FastFiber

access vraag

Gestart door den_chuck, ma 31 12 2012, 17:18:55

Vorige topic - Volgende topic

den_chuck

als wijnliefhebber heb ik een (kleine) wijnkelder in opbouw.
Omdat ik een lijst wil maken welke flessen en hoeveel ik er in de kelder liggen heb was ik aan het denken om in access een lijst te maken.
Ik zie het als volgt:

Ik vul de naam van de wijn in, het jaartal, of het om witte-rode-rosé gaat, aantal flessen die in de kelder liggen (dat ik makkelijk kan aanpassen bij openen van een fles), land van de wijn (bv Frankrijk), beschrijving van de wijn, persoonlijke smaak beschrijving + ook een score op 10, waar dat de wijn is aangekocht met eventueel een e-mailadres van de zaak, de prijs van de wijn en ook waar ik een foto kan toevoegen en voor welk jaar deze moet gedronken worden

Telkens ik een fles uit de kelder haal kan ik het aantal flessen wijzigen en ook de gegevens van de fles die ik openmaak bekijken. Aangezien sommige flessen nog enkel jaren moeten liggen heb ik toch ook na enkele jaren alle informatie van de fles kan lezen. En eventueel snel een mailtje kan sturen naar de zaak waar ik deze gekocht heb om eventueel bij te bestellen.

Maar ook dat ik op een snelle manier kan zien hoeveel flessen er in de kelder liggen, welke flessen de beste zijn (aan de hand van mijn persoonlijk score op 10), welke ik eerst moet drinken (aan de hand van het jaar dat de wijn moet gedronken worden)

Maar het zou mooi in een lijst moeten staan zodat het ook een mooie layout is.
Het is zeker niet een kleine lijst, maar ik moet hem dan ook nog jaren kunnen gebruiken.

Wie kan mij hier mee helpen? Ik moet zeggen dat ik (geen) kennis heb van Access.
Alvast bedankt en een gelukkig nieuwjaar voor iedereen!

jo-king

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

den_chuck

@Julien, De bedoeling is inderdaad dat ik hetzelf zou maken, zo leer ik ondertussen ook wat van access.
Ik weet perfect wat ik wil, alleen het nu nog kunnen maken!

@Jo, jou link ga ik zeker gebruiken alleen heb ik office 2007.

julien

Zoveel verschilt 2007 niet met 2010 hoor.
Ik begrijp je heel goed dat je dit zelf wil maken, ik ben ook van dat soort masochisten.   :twisted:

Lang geleden heb ik dit:
http://www.cadsite.be/diverse/plannenkast.php
zo gemaakt.

Ik wens je veel succes en raad je sterk aan om eerst wat tutorials door te nemen. Access is nu niet bepaald een programma dat je zeer snel doorziet.

den_chuck

Access is voor mij voor onbekend terrein. Maar ik weet dat je er veel meer mogelijkheden mee hebt dan excel.
Op papier heb ik al verschillende ideeën gezet hoe ik het wil gebruiken.
Momenteel ben ik nog aan het verbouwen en dan zal ook mijn "wijnkeldertje" onderhanden genomen worden. De bedoeling is dat elke plek waar een fles kan gelegd worden een nummer krijgt.
Met het accesss verhaal wil ik een tool maken waardoor ik kan snel gegevens kan ophalen, zoals het totaal aantal flessen, maar ook als ik een fles uit de kelder haal dat ik onmiddellijk kan opzoeken hoeveel er van die fles nog in de kelder liggen en op welke locatie (nummers waar ze liggen), maar ook snel informatie over de wijn kan terug vinden als ook mijn persoonlijke proefnotatie kan opschrijven, ook geef ik elke fles een persoonlijke score van vb 7,5 (zo kan ik dan weer snel een wijn kiezen via het tool voor de beste fles bij een feestje of een goede fles als er bezoek komt enz., maar zeker ook informatie over waar en wanneer ik de
fles(sen) heb gekocht en hoeveel deze kosten (op die manier kan ik ook weer een duurdere fles opendoen bij een speciale gelegenheid). Wat ik er ook graag wil bij plaatsen is een foto (voor als ik er geen flessen meer van heb en deze wil bijkopen kan ik toch nog eens naar de fles kijken om er zeker van te zijn dat ik de juiste aankoop!

Het is zeker een heel werk...maar ik ben er wel graag mee bezig.
Dat het me gaat lukken weet ik niet...ik hoop van wel!
Ik maak het me soms graag eens moeilijk  :wink:

Julien jou eerste link voldeed blijkbaar al aan een heel deel van mijn eisen. Alleen is het in een Appel omgeving en werk met windows. Wel heb ik een Ipad maar daar vond ik niet onmiddellijk een app van.
Van jou laatste link met jou voorbeeld raakte ik niet verder dan het eerste venster (INVOER en UITVOE

julien

Als je het zelf wil maken vanaf nul kan dat natuurlijk, je zal er wel wat werk aan hebben.
Afhankelijk van jouw tijd en moed kan je het volgende gebruiken als basis of als voorbeeld.  :mrgreen:
http://office.microsoft.com/en-us/templates/wine-collection-database-TC001018641.aspx

EddyBeerke

Let je nog op de nummertjes als je dronken bent? Hahaha!
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

den_chuck

Citaat van: EddyBeerke op do 03 01 2013, 23:32:59
Let je nog op de nummertjes als je dronken bent? Hahaha!

Geniet, maar drink met maten hé!  :wink:

sschevers

check deze link eens http://office.microsoft.com/en-us/templates/wine-collection-database-TC001018641.aspx. Hier staan complete templates voor een wijn database. Is wel access 2003 maar werkt prima in access 2007.

julien

Citaat van: sschevers op ma 07 01 2013, 13:20:11
check deze link eens http://office.microsoft.com/en-us/templates/wine-collection-database-TC001018641.aspx. Hier staan complete templates voor een wijn database. Is wel access 2003 maar werkt prima in access 2007.
Kijk eens 3 berichtjes hoger.  :mrgreen:

sschevers

Oeps die had ik even gemist  :oops:

den_chuck

Dat geef niet hoor, toch bedankt dat je mee zoekt. Ik ben bezig met access maar ik zie tussen de bomen het bos al niet meer. De aanhouder wint zeker  :vreegoe:

julien

Absoluut.
Ik zou je aanraden om een basis tutorial te nemen als start.

Het duurt even voordat je de structuur begrijpt van access. Als je dan onmiddellijk met een complexe db start loopt het gegarandeerd mis.

Zie het als een beginnende autocad tekenaar die onmiddellijk een e-transmit krijgt toegestuurd met dubbel geneste x-refs, whipeouts, anotative scales en nog van dat leuks.