FastFiber

ZWCad (of iets anders)

Gestart door rikke, wo 07 01 2009, 19:20:01

Vorige topic - Volgende topic

rikke

Hello,
Ik zoek een autocad alternatief en vroeg me af of er iemand ervaring heeft met ZWCad.  Ik wil, naast basic 2D tekenwerk, het volgende kunnen:
- Gelijk welke versie dwg of dxf file kunnen openen en tekeningen genereren die door autocad gebruikers kunnen gelezen worden.
- Gesloten polylines kunnen omzetten in een 2D mesh (zoals het region commando) en deze exporteren als .3ds Dit om deze in een ander 3D pakket te extruderen en uit te werken in 3D. Het x,y,z coördinatensysteem moet dus gelijkaardig zijn aan autocad.
- ik ben dus niet geïnteresseerd in speciale functies zoals lisp, xrefs, etc... maar enkel de basics. Liefst zonder dat ik dit programma van nul moet leren, mijn kennis van autocad zou voldoende moeten zijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

julien

De meeste klonen zijn gebouwd rond hetzelfde, veel verschillen zal je dus niet vinden. Je kan altijd een gratis trail downloaden, ik denk dat deze 30 dagen geldig is.

lexxx

kijk ook eens in het bricscad topic. hier staat het een en ander over Bricscad en ZWcad.
http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,2844.0.html

Bricscad heeft een testversie die je een maand kan proberen. En als je contact met ze opneemt willen ze graag eventuele vragen voor je beantwoorden.
http://www.bricsys.com/nl_NL/
En ZW cad ook:
http://www.zwcad.org/cad-software-download/cad-download-list.html
the end of the line

rikke

oké, bedankt voor de info!

Bjorn-wunderink

Hallo

Ik ben momenteel aan het testen met ZWcad
nu heb ik een probleem met zware tekeningen van circa 25mb
hij loop heel snel vast

heeft hier iemand ervaring mee ??

het is namelijk zo dat ik ook Acad op de zelfde pc heb
en met Acad loopt hij niet vast 

Ook is het me nog niet gelukt om er RTW op te krijgen

Misschien dat er hier iemand is die hier ervaring mee heeft

Alvast bedankt

cadtools@gmail.com

Dit kun je het beste voorleggen aan de reseller.
Siem Eikelenboom van Ideom bijvoorbeeld.
RTW is al niet meer beschikbaar sinds autocad 2007.
Hiervoor moet je zelf een interface maken.
Kun je met ZWCAD ook CUI files gebruiken?

roy_043

Citaat van: http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Release%20notes%20RTW%202.4%20Toolbox%201.4_tcm174-272318.pdf

• RTW toolbox is geschikt voor AutoCAD 2000-2008
  • Alle RTW routines nu in lisp (RTW.vlx)
Ik vermoed dat ZWCad, net als Bricscad, vlx-bestanden niet kan inlezen.

Citaat van: cadtools@gmail.com op ma 28 12 2009, 22:08:07
Kun je met ZWCAD ook CUI files gebruiken?
Kijk hier.

cadtools@gmail.com

Het gaat erom dat het compatible is met het BESTANDSFORMAAT DWG 2007. Niet met Autocad 2010!
De looks maken eigenlijk niet zoveel uit. Wel de bestandsopbouw. Aangezien we allemaal gaan werken met Annotative scales moet RTW ook op aangepast moeten worden op het bestandsformaat Autocad 2010.

PS Snap je het idee achter een forum Roy?

roy_043

Citaat van: cadtools@gmail.com op di 29 12 2009, 16:03:21Het gaat erom dat het compatible is met het BESTANDSFORMAAT DWG 2007.
Bedankt voor deze verduidelijking: hiervoor had je het niet over het bestandsformaat.

Citaat van: cadtools@gmail.com op di 29 12 2009, 16:03:21PS Snap je het idee achter een forum Roy?
Volgens mij wel:
Voordat je een vraag of probleem aan een forum voorlegt (en aan anderen vraagt hun tijd te investeren) mag verwacht worden dat je eerst zelf hebt geprobeerd om een oplossing te vinden. In het geval van jouw vraag: Google gebruiken en klikken op de bovenste link en voilà: uitsluitsel van N.B. een Duitse ZWCad-dealer.

cadtools@gmail.com

Grote veranderingen in Autocad zitten hem indedaad in het bestandsformaat.
Het werking van een zoekmachine is denk ik de meeste mensen wel duidelijk.   

Siem

Het DWG-formaat van AutoCAD 2010 wordt nog erg weinig gebruikt. Ik raad iedereen aan om dat voorlopig nog even het probleem laten van degene die daarmee werkt en DWG 2010 niet te accepteren (schaam je beslist niet). Autodesk maakt dit probleem bewust om updates te pushen, durf ik te stellen. Technisch is er sinds DWG 13 (dd 1997) vrijwel geen noodzaak meer voor verandering, omdat het DWG sinds die tijd AutoCAD-vreemde objecten aankan. In ieder geval is elke 3 jaar het bestandsformaat veranderen veel te gek. Dan ook nog zwaar dicht timmeren vind ik voor een marktleider niet van deze tijd. Bentley (Microstation) heeft het DGN-formaat al lang geleden open gegooid door het in te brengen in de Open Design Alliance (www.opendesign.com). Autodesk bestrijdt nog altijd het door de ODA ontwikkelde OpenDWG. Overigens is OpenDWG inmiddels beschikbaar voor programmeurs in een DWG2010-compatibele versie. De eerste implementaties daarvan verwacht ik nog voor de zomer in GstarCAD 2010 (www.stercad.be). BricsCAD en ZWCAD (daar zijn we trouwens mee gestopt) maken ook van de OpenDWG- bibliotheken gebruik, dus die zullen ook wel snel volgen. Een betere uitwisselgarantie dan met OpenDWG kun je niet krijgen. Er is een ontwikkeling gaande binnen de nederlandse overheden om OpenDWG voorgeschreven te laten zijn.
Met vriendelijke groet, IDEOMA intelligent systems bv

FastFiber