FastFiber

Cirkel verdelen met graden

Gestart door Deefje85, ma 09 07 2012, 12:15:35

Vorige topic - Volgende topic

Deefje85

Hallo iedereen.

Is er een gemakkelijk oplossing om een cirkel in 6 gelijk stukken te verdelen onder een hoek van 60°.

Nu gebruik ik de object snap (f3) met de functie extension + polar voor de graden. Maar ik kom telkens maar aan mijn hoek van 45° graden uit en niet de juist hoek van 60°.

De tekening die ik probeer te maken trek een beetje op een tandwiel van een fiets zeg maar.

Bestaat er een gemakkelijke manier om dat te doen?

roy_043

Het meest voor de hand liggend is om in jouw situatie de POLAR optie van het ARRAY commando te gebruiken. Maar je zou ook de POLARANG variabele kunnen aanpassen:
http://docs.autodesk.com/ACD/2011/ENU/filesACR/WS1a9193826455f5ffa23ce210c4a30acaf-4eec.htm

roy_043

Nog een optie: het POLYGON commando.

Deefje85

Heb net even de oefening gemaakt als voorbeeld. Daar heb ik een beetje zitten op mikken voor de juist hoek eigenlijk.

zie voorbeeld

Deefje85

Citaat van: roy_043 op ma 09 07 2012, 12:27:35
Het meest voor de hand liggend is om in jouw situatie de POLAR optie van het ARRAY commando te gebruiken. Maar je zou ook de POLARANG variabele kunnen aanpassen:
http://docs.autodesk.com/ACD/2011/ENU/filesACR/WS1a9193826455f5ffa23ce210c4a30acaf-4eec.htm

als je dan zelf een hoek invoerd, hoe zet je die dan in werking ?? heb dat eens geprobeerd maar ummm.. ik merk daar niks van (doe iets fouts denk ik)

roy_043

Heb je dit gelezen?:
http://docs.autodesk.com/ACD/2011/ENU/filesAUG/WS1a9193826455f5ffa23ce210c4a30acaf-70e2.htm#WSc30cd3d5faa8f6d816b13c7ffc2d65409-7fc8

Je kunt ook coördinaten polair invoeren:
: l
Start of line:
Angle/Length/Undo/<End point>: @1<60
Angle/Length/Follow/Undo/<End point>:

Hier wordt een lijn met een lengte 1 onder een hoek van 60 graden getekend.

roy_043

Citaat van: roy_043 op ma 09 07 2012, 12:27:35
Het meest voor de hand liggend is om in jouw situatie de POLAR optie van het ARRAY commando te gebruiken.
Aan de dwg te zien gaat het hier om een oefening voor het ARRAY commando.

De dwg is overigens vreemd ingedeeld in blocks...

Deefje85

De bedoeling is dat ik via het POLAR TRACKING direct een lijn op 60° moet krijgen bijvoorbeeld en daar zit nog mijn probleem. Ga dat morgen uitzoeken

JMD

Als je hiervoor POLAR wilt gebruiken, moet de instelling van deze functie wel goed staan.
Met rechtermuisklik op icoon POLAR, kun je hier de graden instellen...

Wat ook kan is met de functie DYNAMIC INPUT (F12), met TAB kun je dan lengte/hoek opgeven.

Grt JMD

Deefje85

Hey,

De input functie ken ik.

Stel je hebt een cirkel en dat wil je direct in één klap verdelen 5 gelijk delen onder een bepaalde hoek kan  dat?? of moet je dan toch stap per stap de polar of een andere functie gebruiken?

JMD

Je zou dit kunnen doen, dan moet je kiezen voor relative ipv absolut... Cirkel is 360° dus 360/5=72°.

Maar zoals reeds eerder hier aangegeven is het commando ARRAY hiervoor veel geschikter.

Grt JMD

Deefje85

Heb nu geprobeerd een hoek te verkrijgen onder  60° via de polar tracking maar dat lukt niet echt.

in de bijlage zit het voorbeeld en daar heb ik 60° graden opgeven. Maar bij een cirkel verkrijg ik hem niet.

roy_043

Probeer een lijn te tekenen vanuit het centrum van de cirkel. Je zult bemerken dat je niet alleen op de veelvouden van 45 graden (zoals in jouw eerste bericht) maar ook op de hoek van exact 60 graden (dat is dus maar op 1 plaats) tracking lijnen aantreft. Volgens mij is het in jouw geval handiger om de increment angle op 15 of 30 graden te zetten.

Deefje85

Had dat geprobeer met die 60° , maar dat lukte niet dus ja. Ga dat morgen eens bekijken dan

FastFiber