yoin

John

Beste medecadgebruikers.

Als ik een tekening in meters heb gemaakt in modelspace.
vervolgens wil ik deze op schaal 1:750 uitschalen in paperspace in een vieuw.

Ik moet dus 10/7.5xp ingeven om de juiste schaal te krijgen in mijn vieuwport

Ik krijg het niet voor elkaar om achter de komma een schaalfactor in te voeren
iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

gr, John
mijn baas zegt dat ik onbetaalbaar bent, dus krijg ik geen opslag meer

HofCAD

Beste John,

In de wiskunde is het verboden om een decimaalscheidingssymbool te
plaatsen in een breuk, en AutoCAD houdt zich aan deze wiskundige conventie.
Maar 10/7.5xp is gelijk aan 100/75xp.
Maar om een tekening 750 keer te verkleinen moet je dan niet 1/750xp invoeren?

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.
ACADcadabra

roy_043

Citaat van: HofCAD op ma 14 12 2009, 09:09:43moet je dan niet 1/750xp invoeren?
Ik vermoed:
MS: 1 drawing unit = 1m
PS: 1 drawing unit = 1mm

Dus voor een plotschaal 1:750 geldt:
1000/750xp = 100/75xp = 10/7.5xp

Citaat van: HofCAD op ma 14 12 2009, 09:09:43In de wiskunde is het verboden om een decimaalscheidingssymbool te plaatsen in een breuk
Ik ben geen wiskundige maar volgens mij klopt dit niet. Het teken "/" geeft toch alleen maar een rekenkundige bewerking aan (deel-operator)?

Citaat van: John op ma 14 12 2009, 09:07:49achter de komma
Misschien wordt het probleem veroorzaakt door het gebruik van een komma i.p.v. een punt?

HofCAD

Citaat van: roy_043 op ma 14 12 2009, 11:18:17
Ik vermoed:
MS: 1 drawing unit = 1m
PS: 1 drawing unit = 1mm
Dus voor een plotschaal 1:750 geldt:
1000/750xp = 100/75xp = 10/7.5xp
Ik ben geen wiskundige maar volgens mij klopt dit niet. Het teken "/" geeft toch alleen maar een rekenkundige bewerking aan (deel-operator)?
Misschien wordt het probleem veroorzaakt door het gebruik van een komma i.p.v. een punt?

Beste Roy,

Rekenkunde zie ik als een onderdeel van algebra, wat onderdeel is van de wiskunde.
Een breuk is voor mij een uitgestelde deling en dus mag je voor
1/50xp ook 0.02xp invoeren.
(Controleer dit bijvoorbeeld in de dialoogbox PROPERTIES.)
En dus geldt voor 1/750xp de benadering van 0.0013333333333333333333333333333333xp.
Als tweede voorbeeld voor de wiskundige conventie: Het coördinatenpaar 50,25 mag je
in AutoCAD ook invoeren als 100/2,100/4 maar niet als 100/2.0,100/4.0

Bij mij geldt dat ik in modelspace en in paperspace de drawing unit
gelijk stel aan 1 millimeter.
Lijkt mij logisch als men praat over verschaling en niet over conversie.
Ik heb dus de meters van John over het hoofd gezien. :oops:
Voor mij is 1000/750xp is gelijk aan 4/3xp of 1.3333333333333333333333333333333xp
en is dus geen verkleining maar een vergroting met schaal van ongeveer 1.333333:1.

Met vriendelijke groet, HofCAD CS I.
ACADcadabra

roy_043

Citaat van: HofCAD op ma 14 12 2009, 17:16:38Rekenkunde zie ik als een onderdeel van algebra, wat onderdeel is van de wiskunde.
Klopt volgens mij ook niet... Maar goed we zijn dus allebei geen wiskundigen... :mrgreen:

Ik ben het met je eens dat John zijn vraag duidelijker had kunnen stellen. Maar voor iedereen geldt dat hij op een bepaalde manier vervlochten raakt met zijn discipline en de bijbehorende logica, en daardoor een mogelijke andere logica over het hoofd ziet. Toen ik voor het eerst hoorde dat er CAD-tekeningen bestaan waarvoor geldt dat 1 drawing unit in modelspace een andere betekenis heeft dan in paperspace, was ik, als bouwkundige, verbaasd. Voor de bouwkunde geldt immers: 1 drawing unit is altijd 1 mm. Althans in Nederland toch...  :roll:

Groet, Roy.

HofCAD

Citaat van: roy_043 op ma 14 12 2009, 20:57:56
Rekenkunde zie ik als een onderdeel van algebra, wat onderdeel is van de wiskunde.

Klopt volgens mij ook niet... Maar goed we zijn dus allebei geen wiskundigen... :mrgreen:
Groet, Roy (de telepaat  :twisted:)

Uit http://www.science.uva.nl/~geer/algebra-input.pdf
De inleiding van `Algebra', van N. Bourbaki, een encyclopedisch compendium van
de moderne algebra, begint met de omschrijving:
Algebra heeft voornamelijk van doen met `berekenen', d.w.z. met het uitvoeren van
"algebraïsche operaties" op de elementen van een verzameling, waarvan het bekendste
voorbeeld wordt gegeven door de `vier bewerkingen' van de elementaire rekenkunde.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.

PS http://nl.wikipedia.org/wiki/Breuk_(wiskunde)
ACADcadabra

roy_043

Ach ja: het WWW als bron van citaten:

Uit het door jou aangehaalde werk (fijn dat onze citaten op de tweede bladzijde staan: hoeven we de overige 69 bladzijden niet te lezen... :mrgreen:):
Citaat van: http://www.science.uva.nl/~geer/algebra-input.pdfVan Dale, het woordenboek van de nederlandse taal, geeft de volgende omschrijving:
al'gebra (< Ar.). v. (m.), letterrekening, stelkunde,
deel der wiskunde dat zich bezighoudt met de betrek-
kingen van grootheden die voorgesteld worden door
symbolen (letters)

Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elementaire_algebraElementaire algebra of "middelbare-schoolalgebra" is de basisvorm van algebra. Terwijl in de rekenkunde alleen met concrete getallen gerekend wordt, vindt in de algebra abstractie plaats en wordt er ook symbolisch gerekend, met constanten en variabelen die getallen voorstellen en aangeduid worden met letters en andere symbolen.

Citaat van: http://wiskunde.sitepark.nl/... de brede onderverdeling van de wiskunde in de studie van hoeveelheden, structuren, ruimte en veranderingen (ofwel rekenkunde, algebra, meetkunde en analyse).

Ik bestrijd niet dat algebra en rekenkunde met elkaar te maken hebben. Maar rekenkunde is strikt genomen geen onderdeel van de algebra.

Tenslotte:
Stel dat geldt:
A/B=C
A=10
B=2,5
Wat is dan de uitkomst van C? Of is A/B geen breuk?

Beste HofCAD ik stop hier met dit onderwerp... Het valt toch wat buiten het kader van deze site. Voor een deel baseert onze discussie zich bovendien op een interpretatieverschil. Lekker onwetenschappelijk uitgedrukt: jij denkt bij een schuine streep: "breuk" en ik denk: "deling".

Aan jou het laatste woord!

Groet, Roy