FastFiber

Dezelfde lijn verschillend printen in verschillende viewports in één layout?

Gestart door roy_043, wo 09 12 2009, 13:19:03

Vorige topic - Volgende topic

roy_043

De titel van deze topic zegt het al:
Is het mogelijk om een en dezelfde lijn per viewport in een andere dikte te printen, waarbij de viewports in dezelfde layout staan? Als de viewports in verschillende layouts staan is dit natuurlijk geen probleem.

Voorbeeld-scenario:
Ik heb een bouwkundige bestektekening schaal 1:100. Op hetzelfde blad wil ik een aantal details 1:5 afbeelden. Deze details zijn uitsnedes uit het "1:100-model" (het zijn dus geen "losgeknipte" details). In de details wil ik bepaalde lijnen dikker weergeven.

H@rm

Roy,
Dat is goed mogelijk. Je gaat in je viewport van je detail staan en geeft het commando la. Daar kun je per layer de vpcolor, vplinetype etc veranderen. (Deze staan helemaal achteraan dus misschien buiten beeld).
Dit heeft dan alleen invloed op de vport waar je instaat.

Als het om veel details / tekeningen gaat kun je ervolgens mij ook nog een layer state van maken en die steeds koppelen aan de bedoelde viewport.

Als je werkt met verschillende x-ref's die veel op elkaar lijken (1e 2e verd etc) dan moet je voor ieder xref weer een nieuwe layerstate aanmaken. Mijn ervaring is dat je dan makkelijker met een script of een lisp kunt werken zodat je layer *verd kunt aanpassen.

Michel

Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

roy_043

H@rm bedankt voor jouw antwoord. Helaas zijn vpcolor, vplinetype etc. nog toekomstmuziek voor Bricscad. Het zit ook niet in de laatste versie.

H@rm

Citaat van: roy_043 op wo 09 12 2009, 15:12:04
toekomstmuziek voor Bricscad. Het zit ook niet in de laatste versie.

Werkt het commando VPlayer wel in briscad? Daar moet het ook wel mee lukken.

Het kost dan bijna niets, maar dan heb je ook niets.  :wink:
Er zijn meer programma's die (bijna) niets kosten en heel goed mee kunnen komen met hun duur betaalde voorganger, maar soms (op cruciale punten) net iets missen. (denk ook aan OpenOffice.Org)
Aan de andere kant, als deze programma's voor 95% voldoen, waarom zou je dan het 10-voudige voor die laatste 5%?

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

roy_043

Citaat van: H@rm op wo 09 12 2009, 15:29:34Aan de andere kant, als deze programma's voor 95% voldoen, waarom zou je dan het 10-voudige betalen voor die laatste 5%?
Inderdaad H@rm. Waarbij nog vermeld kan worden dat vpcolor zijn intrede heeft gedaan bij versie 2008 (kijk hier). En om AutoCAD t/m versie 2007 "niks" te noemen lijkt mij een boude uitspraak. Bovendien stel ik vast dat veel AutoCAD-gebruikers van de beschikbare 100% functionaliteit minder dan 30% gebruiken.
En, euh, wat is er mis met OpenOffice :mrgreen:

Groet, Roy.

H@rm

Citaat van: roy_043 op wo 09 12 2009, 16:09:51
Inderdaad H@rm. Waarbij nog vermeld kan worden dat vpcolor zijn intrede heeft gedaan bij versie 2008 (kijk hier). En om AutoCAD t/m versie 2007 "niks" te noemen lijkt mij een boude uitspraak. Bovendien stel ik vast dat veel AutoCAD-gebruikers van de beschikbare 100% functionaliteit minder dan 30% gebruiken.
En, euh, wat is er mis met OpenOffice :mrgreen:

Groet, Roy.

Roy,
Ik plaatste de opmerking maar als een klein plaag stootje. Je loopt nu allen met dit probleem even vast.(Ik bedoel het wel goed maar het komt een beetje rot uit mijn strot :oops:) Ik ben het op dit punt ook wel met je eens. Ik draai thuis ook met OOO. Voldoet mij uitstekend. Wat er mis mee is? je kunt in OOO 3(powerpoint) geen verwijzingen maken naar een andere dia als de volgende. Dat kan in MS-office wel.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

roy_043

Citaat van: H@rm op wo 09 12 2009, 16:21:23een klein plaag stootje
Is ook zo overgekomen: ik kan, in deze zin althans, wel tegen een stootje. En blijkbaar is de juiste toon vinden mij ook niet altijd gegund.

Groet, Roy.

roy_043

OK: terug naar de topic: vpcolor klinkt goed. Maar is er ook een equivalent voor tekeningen die plotstijlen (dus STB i.p.v. CTB) gebruiken? Als die niet bestaat zou dat een argument zijn om geen gebruik te maken van STB.

H@rm

Roy,

Ik heb geen ervaring met *.STB bestanden en ook niet met Briscad. Helaas kan ik je op dit punt niet verder helpen.
(gebrek aan mijn opvoeding/opleiding)

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

FastFiber