FastFiber

3d solids een arcering geven?

Gestart door NefasDaywalker, di 03 05 2005, 18:00:49

Vorige topic - Volgende topic

NefasDaywalker

kan ik 3d solids een arcering geven? zodanig dat tijdens het plotten je vlakken te zien krijgt (bijvoorbeeld met puntjes arceren in verschillende diktes per type vlak?) want ik vind het belangrijk als je een 3d tekening maakt dat je naast het lijnenwerk ook een render te zien krijgt. maar als je rendert kan je dit niet op een zwart wit plotter laten plotten uiteraard. daarom mijn vraag, kan dit met arceringen in zwart wit?

dank bij voorbaat

Kenny H

Je kunt een 3dsolid een arcering geven.
Uw arcering is enkel mogelijk als uw te arceren vlak volgens de X-as en de Y-as loopt  :arrow:  XY vlak
Je moet dus voor een te arceren vlak dat niet in z waarde 0 ligt uw ucs verplaatsen zodat het op dezelfde hoogte ligt als u te arceren vlak.
Voor een zijde die verticaal loopt, volgens yz vlak of xz vlak ,moet ge uw ucs ook draaien tot het xy vlak gelijk loopt met uw te arceren vlak.

Dit gaat wel niet voor 3d stukken zoals kegels, bol, ... enkel rechte vlakken! Als er een ronding in komt gaat het spijtig genoeg niet.  :?
8) Volvo 4 Life 8)

HofCAD

Citaat van: NefasDaywalkerkan ik 3d solids een arcering geven? zodanig dat tijdens het plotten je vlakken te zien krijgt (bijvoorbeeld met puntjes arceren in verschillende diktes per type vlak?) want ik vind het belangrijk als je een 3d tekening maakt dat je naast het lijnenwerk ook een render te zien krijgt. maar als je rendert kan je dit niet op een zwart wit plotter laten plotten uiteraard. daarom mijn vraag, kan dit met arceringen in zwart wit?

dank bij voorbaat

Beste NefasDaywalker,

Je bent wel erg druk bezig in 3D.
Mijn vraag is: waarom is een gerenderd plaatje, of  een geshaded plaatje
(mogelijk vanaf AutoCAD 2004) niet voldoende bevredigend?
Verder als je 3D figuur platte vlakken heeft, dan kun je die natuurlijk
arceren.
Ook kun je een vlak met SOLIDEDIT een andere kleur geven,
en dat kan bij printen ook een effect geven.

Groetjes HofCAD CSI

PS Kun je de figuur niet  nader specificeren?
ACADcadabra

NefasDaywalker

beste hofcad,
wat ik wil bekomen is dat de plot van mijn tekening in zwart wit,
duidelijk word.
daarom dacht ik aan arceringen, maar het gaat om een 3D tekening
met zo een paar duizend bollen in, zo een 8 tal veerbuizen, en heel veel andere 3d vormen  :D
ik zou in kleur kunnen laten plotten, met een mooie rendering zou het er dan zelfs heel goed uitzien. maar omdat dit een prototype plan is wil ik nog nie in kleur laten plotten.
indien ik niks render en het zo in verschillende vieuwports op een blad laat plotten is het een enorme warboel aan lijnen.
daarom gebruik ik nu hide, en dan zie je de vlakken en niet alle lijnen door elkaar
het probleem is echter dat het er dan niet veel beter op word. de warboel blijft een warboel, wel iets minder.
daarom dacht ik om bepaalde dingen te arceren. maar ik bedenk net dat dit een evengrote warboel gaat opleveren.
daarom ga verschillende vieuwports op een blad plotten met hide comando. en na de plot met mijn grijze pantone letraset stiften enkele vlakken opkleuren.

Alvast bedankt.

bart

als je de kleuren met zorg kiest kan een zwart wit uitdraai van een gerenderde tekening ook heel duidelijk zijn.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber