FastFiber

Dynamische block zij-aanzicht staalprofielen

Gestart door jerrymoon, vr 13 08 2010, 10:33:09

Vorige topic - Volgende topic

jerrymoon

Hoi,

ik teken de voorontwerpen in Autocad 2010LT voor een stallenbouwer. We zijn een jaartje geleden begonnen en heb hiervoor een cursus autocad gevolgd bij Syntra. Voor het gemakkelijker tekenen van de staalprofielen ben ik aan het zoeken hoe ik een zij-aanzicht van een staalprofiel kan tekenen d.m.v. een dynamische blok waar ik de hoogte en de dakhelling kan ingeven.

In bijlage een kleine poging van mij, maar het lukt me niet? zou er iemand de block in bijlage kunnen bekijken en mij vertellen hoe ik dit oplos?

EddyBeerke

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

jerrymoon

heb de andere lijnen met een point parameter en stretch atrribute voorzien en zo lukt het. het enig probleem is idd nog de lengte van de schuine lijn.

de rotatie-parameter is ook nog niet volledig juist denk ik. het klopt alleen maar als ik eerst de hoek aanpas en dan de hoogte.

joosthoornweg

Wellicht bedoel je het zo, als je de flensdikte nog wilt bepalen, moet je het maar even laten weten.

Met vriendelijke groeten, Joost Hoornweg

www.cadaccent.nl
Met vriendelijke groeten, Joost Hoornweg, CAD Accent B.V.

jerrymoon

Het is niet helemaal zoals ik het bedoel. In bijlage heb ik een blok bijgevoegd die ik nu gemaakt heb voor dakhelling 17°00' en 20°00', bij deze blocks is de dakhelling dus vast. Mijn vraag is of je voor de dakhelling ook een variable kunt ingeven zodat ik maar één block nodig heb.
Blocks zijn getekend in Autocad 2010LT

H@rm

Citaat van: jerrymoon op di 24 08 2010, 08:47:32
Het is niet helemaal zoals ik het bedoel. In bijlage heb ik een blok bijgevoegd die ik nu gemaakt heb voor dakhelling 17°00' en 20°00', bij deze blocks is de dakhelling dus vast. Mijn vraag is of je voor de dakhelling ook een variable kunt ingeven zodat ik maar één block nodig heb.
Blocks zijn getekend in Autocad 2010LT

Gaat het om een aantal vaste dakhellingen? Of moet iedere willekeurig hoek mogelijk zijn.

In het eerste geval zou ik voor visibilitystate gaan. In het tweede geval zou ik overgaan op lisp of losse lijnen.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

jerrymoon

kan iedere willekeurige hoek kunnen zijn. had al gehoord dat het via lisp zou moeten gaan, maar dacht dat dit niet mogelijk is in de LT-versie.

H@rm

Citaat van: jerrymoon op di 24 08 2010, 09:06:53
kan iedere willekeurige hoek kunnen zijn. had al gehoord dat het via lisp zou moeten gaan, maar dacht dat dit niet mogelijk is in de LT-versie.

Oh ja :oops: LT kan geen lisp aan. Even niet aan gedacht. Dan blijft er niet veel anders over als losse lijnen tekenen of een ander tekenpakket aanschaffen.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

jerrymoon

toch bedankt voor de moeite. Nu weet ik tenminste dat het niet mogelijk is  :wink:. nu ik zo al voor twee hoeken een block heb gemaakt, zijn deze wel vlug aangepast naar de juiste dakhelling die ik nodig heb.

Reimer

Het is wel mogelijk om een dynamische afschuining te maken. In de volgende post een voorbeeld hiervan. Bij dit voorbeeld is de breedte echter een vast gegeven. Misschien kun je er iets mee.
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=3951.msg20360#msg20360

Reimer

yoin