FastFiber

area berekenen van een Hatch

Gestart door hengelo2010, wo 19 12 2012, 11:27:56

Vorige topic - Volgende topic

hengelo2010

Goedemorgen,
ik wou graag de area van verschillende hatch berekenen.
normaal gesproken doe ik dit door de comando area, comando list of via properties.
nu heb ik het probleem dat dit maar werkt bij 8 van de 10 hatch.
bij sommige hatch geeft hij gewoon area 0 aan, terwijl de polyline gesloten is en het een solid hatch is.
List zegt het volgende:

Command: list
1 found

                  HATCH     Layer: "O_Struiken laag H"
                            Space: Model space
                   Transparency: 0
                   Handle = 10b258
                 Hatch pattern SOLID
                 Associative
                 Origin    X=   0.0000  Y=   0.0000  Z=   0.0000

en dus geen area.
wat kan ik proberen?
ik heb alles geprobeerd, kom er niet meer uit
M.v.g. Daniel

Cad_user86

Hey Daniel,

Ikzelf raad je sterk af om de area's (ik vermoed dat je oppervlakte wil zeggen) te berekenen via hatch.
Maar al te vaak kom ik tegen dat als je apart de opp. van een hatch en van de polyline vergelijkt, dat hier toch wel grote verschillen inzitten.

Ik neem enkel opp. via een polyline. Dit is na uitvoerig testen en proberen steeds het meest accuraat.

Hopelijk volgen hier nog ervaringen van andere gebruikers.  :mrgreen:

hengelo2010

bedankt voor je reactie.
ook als ik het via de polyline bekijk, geeft hij area/oppervlakte 0 aan.
de polyline is wel gesloten en 1 geheel.

kan dit komen omdat het uit zeer veel punten bestaan? de polyline?

Cad_user86

Wat bedoel je met punten? de grips (blauwe vierkantjes)?
Het overkomt mij ook regelmatig dat bij grote oppervlaktes, of polylines die regelmatig aangepast zijn (stretchen, grips toevoegen, trimmen, joinen...) dat ik daar geen oppervlakte van kan nemen.
De minste tijd verlies ik dan door eenvoudigweg een nieuwe polyline te tekenen en hiervan de oppervlakte te nemen.

Wat eventueel ook kan, is door de bestaande polyline, die gelinkt is aan de hatch te deleten. Vervolgens naar de hatch en gradient window gaan (rechtermuisknop op de hatch en dan edit hatch) en vervolgens in het midden van het scherm "recreate boundary" aan te klikken.

grts,

EddyBeerke

Citaat van: hengelo2010 op wo 19 12 2012, 11:27:56
ik heb alles geprobeerd, kom er niet meer uit
:police:
Dit is nu precies de reden dat je GEEN oppervlaktes van een hatch moet nemen. :twisted:
Daar zijn boundries voor!!!

Gebruik HATCHEDIT en creëer de boundry. Dan heb  je de juiste oppervlakte. :vreegoe:
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

hengelo2010

Via allebij de manieren krijg ik geen oppervlakte te zien, wat ik al zij bij 8 van de 10 lukt het wel.
het gaat in mijn geval vooral om gebogen lijnen aan elkaar, wel een polyline, dus ik kan er niet even snel een nieuwe polyline overheen trekken.

ik bedoelde inderdaad de blauwe vierkantjes.
ik begin toch steeds meer het gevoel te krijgen dat de polyline uit te veel punten bestaat (blauwe vierkantjes)

de gegevens van de polyline:
1 found

                  LWPOLYLINE  Layer: "O_Struiken laag P"
                            Space: Model space
                   Handle = 10b980
            Closed
    Constant width    0.0000
              area   0.0000
         perimeter   89.9465

          at point  X=258878.0327  Y=468186.9108  Z=   0.0000
             bulge    0.5206
            center  X=258877.0736  Y=468187.2620  Z=   0.0000
            radius    1.0214
       start angle       340
         end angle        90
          at point  X=258877.0755  Y=468188.2834  Z=   0.0000
             bulge    0.5206
            center  X=258876.3390  Y=468188.4495  Z=   0.0000
            radius    0.7551
       start angle       347
         end angle        97
          at point  X=258876.2431  Y=468189.1985  Z=   0.0000

EddyBeerke

Kun je de tekening posten? Dan kunnen we er ff naar kijken.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

jo-king

Citaat van: hengelo2010 op wo 19 12 2012, 12:41:29
ik bedoelde inderdaad de blauwe vierkantjes.
ik begin toch steeds meer het gevoel te krijgen dat de polyline uit te veel punten bestaat (blauwe vierkantjes)

waarschijnlijk staan er twee "puntjes" boven elkaar, waardoor de lengte van het lijntje er tussen 0 is, en dan loopt het vaak mis...

OVERKILL (delete duplicate objects) kan mss een oplossing bieden...

Jo.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

hengelo2010

#8
Hier belang bij of het DWG?
helaas OVERKILL werkt niet!

het kleine vakje, wat op de zelfde manier is getekend kan ik wel bekijken? of zal het een BUG zijn?

EddyBeerke

De DWG anders kunnen we niet in de tekening kijken.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

jo-king

Citaat van: hengelo2010 op do 20 12 2012, 07:41:18
Hier belang bij of het DWG?
helaas OVERKILL werkt niet!

ik zie aan je screenshot dat je werkt met een oudere versie (2011) van autocad, ZONDER de express-tools installatie.
dan werkt overkill inderdaad niet... Pas vanaf versie 2013 zit overkill er standaard in.

kan je de dwg eens posten? of een stukje ervan?
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

JMD

Het probleem met hatch + oppervlak is vaak dat er 2 lijnen van de polylijn elkaar kruisen.
Of zoals al aangegeven dat er 2 grips boven elkaar staan.

Vaak is dit probleem te voorkomen door polylijnen 'goed' te tekenen en dan te hatchen via select objects ipv pickpoints.

Ik denk dat jou fout dus waarschijnlijk in je polylijn zit en niet in de hatch. Sommige personen plaatsen ook polylijnen dmv boundary > pickpoints; niet doen dus.

Verder voor iedereen die er op tegen is om oppervlaktes van arceringen (hatch) te gebruiken, dit is grote onzin; ligt waarschijnlijk aan de manier van tekenen. Zelf heb ik dit uitvoerig getest en oppervlaktes arcering-polylijn komen altijd overeen.

Groet JMD

EddyBeerke

Citaat van: JMD op wo 16 01 2013, 11:01:29
...
Verder voor iedereen die er op tegen is om oppervlaktes van arceringen (hatch) te gebruiken, dit is grote onzin; ligt waarschijnlijk aan de manier van tekenen. Zelf heb ik dit uitvoerig getest en oppervlaktes arcering-polylijn komen altijd overeen.

Groet JMD

En als er nu een tekening is gemaakt door iemand anders dan jij die niet doet wat jij zegt en er 2 grips boven elkaar staan?
Dan is de oppervlakte van de hatch dus niet te vertrouwen!!!! maar de polyline wel!

Doe ermee wat je wilt maar voor mij alleen oppervlaktes van polylines!
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

EgonWolters

Gewoon op klikken en kijken maar de properties .. zie je de area gewoon staan.
anders rechter muisknop .. regenearate boundery .. en met commando .. AA -> E .. kan je ook zo de oppervlakte zien.

Succes