yoin

jorrie2281

Hallo,

Ik heb een probleem met autocad 2002: In een tekening worden blocks automatisch gekopieerd en dit kopie wordt dan geexplodeerd. Bij welke bewerking of instelling dit gebeurt is mij niet duidelijk. Eveneens wordt een willekeurig attribute in zijn geheel gekopieerd en geexplodeerd. Het vreemde is dat de tekst (in bv een peilmaat) behouden blijft, terwijl de tekst bij het normaal exploderen van een peilmaat verdanderd in de naam van de tag. Tevens wordt de tekst van een maatlijn gekopieerd.
Herkent iemand dit probleem, en zoja, weet diegene ook hoe dit op te lossen is, het is redelijk irritant. :(  :cry:  :cry:  :roll:

cadtools@gmail.com

Wat bedoel je met "... worden blocks automatisch gekopieerd en dit kopie wordt dan geexplodeerd..." Welke handeling verricht je hier (-aan vooraf) ?

Joop

Gebeurd dit alleen in een tekening of in meerdere cq alle?
In het laatste geval heb je een lisp/vba routine lopen die dit automatisch doet. De oplossing is dan zoeken welke SUCCES1 :evil:
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

jorrie2281

Dit is voor mij niet precies duidelijk, en dus ook meteen de grote vraag. Wat ik wel weet is dat het wellicht gebeurt nadat ik een block kopieer uit een andere tekening. Hierna kom er achter dat tot mijn verbazing de blocks/maatlijnen/attributes (sommige, ook niet allemaal) zijn gekopieerd en geexplodeerd (op de zelfde plaats). Misschien heeft het verschuiven van een block, of deel van een tekening hier ook mee te maken. Ben ik nu misschien duidelijker? ik hoop het. Ik heb de user's guide ook al doorgezocht maar niks gevonden.

Joop

Kopieer je via het Design Centre of met copyclip?
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

jorrie2281

Voorzover ik nu weet heb ik het alleen in 1 tekening. Ik kopieer het met copyclip.

cadtools@gmail.com

Ik snap nog niet zo goed welke handelingen je verricht.
Je kunt anders je commandoregels ons laten inzien...

like this. f2 copy paste

.....
.....

Command:
MOVE
Select objects: 1 found

Select objects:
Specify base point or displacement: mid
of Specify second point of displacement or <use first point as displacement>: .x
of mid
of (need YZ): @\

Invalid point.
Specify second point of displacement or <use first point as displacement>:
*Cancel*

Command: m
MOVE
Select objects: 1 found

Select objects:
Specify base point or displacement: mid
of Specify second point of displacement or <use first point as displacement>: .x
of mid
of (need YZ):
Command: z
ZOOM
Specify corner of window, enter a scale factor (nX or nXP), or
[All/Center/Dynamic/Extents/Previous/Scale/Window] <real time>:
Specify opposite corner:
ZOOM
Specify opposite corner:
ZOOM
Specify opposite corner:
Command: c

Copy
Select objects: Specify opposite corner: 0 found
Select objects:
nil

Command:

jorrie2281

Die commandlines heb ik niet meer, het gebeurde gisteren, en de week ervoor ook al. Gisteren drong pas echt tot me door dat het niet komt doordat iemand anders de blocks geexplodeerd heeft. kan het te maken hebben met "reference edit" ?

cadtools@gmail.com

Je krijgt met F2 toch (altijd) je commandoregels te zien. (?)
Het kan idd zijn dat je in Refence edit zit te werken.
Dan kunnen er erg rare dingen gebeuren met je "blocks".
Het zijn dan in feite ook geen blocks maar xref's!
Als je in ref edit zit te werken en je kopieerd hier elementen dan krijg je als je "de tekening"opend ineens allerlei nieuwe informatie te zien. Ik denk dat dit het geval is. Het zit men dus in Xref-technieken waar je mee worsteld. Een xref is een Xcross reference naar een andere tekening. Dit is zeg maar een apart weggeschreven block (aparte dwg file). Dit is een erg krachtige en handige techniek. Je moet wel goed weten hoe het werkt en hoe je het goed moet opzetten en bijhouden anders kunnen er vervelenmde dingen gebeuren. Ik heb nog een aardig documentje over xref-gebruik. Als je intrsesse hebt moet je maar mailen...
succes
:)

jorrie2281

ja idd met f2 comregels, maar die van gisteren staan daar toch niet meer in....!!

Hoe je met X-ref's moet werken weet ik, dat is niet het probleem.(denk ik??) :shock:

Uit jouw opmerking begrijp ik dat ik wellicht in Reference edit zit te werken. Waarbij je na het openen van een tekening vreemde verschijnselen constateerd. Hoe kan ik erachter komen of ik ook daadwerkelijk met ref edit zit werken, en wat houdt het precies in?
Ik maak in de betreffende tekening geen gebruik van xref's (althans niet voorzover ik weet).
Klopt het ref edit verhaal ook met het fewit dat het in 1 tekening voorkomt? of is het een algemen instelling in autocad?

zeker intresse in xref documentje, ik stuur je een mailtje, nieuwe kennis is altijd meegenomen.

cadtools@gmail.com

Het kan ook zijn dat iemand anders ! in een van de xref zit te werken, heeft gewerkt. Met command:WHOHAS kun je zien wie een bepaalde tekening open heeft staan. Met je xrefmanager kun je zien of en welke xref je gebruikt.. REf EDIT is een MANIER om een block of tekening te öp afstand" te bewerken zonder daarwerkelijk de tekening te openen. Het is "gewoon"een open en save commando (.. met wat extra mogelijkheden) Het komt me voor dat je op xref gebied niet gehel doorhebt hoe de vork in de soep steekt  :D  informatie is onderweg  :D
succes

jorrie2281

ik weet dat je voorzichtig moet zijn met het tekenen van xref's, ik heb net een gebouw van 11 verdieping opgebouwd met xref's. "whohas" daarentegen kende ik nog niet, bedankt daarvoor! ook de xref manager gerbuik ik, maar das logisch. Volgens mij ontwijken we mijn probleem. Jij meldde in een vorige berichtje dat er rare dingen kunnen gebeuren als je werkt met ref edit (ZIE ONDER). Weet jij hoe ik kan constateren of ik daarin werk, want hier weet ik dus niks vanaf! en jij wel!

bednakt voor het bestandje!

"  Het kan idd zijn dat je in Refence edit zit te werken.
Dan kunnen er erg rare dingen gebeuren met je "blocks".
Het zijn dan in feite ook geen blocks maar xref's!
Als je in ref edit zit te werken en je kopieerd hier elementen dan krijg je als je "de tekening"opend ineens allerlei nieuwe informatie te zien. Ik denk dat dit het geval is  "

cadtools@gmail.com

Als je in reference edit zit te werken zie je dit omdat het overige lichtgrijs wordt (standaard). als je je tekening op de normale manier wilt saven werkt het niet want je krijgt de melding dat je in de reference mode zit te werken. Zo kun je het dus zien.
Met command:refedit verschijn ter automatisch een balkje

jorrie2281

is het misschien een idee dat ik de tekening naar je toe email, dan kan je es kijken wat ik precie bedoel!!

cadtools@gmail.com

mail maar eens - etransmit
Bijt me er wel eens in... rustig hier

FastFiber