FastFiber

foto's bijvoegen in autocad (Opgelost)

Gestart door wiard, do 13 10 2016, 11:59:45

Vorige topic - Volgende topic

wiard

Hallo allemaal,

voor mijn werk wil ik een foto toevoegen aan een autocad bestand.
open ik nu mijn bestand op een andere computer dan verdwijnt mijn foto.

nu begreep ik dat je met 'etransmit' een zip bestand kan maken waar de foto bijgevoegd is maar hier gaat mijn voorkeur niet naar uit.

in een topic van 2005 werd duidelijk dat dit niet mogelijk was. is dit ondertussen in autocad 2015 wel mogelijk.

bij voorbaat dank :)

Reimer

Je kunt een foto toevoegen net als een xref. Als het pad naar de foto goed staat dan kan autocad de foto vinden. Als je de foto of je tekening verplaatst kan het zijn dat de foto niet meer wordt gevonden. Je moet dus goed opletten waar de bestanden staan en hoe de padverwijzing staat (relatief of absoluut). Als je de tekening op een ander computer opent dan moet de foto daar ook op staan.

Een andere methode is om de foto vanuit een fotobewerkings programma te kopieren naar het kladblok en te plakken in autocad. Hiermee wordt de foto als OLE object in autocad geplaatst. Voordeel is dat hij in de tekening is opgenomen. Nadeel is dat dit je tekening erg zwaar kan maken. Ik gebruik de methode het zelf niet.

Reimer.

EddyBeerke

Als het voor een opdrachtgever is dan zou ik zeker willen aanraden om een e-transmit te maken.
Als het bij een collega is die gebruikmaakt van dezelfde server... dan zou het kunnen dat de foto niet gevonden wordt, zet dan de foto relatief. -> bv in dezelfde map als de tekening.
Wil je dit niet... dan zoals Reimer zegt een OLE object, wat ik ook wil afraden.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

cadtools@gmail.com

Ik gebruik die OLE methods ook niet vanwege ervaring van jaren geleden. Ik vraag me even hardop af of daar misschien al verbeteringen in zijn.. (?)

wiard

bedankt voor jullie antwoord.

het gaat hier in de meeste gevallen om logo's van klanten hier kan ik misschien een klein bestand van maken.
zodat autocad niet te zwaar belast word.

update: het is gelukt en het autocad bestand lijkt er niet echt te zwaar door worden belast.

gr wiard