yoin

Robin

Is het mogelijk om bijvoorbeeld (met een tool, lisp of zonder) lagen boven lagen te creĆ«ren zodat je deze uitzet terwijl de andere aan blijven?? Bijvoorbeeld ik wil 1 moedertekening maken en mijn tekeningen apart in die tekening hebben, maar het probleem  is deze tekeningen hebben dezelfde lagen + het zijn andere werkweken dus ik moet deze uit kunnen zetten als ik deze zou willen plotten... Ik ken het verhaal wel om met blocks te gaan werken en deze aan en uit te zetten maar dit is erg omslachtig, kost veel tijd en je kan ze niet gelijk aanpassen zodat je deze weer opnieuw moet openen, Ik zou graag willen weten of hier andere oplossingen voor zijn?? Dit zou het werk van ons erg vereenvoudigen....  :D

Alvast bedankt!!

EddyBeerke

Wel eens gehoord van Xrefs?
Hiermee kun je een ander bestand (DWG) onder je huidige tekening leggen (geladen) of uitzetten (unloaden)
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Robin

Citaat van: EddyBeerke op di 17 05 2011, 12:55:34
Wel eens gehoord van Xrefs?
Hiermee kun je een ander bestand (DWG) onder je huidige tekening leggen (geladen) of uitzetten (unloaden)

ja dat is al standaart, maar dat komt op hetzelfde neer als blocks, ik zou graag willen dat ik alles in 1 tekening zou kunnen tekenen omdat ik anders meerdere tekeningen krijg ....nu werken we met een projectie en de werktekening zeg maar... dit is erg omslachtig omdat je dan dubbel wijzigingen moet doorvoeren want je kopieert eigenlijk de projectie en zet hier je eigen info in, als we een moedertekening zouden hebben dan kunnen we heel makkelijk alles uit en aanzetten wat je wil en zo verder werken in 1 tekening als dit mogelijk is.... ik heb alles al uitgezocht hoe dit het mooiste kon alleen weet ik niet hoe dit met lisp kan en of een tool of dat dit misschien zelf in autocad kan (wat ik niet denk)

EddyBeerke

Bedoel je dan een lagenfilter?
Met een filter kun je in een keer een "set" lagen aan of uitzetten.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Robin

Citaat van: EddyBeerke op di 17 05 2011, 13:51:30
Bedoel je dan een lagenfilter?
Met een filter kun je in een keer een "set" lagen aan of uitzetten.

ik bedoel dat ik bijvoorbeeld meerdere tekeningen met dezelfde lagen heb maar wel apart aan en uit kan schakelen maar dat deze wel in deze tekening getekent zijn dus stel je maar eens voor dat ik bijvoorbeeld meerdere tekeningen heb (namen) bijv. 1, 2, 3 enz de bovenste laag zeg maar (in fantasie dus dat het geen tekeningen zijn maar bijvoorbeeld een laag die boven al die lagen staat waarmee je alle lagen van dat gebied uitzet) en dan het gewoone lagen proces van autocad eronder omdat ik dezelfde lagen heb bij elke tekening.. wij hebben het al dat we meerdere tekeningen xreffen maar omdat we met een ontwerptekening zitten "projectie" en dan onze eigen werktekeningen moeten tekenen met de geul van de projectie zou ik graag alles naar 1 tekening willen trekken zodat we het bijvoorbeeld ontwerpen en dan verder bouwen in de tekening maar wel verschillende gebieden kunnen uitschakelen en inschakelen, volgens mij met het lagen filter schuif je alles van die laag weg terwijl ik de andere gebieden bijvoorbeeld in me tekening moet behouden qua dezelfde lagen ... dit is normaal wat je in autocad zou zeggen dat je tekeningen maakt en dan xreft maar ik wil ze juist in die eene tekening hebben omdat we dan niks meer dubbel hoefen aan te passen ( nu is het zo zeg maar in de projectie word het aangepast en dan word het in de voeding aangepast en dan de werktekeningen ) dit is dus veel meer werk dan het bijvoorbeeld 1 keer aanpassen en klaar... ik weet niet of dat wel kan met die lagenfilter?? want bij een filter zou ik juist zeggen dat hij het weg filtert dus dat alles van die laag  onzichtbaar word

Alvast bedankt voor je tijd en antwoord!!

julien

Dan zal je een hele resem lagen moeten maken denk ik. Dus je laag verschillende keren maken met een verschillende prefix. Deze kan je dan groeperen.

Al begrijp ik het grote voordeel niet helemaal. Volgens mij wil je iets wat niet kan. Dat een laag de ene keer gezien wordt als 1 en een andere keer als verschillende lagen.

Robin

Citaat van: julien op di 17 05 2011, 15:29:28
Dan zal je een hele resem lagen moeten maken denk ik. Dus je laag verschillende keren maken met een verschillende prefix. Deze kan je dan groeperen.

Al begrijp ik het grote voordeel niet helemaal. Volgens mij wil je iets wat niet kan. Dat een laag de ene keer gezien wordt als 1 en een andere keer als verschillende lagen.

ja ik dacht al dat het zoizo niet in autocad kon maar wist niet of hier een tool voor was zodat je een ander lagensysteem hebt want idd moet ik dan heel veel lagen aanmaken.. en dit is weer niet netjes en de kans is groter dat andere tekenaars op verkeerde lagen gaan tekenen... dus zou de enige oplossing in autocad zijn om bijvoorbeeld van alles een aparte tekening te moeten maken en deze blijven aanpassen (dit is nu onze werkwijze) of blocks te moeten aanmaken... wat ik eigenlijk niet erg logisch vind als het makkelijk opgelost kan worden..... (want nu is elke aparte tekening zeg maar wat je aan en uitzet bij een xref) maar ik wil dit juist in mijn lagensysteem hebben i.v.m. mijn aanpassingen die ik in elke tekening moet doorvoeren...

bart

Je kan per viewport een ander lagenfilter toepassen
terwijl in je model alles zichtbaar is.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

jimpie

kan je niet lagen annotative maken zodat je kan instellen welke lagen je ziet op een bepaalde schaal (ik gebruik zelf geen annotative objecten en ik kan niet testen nu).
zo hoef je ook geen lagen in en uit te schakelen gewoon de juiste schaal instellen in layout.

roy_043

Aanhakend op de suggestie van Jimpie:
Het is ook mogelijk om alle annotatie-elementen in de layouts te plaatsen.

FastFiber