FastFiber

Bim Tekenen

Gestart door marcelmaas, vr 09 07 2010, 10:57:45

Vorige topic - Volgende topic

marcelmaas

Hi allemaal,

Ik hoor net dat binnen ons bedrijf binnen aanzienbare tijd Bim willen gaan tekenen.
Ik moet eerlijk zeggen, had er nog nooit van gehoord en ben eigenlijk benieuwd hoeveel mensen hier al bekend zijn met Bim tekenen, en het misschien al gebruiken.

Wat is eigenlijk het verschil tussen gewoon 3D tekenen en Bim, of is er geen verschil?

Groeten Marcel..

H@rm

Volgens WIKIpedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouw_Informatie_Model.

Het betekend dus dat je geen acad meer gaat gebruiken maar naar een 3D tekenpakket over gaat.
Mijn werkgever is redelijk vooruitstrevend wat betref BIM. Maar de echte samenwerking met ander partijen werkt nog niet erg goed. Dat komt omdat je nu echt moet gaan samen werken en daar afspraken voor moet gaan maken.
Conclusie: Het BIMmen zoals het echt bedoeld is werkt nog onvoldoende, maar de overgan naar een 3D pakket (Revit structure in mijn geval) zou ik zeer zeker aanraden.

Verder is het ook een beetje afhankelijk van welke tak van het proces je zit. (architect, constructeur, installateur, aannemer etc)

Ik werk er sinds een half jaar mee, maar ik zou niet meer terug willen naar Acad wat ik al meer als 15 jaar heb gedaan.

Ik zou zeggen DOEN

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

HofCAD

Beste Marcel,

Kijk bijv. naar de whitepaper van StabiPlan.

http://www.stabibase.nl/Page/nctrue/sp437/index.html

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.
ACADcadabra

cadtools@gmail.com

Tekenen heeft weining met BIM te maken, alhoewel tekeningen wel deel uit kunnen maken van het BIM werkproces. BIM is een veel omvattend (container) begrip waarin het 3D model centraal staat voor het samenbrengen van allerlei ontwerpgegevens. Dat is althans het streven, het ideaalbeeld. In de praktijk zie je dat veel partijen een eigen beeld en invulling geven aan BIM en ligt het voordeel vooral bij de tekenaar. Hij kan sneller en betere tekeningen maken. Er kunnen van het model gfraaie visualisatie gemaakt worden voor het technische proces en voor eventueel de verkoop.

Als tekenaar en 3D modelleur zie je wel dat je bijdrage aan het project belangrijker wordt, belangrijker als de tekenaar.
Een 3D model van het hele gebouw met alles er op en eraan is uiteraard veel belangrijker dan een stuk data, één van de tekening van het gebowu.

Het is zeker een uitganging en verdieping voor je vak als 3D tekenaar. Voor meer informatie over BIM kun je ook eens kijken op de site van de bouwinfromatieraad. Zij promoten het bim gedachtgoed in Nederland.

www.bouwinformatieraad.nl

marcelmaas

Wij tekenen nu alleen 2D, al zou ik zelf wel graag 3D gaan leren.
Maar omdat we het binnen het bedrijf zo heel erg druk hebben, kom ik momenteel al niet eens aan het verbeteren van de automatisering binnen de tekenkamer toe.

Ik ben zeker wel geintereseerd in 3D en als ze bij ons besluiten om het Bim tekenen te gaan aanpakken sta ik vooraan.

Daarom was ik ook zo benieuwd naar de mogelijkheden ervan, maar daarvan vind ik nog nergens een goed overzicht.

Welk tekenpakket heb je daar bijvoorbeeld voor nodig, en is het wel echt tekenen of werk je alleen maar met dynamische blocken ofzo?

joosthoornweg

Beste marcelmaas,

BIM is een term van Autodsek, en staat voor Building information Model. Een Bim kan gemaakt worden met twee paketten van Autodesk, Revit en AutoCAD Civil. Revit is bedoeld voor de bouw en Civil voor de infratechniek. De essentie ligt daar dat er inderdaad geen los 3D model gemaakt wordt, maar een intelligent 3D model. uit dit model kunnen aanzichten, doorsneden, en details gegenereerd worden, waardoor ze niet meer apart getekend hoeven worden. Neem eens een kijke of de forums van Autodesk, discussion.autodesk.com en ons forum op www.cadaccent.nl.

Succes!
Met vriendelijke groeten, Joost Hoornweg, CAD Accent B.V.

roy_043

Citaat van: joosthoornweg op do 22 07 2010, 16:33:57BIM is een term van Autodesk
Autodesk claimt veel woorden en termen maar BIM is volgens mij niet exclusief van Autodesk.

cadtools@gmail.com

Citaat van: joosthoornweg op do 22 07 2010, 16:33:57
Beste marcelmaas,

BIM is een term van Autodsek,..

Laat je niets wijsmaken door de heren van CAD accent!!

Het begrip BIM wordt misbruikt door alle software boeren.
Ifc staat centraal bij bim en de ondersteuning van Revit komt er bekaait vanaf.
Als je er echt meer over wilt weten kijk je verder dan Autodesk marketing.

bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouw_Informatie_Model

wie o wie..

H@rm

Citaat van: joosthoornweg op do 22 07 2010, 16:33:57
De essentie ligt daar dat er inderdaad geen los 3D model gemaakt wordt, maar een intelligent 3D model. uit dit model kunnen aanzichten, doorsneden, en details gegenereerd worden, waardoor ze niet meer apart getekend hoeven worden.

Doorsneden en aanzichten maken kan al met elk "dom" 3d tekenpakket, zelfs autocad. De essentie van BIM zit hem in de Informatie die je aan je model mee geeft. elk onderdeel wat je modelleer, je tekent het niet, kun je extra Informatie mee geven. (tijd , kosten, gewicht, brandwerendheid kortom teveel om op te noemen.) Elke wijziging in je project heeft dan ook direct invloed op die extra Informatie. Die informatie kun je voor jezelf gebruiken, maar kun je ook uit wisselen met collega's die er mee verder kunnen werken. Het Model kun je door geven aan andere bedrijven, die hun eigen info in het model stoppen.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

FastFiber