FastFiber

custom plotsettings

Gestart door shanna, wo 19 03 2014, 08:32:52

Vorige topic - Volgende topic

shanna

Hallo,

Kan iemand mij wat wijzer maken uit de manier Autocad omgaat met custom papersizes?

Aangezien wij op mijn werk vaak op rol plotten zijn de standaard maten A1 en A0 niet voldoende. Nu wordt hiervoor een custom aangemaakt (via properties => custom properties => custom om dan een langere A1 of A1 maat in de geven bij 1 van de 5 customs).
Maar wanneer wij een ander project openen en andere customs nodig hebben moeten we die weer aanpassen. Klopt het dat deze customs project gebonden en pc gebonden zijn? Ook wanneer we dezelfde file op een andere pc openen moeten de customs opnieuw aanmaken. Heel vervelend.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit juist werkt, en waar hoe dit op te lossen is?

Het liefst zou ik enkele extra papersizes aanmaken en die rechtstreeks kunnen kiezen bij 'paper size' (zit een prtscrn in bijlage)
Of is het in autocat in te stellen dat de plotter zelf weet wanneer af te snijden? (In Archicad maakte ik vroeger een paper size in mijn layout en plotte gewoon op rol met de instelling dat hij na de laatste lijn in layout zelf afsneed) Kan dit in autocad?

Alvast bedankt
mvg Shanna

hulpje

Beste Shanna,

Zelf gebruik ik alleen ISO maten wanneer ik ga plotten.
Extra maten maak je aan via de Properties van plotter.
Deze kun je dan via Select papersize kiezen.

Als je dan gaat plotten, kies dan de optie Window i.p.v. Display en klik van linksonderin je kader naar rechtsboven om je printformaat te bepalen.

Normaal snijdt je printer het papier af, na het plaatsen van de laatste lijn.

Ik zal zo nog even wat printscreens plaatsen ter ondersteuning.
AANVULLING:
Hierbij de printscreens.
Let op! Waar en hoe je printformaten aanmaakt, zal in jouw instellingen anders zijn, omdat je een andere plotter gebruikt!

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

sschevers

Hoi Shanna,

Kijk eens naar bijgaande link http://www.cadmasters.com/techsupp/acad/customps.html. Hierin staat beschreven hoe je eigen papier formaten kan aanmaken. Het is een link naar acad 2000 maar het werkt nog steeds op dezelfde manier.

groeten stephan

bart

Het economische gebruiken van de rol wordt door de printer geregeld
je kunt volgens mij in elke plotterdriver autorotate en verwijderen van reststukken aanzetten.

met 1 formaat kan je dan in principe alles plotten bijvoorbeeld 900*2000 op een A0 rol
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Op onze 1ste plotter deed ik dat ook zo, maar onze huidige plotter heeft 2 rollen. Eentje van 914mm en eentje van 600mm. Daar moet je wel opletten wat je doet.

shanna

@ Stephan,  ik ga dit straks testen hoop dat dit lukt.

@ bart, ja de plotter op mijn vorige werk deed dat ook en die had ook 2 rollen dus die koos dan ook nog automatisch de juiste rol. Deze nu moet je van rol wisselen. Nu heb ik in de printer setting hier gekeken maar vind nergens die optie autorotate en verwijderen van reststukken. Wij hebben een HP designjet 800ps, iemand hier ervaring mee?

grtjs

bart

wij hebben o.a de 510sp deze is vergelijkbaar (draaien de zelfde firmware)
De weergave van de driver verschild per OS
dus bij jouw kan het er wat anders uitzien maar de optie moet er tussen zitten (tenzij je onvoldoende rechten heb)
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

shanna

de opties die je aanduidde heb ik gevonden. Maar hoe doe je dat dan met page setups? Welke maat geef je daar aan je layout?
(ik had hem nu even op A0 hoogte en max 2m lengte gezet (maar dan krijg ik onderstaand voorbeeld...)

bart

je plotoffset moet op x=0 en y=0 staan
het klopt dat je een voorbeeld krijgt met een vel van 2 meter het witte stuk aan het eind wordt pas verwijderd als je de plot maakt.

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

shanna