FastFiber

Watermerk maken in ACAD

Gestart door Manuel, vr 22 06 2007, 11:59:08

Vorige topic - Volgende topic

rudi d.

Sorry dat het niet zo duidelijk is :(
Jammer genoeg niet op de hoogte van hetgeen je opnoemt, ben dan ook maar een basic gebruiker van de 2008LT versie.
Maar heb wel al veel bijgeleerd door zelfstudie, maar ook via website's zoals deze!
Laat ons zeggen dat ik tekeningen wil afdrukken op een papier waar een watermerk en titel op staat zodanig dat de tekening een beetje beschermd is tegen kopiëren.

julien

Eenmaal afgedrukt is je tekening al vrij goed beschermd tegen hergebruik.
Extra watermerken maken het iedereen wat moeilijker, maar ook de legitieme gebruiker. Ik zou dat dus zeker niet aanraden.
Iemand die je tekening onrechtmatig wil hergebruiken zal zich door een watermerk niet laten tegenhouden.

EddyBeerke

Misschien eerst de vraag wat je doel is met een watermerk.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

gery

Citaat van: EddyBeerke op ma 28 11 2016, 09:10:21Misschien eerst de vraag wat je doel is met een watermerk.

Citaat van: rudi d. op za 26 11 2016, 17:44:47Laat ons zeggen dat ik tekeningen wil afdrukken op een papier waar een watermerk en titel op staat zodanig dat de tekening een beetje beschermd is tegen kopiëren.
AutoCAD 2020 - Windows 10

rudi d.

Citaat van: EddyBeerke op ma 28 11 2016, 09:10:21
Misschien eerst de vraag wat je doel is met een watermerk.
Op ons bedrijf zitten we soms in de ontwerpfase ook al is het werk niet toegezegd.
Dus de mogelijkheid bestaat dat met ons gratis ontwerp ook bij collega's offerte gevraagd wordt.
Om dit toch een beetje eigendom van het bedrijf te maken dacht ik aan een achterliggend watermerk, de gegevens onderaan het titelblad zijn snel afgeknipt.

bart

Dat soort tekeningen moet je gewoon niet uit handen geven tot de opdracht binnen is.

maar verder kan je gewoon een blokje gebruiken met een tekst naar jouw voorkeur en deze diagonaal over het plaatsen of zo.
Dat blokje kan je naar de diagonaal van je blad schalen.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Citaat van: bart op ma 28 11 2016, 19:43:53maar verder kan je gewoon een blokje gebruiken met een tekst naar jouw voorkeur en deze diagonaal over het plaatsen of zo.
Dat hoeft zelfs geen blok te zijn, een simpele tekst met een passende letterhoogte is al voldoende.

julien

Citaat van: bart op ma 28 11 2016, 19:43:53
Dat soort tekeningen moet je gewoon niet uit handen geven tot de opdracht binnen is.
Tsja...
Dan zouden we nog maar héél weinig offertes kunnen aanbieden.

Als je grote (overheids)opdrachten wil binnen halen moet je al heel veel info bij je offerte steken, dus ik versta zijn vraag wel, maar jammer genoeg is hier niets tegen te doen. Ook wij krijgen soms een vraag of we iets kunnen doen zoals 'firma X' heeft voorgesteld.

EddyBeerke

Citaat van: rudi d. op ma 28 11 2016, 19:26:57
Op ons bedrijf zitten we soms in de ontwerpfase ook al is het werk niet toegezegd.
Dus de mogelijkheid bestaat dat met ons gratis ontwerp ook bij collega's offerte gevraagd wordt.
Om dit toch een beetje eigendom van het bedrijf te maken dacht ik aan een achterliggend watermerk, de gegevens onderaan het titelblad zijn snel afgeknipt.
Denk eens aan een annotatieve tekst die helemaal op de achtergrond staat.
Moet je dan wel bij elk viewport plaatsen in bv grijs.
Plot de pdf dan in pixels i.p.v. vectoren.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

delangstevandestraat

je kan zo'n stempel ook op de layout zetten, en dan bij de plot-instellingen "print paperspace last/first" wijzigen, om te bepalen of het boven of onder de tekening moet komen of niet.
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

bart

Als het om zwart/wit tekeningen gaat  kan je ook bij je plotterinstellingen Graphics > merge controle > lines overwrite aanzetten.
Zwart wint het dan altijd van grijs ongeacht de draworder
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

Citaat van: bart op vr 02 12 2016, 11:42:25
Als het om zwart/wit tekeningen gaat  kan je ook bij je plotterinstellingen Graphics > merge controle > lines overwrite aanzetten.
Zwart wint het dan altijd van grijs ongeacht de draworder
Werkt volgens mijn niet voor PDFs.

bart

bij mij wel
maar de ene pdfprinter is de andere niet
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Net getest met CutePDF, en dat werkt.

rudi d.

Citaat van: delangstevandestraat op vr 02 12 2016, 10:43:43
je kan zo'n stempel ook op de layout zetten, en dan bij de plot-instellingen "print paperspace last/first" wijzigen, om te bepalen of het boven of onder de tekening moet komen of niet.

Dit is wat ik zocht, werkt perfect! TNX!!
Nu nog zoeken om het watermerk zo licht grijs mogelijk te krijgen.
Het lichtste standaard grijs van autocad is nog wat te donker, en omdat ik met 2008LT werk lijkt het aanpassen van de helderheid niet mogelijk.
Misschien dat het op zoek gaan naar het juiste lettertype/stijl ook een optie is. Staat nu ingesteld op Swiss.

FastFiber