FastFiber

Opschonen tekening derden, korte lijnen verwijderen.

Gestart door Ainstein, di 07 09 2010, 11:59:06

Vorige topic - Volgende topic

Ainstein

Hallo allemaal,

Ik zit al lang met het volgende probleem;
Als wij tekeningen van derden krijgen, zijn deze vaak door applicaties "platgeslagen", blocks zijn er onder andere uit en alle lagen info, zelfs stippellijnen zijn vaak losse lijntjes geworden.
Opzich heb ik hier geen enkel probleem mee, behalve dat de tekening ontzettend zwaar wordt. Tussen de 100.000 en 500.000 lijntjes is geen uitzondering (circles, ellips, plines, arcs en lines)
Overkill laat ik er als eerste op los en van de losse lijntjes plines maken lost al veel op.
Echter bij bijvoorbeeld machinebouwers zijn ook alle boorgaten, moertjes etc. getekend waar wij GEEN boodschap aanhebben.
Mijn vraag luidt "met welk commando, of misschien een lisp kan ik autocad de opdracht geven om bijvoorbeeld alle lijnen, circels, arcs etc. met een lengte korter dan bijvoorbeeld 25mm verwijderen?"

Heeft iemand hier enig idee over? 

H@rm

Citaat van: Ainstein op di 07 09 2010, 11:59:06
Hallo allemaal,

Ik zit al lang met het volgende probleem;
Als wij tekeningen van derden krijgen, zijn deze vaak door applicaties "platgeslagen", blocks zijn er onder andere uit en alle lagen info, zelfs stippellijnen zijn vaak losse lijntjes geworden.
Opzich heb ik hier geen enkel probleem mee, behalve dat de tekening ontzettend zwaar wordt. Tussen de 100.000 en 500.000 lijntjes is geen uitzondering (circles, ellips, plines, arcs en lines)
Overkill laat ik er als eerste op los en van de losse lijntjes plines maken lost al veel op.
Echter bij bijvoorbeeld machinebouwers zijn ook alle boorgaten, moertjes etc. getekend waar wij GEEN boodschap aanhebben.
Mijn vraag luidt "met welk commando, of misschien een lisp kan ik autocad de opdracht geven om bijvoorbeeld alle lijnen, circels, arcs etc. met een lengte korter dan bijvoorbeeld 25mm verwijderen?"

Heeft iemand hier enig idee over? 

Qselect is handig om te gebruiken al er totaal geen systeem zit in de tekeningen die je aangeleverd krijgt.
Al er wel systeem in zit kun je eerst proberen om het met een script of een lisp te doen. Dit is een beetje (boel) afhankelijk van je kennis.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Ainstein

Beste H@rm,

Sorry van daarnet H@rm, maar deze oplossing van jouw biedt wel soelaas  :vreegoe:, als men wat verder in dit commando duikt!
Het werkt!

Met vriendelijke groet, Ainstein

FastFiber