o.v. het world coordinaat! Ik ga proberen een nieuw UCS aan te maken wat ietswat nauwkeuriger t.o.v. het world coordinaat zit.

Gr. Joop

bart

Citaat van: joopknoopIk weet niet hoe dat nieuwe UCS is aangemaakt, omdat het een tekening is welke ik van een ander bedrijf gehad heb.
hoe weet je dan of ze exact  loodrecht op elkaar staan ?

je werkt 2d lees ik

zijn de z coordinaten van de lijnen gemaakt met offset wel 0

ik denk namelijk dat de lijn gewoon iets in de z richting wordt verplaast zodat de maat in het platte vlak afwijkt.

meschien is de basis tekening die je gebruikt wel geexporteerd uit een ander cad systeem
Daardoor onstaan soms vervuilde 2d tekeningen (de punten prijgen een kleine z waarde)
dit is onderander op te lossen met de flatten.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart