FastFiber

Gelyke naam vn block kopiere uit andere tek. geeft vorige versie weer?(OPGELOST)

Gestart door Jon Tampon, vr 20 08 2010, 15:32:54

Vorige topic - Volgende topic

Jon Tampon

Ik probeer vaker en vaker blocks te gebruiken, aangezien je deze kan bewerken in de block editor.
Maar ik maak bijvoorbeeld windgirders, (ter info: verschillende aantal platen waarop je kan lopen rond een tank, dient ook als verstevigingsring van de tank)
Nu moet ik deze maken voor verschillende diameters van tanks. Als ik nu mijn windgirder blocks kopieer van een tekening (bv tankdiameter 48768 m naar tankdiameter 39625m) dan vervangt autocad automatisch alle blocks met dezelfde naam. Dus die blocks die ik dan invoeg wijzigen naar eerder bestaande blocks in de tekening.
(welke dus een foute diameter gaan hebben)

Ik heb al gevonden dat je met purge, blocks kunt wissen, maar is er een andere manier dan steeds, die blocks een per een te wissen per tekening (aangezien ik zelfde blocknaam wens te houden), of is er een functie die de nieuwe blocks tentoon stelt ipv de oude?

Bij voorbaat dank.
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

H@rm

Citaat van: Jon Tampon op vr 20 08 2010, 15:32:54
Ik probeer vaker en vaker blocks te gebruiken, aangezien je deze kan bewerken in de block editor.
Maar ik maak bijvoorbeeld windgirders, (ter info: verschillende aantal platen waarop je kan lopen rond een tank, dient ook als verstevigingsring van de tank)
Nu moet ik deze maken voor verschillende diameters van tanks. Als ik nu mijn windgirder blocks kopieer van een tekening (bv tankdiameter 48768 m naar tankdiameter 39625m) dan vervangt autocad automatisch alle blocks met dezelfde naam. Dus die blocks die ik dan invoeg wijzigen naar eerder bestaande blocks in de tekening.
(welke dus een foute diameter gaan hebben)

Ik heb al gevonden dat je met purge, blocks kunt wissen, maar is er een andere manier dan steeds, die blocks een per een te wissen per tekening (aangezien ik zelfde blocknaam wens te houden), of is er een functie die de nieuwe blocks tentoon stelt ipv de oude?

Bij voorbaat dank.

Heb je al eens aan dynamic blocks gedacht?

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

EddyBeerke

Ik heb het al eens gezegt over designcenter:
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=4093.msg21183#msg21183
Ook voor blocks heel handig:
Klik op de block die je wilt invoegen (bv uit een andere tekening) met rechts dan zie je een paar opties, kies hieruit "redifine only".
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Reimer

Het lijkt mij logisch om in de blocknaam ook de diameter toe te voegen. Dan kun je nooit fouten maken.
Als je dit niet wilt kun je het juiste block ook met WBLOCK uit de tekening halen en opslaan als aparte dwg. Vervolgens kun je deze in een nieuwe tekening weer inserten. Je krijgt dan de vraag of je de nieuwe blockdefinitie wilt gebruiken of niet (net als bij de optie van EddyBeerke).

Reimer

roy_043

Jon Tampon

Dank u allen, ik ga de opties uitproberen; btw: bedoelde mm bij de tank, sorry
Windows 8.1 (64 bit)

bart

je gebruikt geneste blocken neem ik aan.
Deze worden inderdaad niet geredefineerd maar uit de bestaande tekening gehaald als ze al bestaan.

Als je blocken in meerdre tekeningen wilt gebruiken is nesten minder handig
als je het toch doet moet je een systeem aanhouden om de naamgeving zoveel mogelijk uniek te houden.

met xref en vervolgens bind kan je dit probleem omzeilen de blocknamen worden dan uniek gemaakt door de naam van de xref er voor te plaatsen
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jon Tampon

Ik heb geleerd dat ik reeds het beste kan beginnen met unieke bestandnamen voor mijn blocks te creƫren, wat me verdere moeilijkheden bespaart; en voor de rest denk ik dat designcenter de makkelijkste oplossing bied.
Windows 8.1 (64 bit)

yoin