FastFiber

Patroon arceren

Gestart door silverster, wo 14 10 2009, 11:11:13

Vorige topic - Volgende topic

silverster

Hallo,

Ik moet een patroon arcering in autocad.
Het probleem is alleen dat elk patroon anders verloopt. In dit patroon zitten weer dikformaten.

in de bijlage wordt het wel iets duidelijker wat ik bedoel.

De dwg die ik nu heb, daar staan alle stenen nu 1 op 1 in getekend. de bedoeling is dus ook dat dit 1 op 1 geplot gaat worden. daarom zou ik dus eigenlijk steentje voor steenje moeten arceringen maar dat is echt een megaklus.

iemand enig idee hoe dit makkelijker kan?

zie bijlage

H@rm

Silverster,

Even een heel ander inslag; Als je nu twee blocken maakt, steen_geel en steen-grijs. Deze copieer je met array.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

silverster

Citaat van: H@rm op wo 14 10 2009, 11:36:54
Silverster,

Even een heel ander inslag; Als je nu twee blocken maakt, steen_geel en steen-grijs. Deze copieer je met array.

Michel

Daar had ik inderdaad al aan gedacht alleen er patroon verschilt elke keer ik kan je wel tekening mailen waarin je het gehele patroon ziet

silverster

hier nog een bestand ter verduidelijking

roy_043

Vragen:
Patroon1.jpg is dus het voorbeeld dat jij wilt navolgen?
Hoe heb je de stenen getekend. Polylijn (hoop ik niet) of Block?

H@rm

Silverster,

begrijp ik het goed dat je met 3 kleuren steen werkt; wit, grijs en donkergrijs in de pdf?

Dan blijf ik bij mijn eerdre voorstel in combinatie met deze topichttp://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=3576.0.

Maak een dynamicblock met 3 visibilitystates, wit, grijs en donkergrijs.
"straat" eerst alles dicht met in het juiste (elleboog) verband., selecteer de pline voor grijs en verander dan state naar grijs.

Het klink wel heel makkelijk zo, maar ik denk dat als je enig tijd kunt besteden om dit te laten werken kun je het voor alle wilde fantasieen van de archtect gebruiken.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

silverster

Citaat van: roy_043 op wo 14 10 2009, 12:01:45
Vragen:
Patroon1.jpg is dus het voorbeeld dat jij wilt navolgen?
Hoe heb je de stenen getekend. Polylijn (hoop ik niet) of Block?

Ik heb eerst alles gehatcht en goed gezet daarna alles geexplodeerd het zijn nu dus lijnen ongestrucuteerd.

wanneer ik alles in polylijnen had moeten tekenen was ik nog ontiegelijk lang bezig geweest aangezien het om 1900m2 gaat

patroon 1 is een opzetje dat opzetje moet gebruikt worden over heel patroon 2

silverster

Citaat van: H@rm op wo 14 10 2009, 12:05:09
Silverster,

begrijp ik het goed dat je met 3 kleuren steen werkt; wit, grijs en donkergrijs in de pdf?

Dan blijf ik bij mijn eerdre voorstel in combinatie met deze topichttp://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=3576.0.

Maak een dynamicblock met 3 visibilitystates, wit, grijs en donkergrijs.
"straat" eerst alles dicht met in het juiste (elleboog) verband., selecteer de pline voor grijs en verander dan state naar grijs.

Het klink wel heel makkelijk zo, maar ik denk dat als je enig tijd kunt besteden om dit te laten werken kun je het voor alle wilde fantasieen van de archtect gebruiken.

Michel

Nee het zijn eigenlijk maar 2 kleuren geel en grijs. we hebben het alleen 3 kleuren gegeven in verband met de duidelijkheid

geel = geel
grijs = 50% geel 50% geel
donker grijs = grijs

ik zal eens kijken ofdat het lukt wat je zegt

roy_043

Ter info: het verband loopt niet overal door.

silverster

Citaat van: roy_043 op wo 14 10 2009, 12:18:54
Ter info: het verband loopt niet overal door.

klopt is ook maar een schets op tekening namelijk wel maar die is te groot om te mailen

JMD

Dag,

Ten eerste is de vraag of het werkelijk noodzakelijk is of dit op tekening komt. Architecten verzinnen leuke dingen maar moet ook werkbaar zijn... LWIHWWO (LossenWeInHetWerkWelOp)
Wat het mooiste is om de drie contouren aan te geven, eventueel klein detail erbij, goed in bestek omschrijven..

Is het echt verplicht...:
- Ik zou idd met array heel het terrein vullen met polylijnen.
- Vervolgens lagen aanmaken voor geel en zwart. (ik neem aan dat gemengd gedeelte vrij te kiezen is, ca 50%-50%)
- Zet alles in bv laag geel, zet zwart current, kopieër de zwarte met behulp van LAYCUR naar laag zwart.
- Als laatste de polylijnen arceren.
Is erg omslachtig, maar ja...

silverster

Citaat van: JMD op wo 14 10 2009, 14:33:57
Dag,

Ten eerste is de vraag of het werkelijk noodzakelijk is of dit op tekening komt. Architecten verzinnen leuke dingen maar moet ook werkbaar zijn... LWIHWWO (LossenWeInHetWerkWelOp)
Wat het mooiste is om de drie contouren aan te geven, eventueel klein detail erbij, goed in bestek omschrijven..

Is het echt verplicht...:
- Ik zou idd met array heel het terrein vullen met polylijnen.
- Vervolgens lagen aanmaken voor geel en zwart. (ik neem aan dat gemengd gedeelte vrij te kiezen is, ca 50%-50%)
- Zet alles in bv laag geel, zet zwart current, kopieër de zwarte met behulp van LAYCUR naar laag zwart.
- Als laatste de polylijnen arceren.
Is erg omslachtig, maar ja...

Het is inderdaad heel erg omslachtig hoe je het beschrijft, ik ben nu bezig met dynamic blocks het hele veld te vullen en dan hopen dat het bestand niet te zwaar wordt.

We gaan er nu inderdaad vanuit dat ze het maar in het werk uitzoeken wanneer dit niet goed gaat zal ik het toch af moeten maken.

in ieder geval iedereen bedankt voor de info