FastFiber

graag korte handleiding om met "lijndiktes" te plotten met MUTOH penplotter

Gestart door dreten, do 11 02 2010, 12:45:22

Vorige topic - Volgende topic

dreten

Ik heb al de handleiding en de help doorworsteld, maar niks lukt me.(ACAD2010)
Wil iemand eens de goedheid hebben om me in stapjes uiteen te zetten hoe ik een tekening met verschillende lijndiktes uit mijn grootformaat-plotter krijg (MUTOH XP-500 penplotter)
ondertussen is het me na lang zoeken al gelukt om op schaal 1:1 te plotten, nu nog het lijndiktenprobleem oplossen

voor de duidelijkheid:
ik wil dit kunnen realiseren zonder gebonden te zijn aan layers of kleuren!
Maw: ik wil dus NIET elke lijndikte koppelen aan een layer of aan een bepaalde kleur.

Dré

julien

Citaat van: dreten op do 11 02 2010, 12:45:22Maw: ik wil dus NIET elke lijndikte koppelen aan een layer of aan een bepaalde kleur.
Hoe ga je je plotter dan vertellen wat hij moet doen?  :vraagteken:

roy_043

Citaat van: julien op do 11 02 2010, 13:08:56Hoe ga je je plotter dan vertellen wat hij moet doen?  :vraagteken:
Kun je geen STB maken met stijlen gekoppeld aan pennen en vervolgens alle elementen/lagen koppelen aan die stijlen?

@dreten: je zult toch zelf de handleiding nog eens moeten doorlezen. Als je de lijndikte (in jouw geval gaat het om fysieke pennen) niet wilt koppelen aan kleuren of lagen dan zul je het via stijlen moeten doen. Als test raad ik je aan een nieuwe tekening op te starten op basis van een STB-template. Maak via de page setup van één van de tabs vervolgens een stb-tabel aan met bijv. 2 stijlen. De ene gekoppeld aan pen 1 en de andere aan pen 2. Teken wat en wijs de stijlen toe. Probeer vervolgens te plotten.

dreten

Citaat van: julien op do 11 02 2010, 13:08:56
Hoe ga je je plotter dan vertellen wat hij moet doen?  :vraagteken:

gewoon: zoals ik al in het begin van mijn topic heb vermeld: de plotter tekent een lijn die ingesteld is op 0,5mm, op het blad 1/2mm dik.
dwz: ik plaats een pen van 0,5mm in de plotter. Elke lijn van 1/2mm dik wordt in 1keer getekend.
lijnen die dikker moeten zijn worden meerdere keren overtekend met telkens een beperkte verschuiving tov. de as van de oorspronkelijke lijn, tot de gewenste dikte is bereikt.
zo deden wij het toch altijd met ons vroeger programma (microstation). nu gaan de instellingen via het printervenster veel vlotter, maar ik vind niet hoe ik de plotter met 1 enkele pen dus lijndikten kan laten tekenen (we hebben hier dus jammer genoeg maar 1 pendikte ter beschikking) .

dus eigenlijk zoek ik een middel om onze "oude" plotter meerdere lijndiktes te doen tekenen met maar één pendikte ter beschikking.
misschien weet iemand of ik eventueel een kleine wijziging kan aanbrengen in het driverscript??

bart

de 'normale' methode is de lijnen per dikte te plotten
Door de pen na het plotten van een bepaalde dikte te vervangen door en andere dikte
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

HofCAD

Citaat van: bart op vr 12 02 2010, 10:23:07
de 'normale' methode is de lijnen per dikte te plotten
Door de pen na het plotten van een bepaalde dikte te vervangen door en andere dikte

De MUTOH Xp-500 plotter heeft toch een carrousel ( http://www.mutoh.be/01/MyDocuments/xp500_ug_nl.pdf
http://www.mutoh.be/01/MyDocuments/xp_ug_en.pdf ),
en dan kan je in die carrousel toch verschillende potloden of pennen stoppen en die via een 'plot style table'
(via  'Pen #') aan bijvoorbeeld kleuren koppelen.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.

Zie voor AutoCAD setup: http://www.mutoh.com/support/mature/mat_cad_autocadsetup.html
Voor drivers: http://www.mutoh.be/page.aspx/152 en http://www.helpdrivers.com/ingles/listado/panel.asp?marca=Mutoh&perif=impresoras
ACADcadabra

dreten

Allemaal vriendelijk bedankt voor jullie hulp hoor.
Ik snap heel goed dat mijn probleem voor jullie heel vreemd klinkt, maar als ik nu zeg dat wij maar 1 pendikte in voorraad hebben (0,5mm) dan is dat ook zo.
waarom?
1 de pennetjes zijn al bij al moeilijk verkrijgbaar.
2 de ict verantwoordelijke heeft niet echt oren naar ons: "'t zal wel lukken met die pennetjes, vroeger lukte het ook"

dus zoeken we naar een oplossing met de middels die we hebben, hé.
en inderdaad, vroeger lukte het ook met dat ééne pennetje van 0,5mm om dikkere lijnen te trekken.

dus...

julien

Ik heb nog redelijk wat pennen in mijn schuif liggen van onze oude plotter.
Maandag zal ik er eens een foto van trekken, misschien kan je er iets mee.

dreten

Citaat van: julien op vr 12 02 2010, 15:09:08
Ik heb nog redelijk wat pennen in mijn schuif liggen van onze oude plotter.
Maandag zal ik er eens een foto van trekken, misschien kan je er iets mee.

Da's heel vriendelijk van u.
Had je vroeger ook zo'n Mutoh misschien?
Zo ja, ook altijd problemen met de potloodpennen (willen nooit "doorschuiven" als de punt te kort wordt)

groeten
Dré

bart

Ik weet niet hoe je dat voor elkaar kreeg maar autocad heeft geen funtie aan boord om lijnen te verschuiven.

Dus tenzij de driver van de plotter hier een funtie voor heeft zal je de lijnen ook twee  of meer keer moeten tekenen.
Als je tekeningen een nette structuur hebben is het schrijven van een lispje die de tekening verschuift niet zo heel moeilijk.

ps.

.5mm als dunste lijn is wel erg grof wat voor tekeningen gaat het over

ps. 2
mogelijk heb je nu een goed moment om die oude zooi aan de kant te schuiven en de baas te vragen om een nieuwe printer :D
tweedehand zijn die helemaal niet zo duur meer
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

Citaat van: bart op za 13 02 2010, 08:29:22een lispje die de tekening verschuift niet zo heel moeilijk
Per lineweight een andere verschuiving... Verschuivingen loodrecht op de lijnrichting... Hoe ga je dit doen bij cirkels... Blocks met elementen met verschillende lineweights... Lijkt mij niet gemakkelijk.

@Dreten:
Hoe worden polylijnen met een opgegeven width afgedrukt? Misschien kun je via die omweg toch verschillende lijndiktes op papier krijgen.
De efficiëntste oplossing lijkt mij: gewoon met een PDF naar een plotservice stappen. Voor een paar euro heb je dan een afdruk.

julien

Citaat van: dreten op vr 12 02 2010, 15:17:41
Da's heel vriendelijk van u.
Had je vroeger ook zo'n Mutoh misschien?
Zo ja, ook altijd problemen met de potloodpennen (willen nooit "doorschuiven" als de punt te kort wordt)

groeten
Dré
Toen ik begon was de penplotter al afgeschreven, maar de pennen liggen nog altijd in mijn lade.  :oops:

julien

Ik heb hier nog 4 pennen liggen

Rapidoplot
DPP Easyplot - 1P
Zwart
0.35mm
R741321

Ben je hier iets mee?

FastFiber