yoin

kleinep

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgend probleem.

Binnen een autocad bestand zijn meerdere tabbladen mogelijk.
Op elk tab meerdere viewports.
Als je met match properties de eigenschappen van een viewport op het ene tabblad wilt over brengen op een viewport op een ander tabblad heb je met autocad een probleem. Een viewport kopieren naar een andere layout is ook geen optie omdat de gekopieeerde viewport niet meer dezelfde eigenschappen heeft als de oorspronkelijke.

Ofwel: hoe kan ik een viewport op een ander tabblad dezelfde (layer)eigenschappen geven?

Ik ben benieuwd naar de reactie!

Manu

Als je op de layouttab rechtsklikt kan je 'copy/move layout' aanklikken.. Bij copy krijg je dan.. eugh een copie zeker...  :D

succes,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

hulpje

Afhankelijk van de AutoCAD versie kan je ook de CTRL-toets ingedrukt houden en een lay-out verslepen, dan wordt er ook een kopie gemaakt!
8)
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

kleinep

Ja, dat is bekend. Dan gaat het wel goed. Maar het gaat mij erom een viewport op een bestaand tabblad de eigenschappen van een viewport op een ander (bestaand) tablad te geven.
Wij werken met Acad2010

hulpje

Zou dit je verder kunnen helpen?

Express tools --> Synchronize Viewport?
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

EddyBeerke

Even geprobeerd maar het werkt ook niet als je de tekening 2x opend en dan eroplos gaat met "match properties".
Dit werk dus alleen op hetzelfde tabblad.
We zoeken nog even verder.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

HofCAD

Citaat van: kleinep op vr 25 03 2011, 13:05:57

Beste Kleinep,

Probeer eens mijn eerste probeersels voor Change Viewport Layers in ChVpLa.lsp,
met de commando's CHVPLA en CHVPSLA.
Ik maak hierbij gebruik van LayoutNav.lsp van Lee Ambrosius.
http://www.hyperpics.com/customization/autolisp/autolisp_downloads.asp

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.

PS Viewports gedragen zich anders dan andere objecten.
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=375.msg1896#msg1896
ACADcadabra

kleinep

Ik ben direct gaan kijken naar de lsp maar kon "ChVpLa.lsp" niet vinden op de door jouw opgegeven pagina...

Heb je misschien een direct-link?

groeten, Peter

Reimer

Je kunt volgens mij het beste werken met een layerstate (LAS). Sla de layerstate op wanneer je in de gewenste viewport staat. Ga naar een andere viewport (op een ander tabblad) en "restore"  de layerstate.
Je kunt zelf nog kiezen welke laag-eigenschappen wel of niet in de layerstate worden opgeslagen.
Ik heb net even getest wat hij met de VP color doet; deze wordt automatisch meegenomen.

Reimer

HofCAD

Citaat van: kleinep op ma 28 03 2011, 08:00:58
Ik ben direct gaan kijken naar de lsp maar kon "ChVpLa.lsp" niet vinden op de door jouw opgegeven pagina...

Heb je misschien een direct-link?

groeten, Peter
Beste Peter,

Als je ingelogd bent, dan zie onderaan links van mijn bericht in witte letters staan 'ChVpLa.lsp'.
Klik daarop, om te downloaden.

ACADcadabra

jo-king

Citaat van: Reimer op ma 28 03 2011, 09:27:43
Je kunt volgens mij het beste werken met een layerstate (LAS). Sla de layerstate op wanneer je in de gewenste viewport staat. Ga naar een andere viewport (op een ander tabblad) en "restore"  de layerstate.
Je kunt zelf nog kiezen welke laag-eigenschappen wel of niet in de layerstate worden opgeslagen.
Ik heb net even getest wat hij met de VP color doet; deze wordt automatisch meegenomen.

Reimer
zo zou ik het ook doen!  8) :vreegoe:
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

kleinep

hofcad: De tool 'ChVpLa.lsp' geeft niet het gewenste resultaat. Wat de lsp precies moet doen weet ik niet, maar ik zie geen zaken in de viewporten veranderen. Helaas. Maar wel heel erg bedankt voor het meedenken!!!

jo-king: dit hebben we ook al geprobeerd maar werkte niet. Om dat jij dit voorstelde heb ik het toch nog eens bekeken en wat blijkt: het werkt wel! De vorige keer (toen het niet werkte) heb ik het via "Ribbon" menu gedaan. En dat werkt gewoon niet (goed). Naar aanleiding van jouw reactie heb ik het via de layer state manager van autocad gedaan en het werkt perfect!

Ik ben erg blij en ik hoop dat andere mensen hier ook wat aan hebben!!! Al gebruik je dit misschien niet vaak; als je het nodig hebt is het erg fijn dat het op deze manier kan en dat je niet 20 viewporten opnieuw moet instellen.....

Nogmaals iedereen bedankt!
Groeten, Peter

HofCAD

Citaat van: kleinep op ma 28 03 2011, 17:25:36
hofcad: De tool 'ChVpLa.lsp' geeft niet het gewenste resultaat. Wat de lsp precies moet doen weet ik niet, maar ik zie geen zaken in de viewporten veranderen. Helaas. Maar wel heel erg bedankt voor het meedenken!!!

Nogmaals iedereen bedankt!
Groeten, Peter
Citaat van: kleinep op vr 25 03 2011, 13:05:57
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgend probleem.

Binnen een autocad bestand zijn meerdere tabbladen mogelijk.
Op elk tab meerdere viewports.
Als je met match properties de eigenschappen van een viewport op het ene tabblad wilt over brengen op een viewport op een ander tabblad heb je met autocad een probleem. Een viewport kopieren naar een andere layout is ook geen optie omdat de gekopieeerde viewport niet meer dezelfde eigenschappen heeft als de oorspronkelijke.

Ofwel: hoe kan ik een viewport op een ander tabblad dezelfde (layer)eigenschappen geven?

Beste Kleinep,

Dit snap ik niet!! :roll: :roll: :roll: :roll:
Stel je hebt alles ByLayer staan en je hebt op Layout1 een zwevend kijkvenster staan op Laag1
met een rode kleur
en je hebt op Layout2 een zwevend kijkvenster staan op Laag2 met
een gele kleur
.
(Het ene kijkvenster is dus rood en het andere kijkvendter is dus geel.)
Je start in Layout1 het commando ChVpLa op en je selecteert het rode zwevende kijkvenster,
en daarna beantwoord je de vraag 'Is het doel zwevend Kijkvenster op deze Layout [Yes/No]' met 'No'
tot dat je in Layout2 staat.
In Layout2 beantwoord je de vraag met 'Yes' en je selecteert daarop het gele zwevende kijkvenster.
Het resultaat zal zijn dat het laatst geselecteerde kijkvenster op Layout2 ook op Laag1 staat en
ook een rode kleur heeft.
Als je meerdere kijkvensters op Layout2 wil veranderen dan moet je ChVpsLa gebruiken.

Welke  (layer)eigenschappen van een kijkvenster wil je doorgeven?
Bedoel je soms de interne viewport layer overrides: 'New VP Freeze', 'VP Freeze', 'VP Color',
'VP Linetype', 'VP Lineweight', 'VP Transparency' en 'VP Plot Style'.

ACADcadabra