FastFiber

dxf compatibility

Gestart door RichardMCV, do 05 11 2009, 23:40:49

Vorige topic - Volgende topic

RichardMCV

Avond, zelf heb ik al een hele tijd niet meer met Acad gewerkt maar ik heb een vraag over de DXF files. Volgende is er aan de hand: via mijn werk kom ik in aanraking met diverse cnc-machines. een bepaald type machine kan profielen als DXF tekening op het scherm weergeven. De klant gebruikt AutoCAD 2010. als de klant een tekening opslaat als DXF dan kan ik deze niet weergeven op de machine (ook niet bij opslaan als R12 / LT2 versie.

Via internet heb ik een prog gedownload (ZWcad). dit prog kan bestanden opslaan als R11/R12 versie. Die kan wel orden weergeven op scherm. Volgens fabrikant van de machine kan de software alleen overweg met DXF files van Acad 10,11 of 12. (dus niet R12 - LT2).

wat is het verschil tussen de DXF's van de verschillende Acad versies?
is er misschien een ander progje die het probleem oplost?

MVG,

Richard

bart

autocad kan twee type dxf bestanden aanmeken namelijk ASCII en BINARY bestanden.
je kan zien welk type is gebruikt door de dxf even in een notepad te openen
als het leesbaar is dan is het ascii
Zijn het onleesbare tekens dan is het binary
volgens mij moet je de ascii versie hebben
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

sschevers

Richard,

In de loop der jaren is het autocad bestandsformaat gewijzigd. Dit heeft ook zijn weerslag op het DXF formaat. Dit verder uitgebreid om alle autocad entiteiten te kunnen beschrijven. Een DXF bestand is niet meer dan een text bestand dat je kan lezen in bijv Notepad. Blijkbaar is de beschrijving van Lijnen, arcen en dat soort zaken in de loop der jaren ook aangepast waardoor de software van jullie machine er niet meer mee overweg kan.

Je kunt het eens met het volgende programma van autodesk proberen om je bestanden naar autocad 12 om te zetten
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?siteID=123112&id=13646271.
<edit>
Trueview kan niet verder kan acad 14 opslaan  :(
</edit>

Hierin zit ook het trueconvert programma bij. Ik weet niet of je tot acadR12 kan opslaan maar het is het proberen waard.

Heeft de fabrikant geen update van de software beschikbaar zodat er met hogere versies van autocad om kan worden gegaan? Qua autocad versie loopt men wel behoorlijk achter.

greetz stephan

bart

autocad 2010 kan gewoon opslaan in dxf 12 formaat daar is geen extra software voor nodig
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

RichardMCV

AutoCad kan inderdaad in verschillende versies opslaan, echter de "oudste" versie waarin opgeslagen kan worden is R12/LT2.....
Ik heb dus maar even AutoCad weer geinstalleerd, versie 2000 LT, om te kijken of die wel in standaard R12 kan opslaan maar ook daar wordt de R12/LT2 versie aangegeven.

Vandaag heb ik maar eens contact opgenomen met de software-afdeling van de fabrikant. Daar werd mij verteld dat hun software inderdaad alleen versie 11 en 12 zou ondersteunen. Reden om niet de nieuwste drivers bij te leveren: er gebruiken relatief weinig klanten de functie om afbeeldingen bij freesprofielen op het scherm te plaatsen......

Maar ik ga alvast eens de link hierboven proberen.....

roy_043

Misschien heb je iets aan: EveryDWG.zip van Open Design Alliance. Het programma kan converteren naar R9, R10 en R12 ascii DXF.

bart

R12/lt2  betekend dat de dxf in het formaat autocad 12 is.
autocad_lt 2 werkt met het zelfde formaat.

Heb je de dxf al in notepad of een vergelijkbare editor geopend ?
(kan je ook gelijk de versie aflezen als de dxf in  ASCII  formaat is)
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber