FastFiber

Schalen gebruiken in autocad.

Gestart door Deefje85, di 04 09 2012, 10:44:51

Vorige topic - Volgende topic

Deefje85

Hallo iedereen,

Zou graag eens wat informatie willen over het gebruiken van schalen in autocad.(alle informatie is welkom)

Welke schaal moet je gebruiken voor bepaalde tekeningen?? Vb: voor huizen of een lamp.
Is dat dan ook zo voor u tekst ???

Kan je dan een tekening later ook nog aanpassen aan de juiste schaal als je een verkeerde schaal heb gebruikt?
Sommige zeggen van wel , sommige zeggen van niet heb ik gehoord??

Als er nog toepassingen zijn waar je voor moet opletten bij schalen mag je het mij laten weten.

Met vriendelijke groeten
Dave

julien

In autocad teken je altijd in model space. Hierin teken je alles 1/1. Je tekst kan je toevoegen in model of paper, dit is persoonlijke smaak.

Indien je wenst kan je met annotative scale gaan bematen en teksten plaatsen. Dan past de maat of tekst zich aan aan de gebruikte schaal.

Iemand die zegt dat je achteraf zoiets niet kan aanpassen moet me toch eens uitleggen hoe zij dan te werk gaan.

Deefje85

Had dat ergens gehoord of gelezen.

Dus met andere woorden je tekent alles op 1/1 en als je dan een andere schaal kies past de tekening heb automatisch aan?

julien

Normaal teken je alles in model space (=virtueel onbeperkte tekenruimte) op schaal 1/1.
Dan ga je naar je paper space (=visualisatie van je te printen papier), dit is de plaats waar je je tekening voor presentatie klaar maakt.
Hier teken je je kader en een venster (=mview) waardoor je naar je model space kijkt. Dit venster kan je vertellen in welke schaal er gekeken moet worden naar je model space. Dit aanpassen is een kwestie van seconden.

Deefje85

Misschiens nog een kleine rare vraag:

Stel je moet een vierkant hebben van 4cm op 4 cm. In autocad teken je dat toch op 4000 mm ?? daarsta je units toch op ingesteld. Als je dat aanpast naar een schaal dan is dat vierkant toch veel groter achteraf??

Als je mijn uitleg versta?

jimpie

4x4cm dan teken je volgens mij 40 op 40 mm, 4000mm is volgens mijn beperkte wiskunde nog steeds 4m.
mijn units staan ingesteld op cm ik teken alles werkelijke grote is cm en dan via paperspace viewport instellen op de juiste schaal.

EddyBeerke

Citaat van: jimpie op wo 05 09 2012, 07:59:07
4x4cm dan teken je volgens mij 40 op 40 mm, 4000mm is volgens mijn beperkte wiskunde nog steeds 4m.
mijn units staan ingesteld op cm ik teken alles werkelijke grote is cm en dan via paperspace viewport instellen op de juiste schaal.
Het is al gezegt dat je 1:1 tekend, dus als de units ingestenld staan op mm dan teken je 40x40 units.
Als je achteraf de schaal van het viewpoort wijzigd dan verander je het vierkant NIET!!!
Het enige wat schaal afhankelijk is zijn de objecten die leesbaar moeten zijn, zoals maatvoering, tekst, arcering e.d.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Deefje85

Ah,  nu snap ik het zekers.

Dank je wel voor de informatie en de hulp jongens.