yoin

Deefje85

Hallo,

Heb eigenlijk 2 vraagjes.

Vraag 1:

Heb een vraagje inverband met die coordinaten in autocad.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen relative coordinaten en Absolute coordinaten en Hoe weet je welke maat je gebruikt in autcad?? mm? cm??

Daar geraak ik even niet goed aan uit.Omdat ik ook niet echt weet,welke maten er dan moeten gebruikt worden om tekeningen te maken die later  als juiste afmetingen moeten gebruikt worden om te bouw bouwen.

Vraag 2:

stel ik moet een deur teken voor iemand in zijn huis.zijn deur is 2meter hoog op 1 meter breed.
hoe geef je dat dan in autocad?

Hopelijk kan er iemand mij wat helpen
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Souwen D

hulpje

Beste Souwen,

Ik ga proberen op je vragen antwoorden te geven.
Kijk hier voor een uitleg over relatieve en absolute coördinaten
http://members.home.nl/jpesebregts/itmeester/autocad/coordinaten.htm

De instellingen betreft mm / cm / m etc. kun je terug vinden in de UNITS (commando kan je gewoon intikken)

Bouwkundige tekeningen zijn in mm getekend.

Wil je een deur tekenen met die afmetingen, dan kan dat op meerdere manieren.
Ik zal hieronder een mogelijk stappenplan laten zien.
Wat hieronder staat vul je echt letterlijk in!

Command: L(ine)
LINE Specify first point: 0,0 (startpunt van de lijn)

Specify next point or [Undo]: @2000<90 (Dit zegt, ga 2000 omhoog onder een hoek van 90 graden)

Specify next point or [Undo]: @1000<0 (Dit zegt, ga 1000 naar rechts onder een hoek van 0 graden)

Specify next point or [Close/Undo]: @2000<270 (Dit zegt, ga 2000 naar beneden onder een hoek van 270 graden)

Specify next point or [Close/Undo]: c (Sluit het lijn commando)

Als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, dan verschijnt er dus een rechthoek in je beeldscherm.

Succes!

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Deefje85

Dank je wel voor de uitleg.

Heb de units bekeken en nu weet ik teminste dat ik altijd dus in MM zit te tekenen en kan ik daar rekening mee houden tijdens het leren van autocad.

Mvg Dave

HofCAD

Citaat van: hulpje op wo 14 03 2012, 00:02:32
Beste Souwen,

De instellingen betreft mm / cm / m etc. kun je terug vinden in de UNITS (commando kan je gewoon intikken)

Richard
Dit slaat volgens mij alleen op de AutoCAD variabele INSUNITS!
ACADcadabra

hulpje

Beste HofCad,

Je hebt helemaal gelijk! Uiteraard :)

Maar nu leg je als AutoCAD tekenaar beter de relatie tussen de verschillende waardes.

Richard

Deefje85

Nu ben ik even niet meer mee met jullie.

ik ben beginner met autocad zo.(Heb er wel intresse in en misschiens om later ook nog te gebruiken) hehe.

Heb ondertussen in het boek (autocad 2012)wat voorbeelden zitten maken over die cordinaten.
De welke wordt nu het meest gebruikt?? dat zijn toch deAbsolute coordinaten??

hulpje

AutoCAD is een zeer uitgebreid pakket.
Voordeel is, is dat je op meerdere manieren tot een einddoel kan komen.
Dat is tevens ook het nadeel van AutoCAD.
Zelf teken ik al 20 jaar met AutoCAD en de mogelijkheden die we nu hebben, had je vroeger niet.
Ik gebruik vaak het @ teken om lijnen uit te zetten, terwijl een moderne tekenaar met dynamic input werkt.
Je zal jezelf een eigen tekenstyle moeten aan leren en van daaruit ontdek je vanzelf wat voor jouw het beste werkt.
Als je goed met AutoCAD wil leren tekenen, kan ik je alleen maar adviseren om een goede cursus te volgen.

EddyBeerke

Citaat van: hulpje op do 15 03 2012, 22:30:16...
...

Als je als voorbeeld het tekenen van een lijn neemt, dan zie je dat dit simpele commando op meerdere manieren aangeroepen kan worden:
http://members.upc.nl/e.lucas8/acad/les_01.html
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Deefje85

Citaat van: hulpje op do 15 03 2012, 22:30:16
AutoCAD is een zeer uitgebreid pakket.
Dat is tevens ook het nadeel van AutoCAD.
Zelf teken ik al 20 jaar met AutoCAD en de mogelijkheden die we nu hebben, had je vroeger niet.
Ik gebruik vaak het @ teken om lijnen uit te zetten, terwijl een moderne tekenaar met dynamic input werkt.
Je zal jezelf een eigen tekenstyle moeten aan leren en van daaruit ontdek je vanzelf wat voor jouw het beste werkt.
Als je goed met AutoCAD wil leren tekenen, kan ik je alleen maar adviseren om een goede cursus te volgen.

Het @ wordt toch vooral gebruikt om te starten van een bepaald punt weer
.?? of versta ik het even verkeerd. Dat versta ik soms nog niet goed. Het@ wordt wel gebruikt bij relative coordinaten?

hulpje

Mijn startpunt en methode hangt af van een aantal zaken...
Als ik een lege tekening heb, begin ik vaak op 0,0. Command: L(ine)
LINE Specify first point: 0,0 (startpunt van de lijn)

Of als ik zomaar ergens wil beginnen, dan klik ik ergens willekeurig een punt.
Heb ik al elementen in de tekening staan dan gebruik ik osnap commando's om ergens op een vast punt te beginnen. (ENDpoint / MIDppoint / INTersect etc.)

Deefje85

ah oke.

Ga nu weer wat leren en als ik vragen heb ofzo zal ik ze gerust stellen hier op het forum