FastFiber

verschil in coördinaten van tekeningen (opgelost)

Gestart door Koos, do 06 01 2011, 16:34:44

Vorige topic - Volgende topic

Koos

Ik heb twee topografische tekeningen, (grootschalige basis )
Van de eerste tekening worden de coördinaten opgegeven met 5 en 6 tekens, bijv X88200.0000,Y438400.0000
De tweede tekeing worden deze coördinaten weergegeven met X882000000,Y4384000000 dus zonder een punt er tussen.
Wil ik een deel overhalen naar de eerste tekening lukt dat niet met die verstande dat het geimporteerde deel zeer ver weg komt te liggen.
Het vreemde is dat de tekeningen wel de zelfde schaal hebben 1:10000
Wie kan mij uit de brand helpen om te zorgen dat de tweede tekening ook een 5 en 6 tekens coördinaat krijg?

roy_043

Gebruik het commando SCALE in de "te grote tekening" met als basispunt 0,0,0 en als verschalingsfactor 1/10000

sschevers

check de units van de tekening eens. Zo te zien is de een in meters en de ander in mm. De tekening waar de coordinaten met een punt staan zouden de units op meters moeten staan en in de andere tekening op mm. Bij het inserten/attachen als xref zou de verschaling automatisch goed moeten gaan.

stephan

roy_043

@ sschevers:
De coördinaten verschillen een factor 10.000. Het gaat dus niet om het verschil millimeters meters.

sschevers

@roy

meters en mm gaat niet op. Maar iets zit er niet lekker met de units naar mijn idee

stephan

Reimer

Als ik de probleemstelling zo lees dan zou ik proberen om de tekening zonder decimaalscheiding te verplaatsen (MOVE) over een afstand -10000,-10000.

Reimer

stonie

Een Autocad tekening heeft geen schaal, maar een eenheid. De eenheid van de eerste tekening is meters en de tweede 1/10 mm. De tweede tekening is waarschijnlijk ontstaan door inlezen van een coordinatenbestand, want bij een topografische tekening is de eenheid meters.
Het antwoord van Roy moet werken.

Gebruik het commando SCALE in de "te grote tekening" met als basispunt 0,0,0 en als verschalingsfactor 1/10000

Door eerst de elementen met SELECTALL op te pakken.

Daarna is de tekening als achtergrond te gebruiken via een  Externel Reference of als BLOCK in te laden.
Ook met SelectAll/Copy en Paste is de situatie over te halen. Bij de configuratie moet dan wel de invoereenheid op meters of unitless staan.

Koos

Citaat van: stonie op ma 10 01 2011, 06:27:37
Een Autocad tekening heeft geen schaal, maar een eenheid. De eenheid van de eerste tekening is meters en de tweede 1/10 mm. De tweede tekening is waarschijnlijk ontstaan door inlezen van een coordinatenbestand, want bij een topografische tekening is de eenheid meters.
Het antwoord van Roy moet werken.

Door eerst de elementen met SELECTALL op te pakken.

Daarna is de tekening als achtergrond te gebruiken via een  Externel Reference of als BLOCK in te laden.
Ook met SelectAll/Copy en Paste is de situatie over te halen. Bij de configuratie moet dan wel de invoereenheid op meters of unitless staan.

:P :P