FastFiber

Probleem 3D tekenen

Gestart door jack, do 17 06 2010, 20:30:09

Vorige topic - Volgende topic

jack

In 3D heb ik in Solid een rechthoekige balk gemaakt.
Wat mij niet lukt is zo'n getekende balk verlengen of inkorten.
Is dit mogelijk mij op de goeie weg tezetten om die procedure te kunnen uitvoeren.
Ik werk met Autocad 2000
groeten
jack

Reimer

Volgens mij kun je het beste de bestaande balk in zijn eigen verlengde copieren. Daarna kun je er met UNION weer één object van maken.
Vanaf acad2007 is het werken in 3D trouwens enorm verbeterd. Ook in de versies daarna zijn er steeds meer mogelijkheden bijgekomen.

Reimer

HofCAD

Citaat van: Reimer op vr 18 06 2010, 08:13:44
Volgens mij kun je het beste de bestaande balk in zijn eigen verlengde copieren. Daarna kun je er met UNION weer één object van maken.
Vanaf acad2007 is het werken in 3D trouwens enorm verbeterd. Ook in de versies daarna zijn er steeds meer mogelijkheden bijgekomen.

Reimer

Beste Reimer,

Ik ben het met je beste oplossing niet eens, omdat ik dat omslachtig vind.
Betere oplossingen vind ik vanaf AutoCAD 2007:
1) Na selecteren met driehoekige grips stretchen.
2) Na selectie binnen het dialoogscherm van PROPERTIES verlengen.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.
ACADcadabra

Reimer

Ik ben het helemaal met je eens HofCad, alleen werkt Jack met versie 2000.

Reimer

roy_043

Een andere mogelijkheid:

Maak een block met daarin een 3Dsolid van 1x1x1. Met behulp van dit ene block is elke (rechthoekig afgekorte) balk te maken door de X-, Y- en Z-schaal in te stellen.


roy_043

En nog een mogelijkheid:

Stel de balk samen uit 6 3Dfaces die je verenigt in een group. Je kunt dan naar hartenlust stretchen.

jack

De getekende figuur in Block zetten en de assenstelsels in % omzetten is een mogelijkheid maar niet nauwkeurig.
De andere mogelijkheid door de 3dfaces te stretchen lijkt mij nauwkeuriger maar ik slaag er niet in deze procedure uit te voeren.Ik heb geen hervaring in soort gelijke uitvoeringen
Alvast bedankt voor de medewerking
jack

roy_043

Citaat van: jack op za 19 06 2010, 00:54:13maar niet nauwkeurig
Dat klopt niet: als ik een block met daarin een 3Dsolid van 1x1x1 plaats met X-schaal=46 Y-schaal=146 en Z-schaal=2850.123 dan heb ik toch echt een stijl 46x146 met een hoogte van 2850.123. Het block moet natuurlijk wel goed zijn samengesteld, dus exact 1x1x1 en orthogonaal zijn, omdat elke fout door de gebruikte verschalingen vergroot wordt.

jack

Citaat van: roy_043 op za 19 06 2010, 12:36:13
Dat klopt niet: als ik een block met daarin een 3Dsolid van 1x1x1 plaats met X-schaal=46 Y-schaal=146 en Z-schaal=2850.123 dan heb ik toch echt een stijl 46x146 met een hoogte van 2850.123. Het block moet natuurlijk wel goed zijn samengesteld, dus exact 1x1x1 en orthogonaal zijn, omdat elke fout door de gebruikte verschalingen vergroot wordt.

Waar moet ik die schaal veranderen
Is dat in het menu Block zelf of in Modify

Reimer

Dit moet je in het properties scherm aanpassen (ctrl+1 om deze aan of uit te zetten).

Reimer

jack

Citaat van: Reimer op wo 23 06 2010, 12:06:05
Dit moet je in het properties scherm aanpassen (ctrl+1 om deze aan of uit te zetten).

Reimer

Hartelijke Dank aan de Helpers
groeten
jack

FastFiber