FastFiber

"opkuisen" architectuurplannen als basis voor betonstudie

Gestart door Krista, wo 05 10 2011, 11:48:18

Vorige topic - Volgende topic

Krista

Als tekenaar stabiliteit gebruik ik de aangeleverde architectuurplannen als basis voor de betonstudie.
Indien de architect in autocad tekent, geen probeem ... de nodige layers afzetten, copieëren en klaar.

Nu is het vaak dat ze in andere pakketten tekenen en dit omzetten naar dwg.
Dan is het heel wat omslachtiger. Als je dergelijke plannen als basis gebruikt ben je al gauw een hele tijd bezig.

Alle tips welkom om dit werk te versnellen !!!

Manu

Beste Krista,

Ik ondervond dat een dwg die is gegenereerd uit een ander pakket volgende 'probleemobjecten' kan meedragen : WIPEOUTS, HATCHES, 2D-Polylines, Textstyles, vreemde application dictionaries.. (d'r zijn er nog wel meer maar deze pak ik altijd eerst aan)

Hiervoor gebruik ik volgende cleaningtools :

* SUPERPURGE (freeware from ManuSoft.com) : krachtige purge-tool diedesnoods héél je tekenening leeg maakt.. opletten dus.. maar héél efficient tegen WIPEOUTS en application dictionaries.. effe googlen maar
* ECLN.lsp : algemene cleaning.. ondermeer van lege blocks en textvakken
* KIlldots.lsp : verwijderen van onnodige dots
* Superflatten.lsp : gigakrachtige tool die werkelijk ALLES een Z-waarde van 0 geeft..
* Txtmerge.lsp : hiermee zet je alle text naar 1 welgekozen textstyle

Hiermee raak je al een heel eind op weg om een tekening te kuisen (in bestandsgrootte)..
PM me indien je de LISP's in dit forum of via google niet zou vinden..

succes,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

EddyBeerke

Ik heb gezocht op : "Txtmerge.lsp" maar kan het niet vinden.
Misschien hier plaatsen?
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Manu

Bij deze.. in bijlage de zip-file met de nodige files..

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

H@rm

Ook had de ervaring dar er grote blocken in de arch. tek zitten. Vooral bij reperterende bouw. Complete woningen met daarin kamers met daarin sanitair. Ik ging er ook een paar keer door de tekening met het commando burst. explodeert een block maar zet de waarde van een atribuut om naar een tekst. Vaak zit er toch nog wel een beetje lijn in de exotische tekeningen van een archtect. iets met 74 er in is vaak sanitair.
Qselect kan daar ook makkelijk bij zijn om te zoeken.

Om objecten zonder lengte of inhoud te selecteren selecteerde ik eerst alles met CTRL+A en deselecteerde daarna alles door te slecteren met de muis met SHIFT ingedrukt. Kan in de laatste versie(s) van acad al direct met purge.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

bart

stripmtext  freeware lisp om mtext bylayer te krijgen

CBLAYR  freeware lisp om objecten op een laag te zetten conform het kleurnummer (Is handig als alles in 1 laag zit maar wel verschillende kleuren heeft)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

Er zijn niet-dwg cad-systemen die voor de conversie naar dwg verschillende opties hebben. Een goed voorbeeld van zo'n cad-systeem is Arkey. Afhankelijk van een klein aantal instellingen kunnen met Arkey zeer verschillende dwg-resultaten worden bereikt. Van 'goed bewerkbaar' tot en met eigenlijk alleen geschikt voor afdrukken. Kortom: het kan zin hebben om contact op te nemen met de leverancier van de dwg en te informeren naar alternatieve mogelijkheden.

De bijgevoegde afbeelding geeft een idee van de exportoptie van Arkey 5.